آزمایشگاه تحقیقاتی الکترونیک قدرت و میدان‌های الکتریکی ، مغناطیسی- مقالات علمی
85

حذف تصاویر و رنگ‌ها

بهینه سازی ظرفیت خازن در موتورهای القائی تکفاز با توابع هدف راندمان ، ضریب قدرت و ... با استفاده از الگوریتم ژنتیک

 علیزاده ، شولائی ، واحدی

چکیده

نقطه کار یک موتور القائی تکفاز توسط لغزش آن یا گشتاور خروجی ان مشخص می‌شود. همچنین برای هر نقطه کار موتور القائی  تکفاز ، یک خازن بهینه را می‌توان یافت که شرط بهینه سازی خاصی را برآورده سازد. مقدار این خازن بهینه کننده در واقع تابع نقطه کار ماشین است. مثلاً خازن ثابت و با کنترل الکترونیکی ان ، می‌توان مقدار خزان مؤثر دیده شده را تنظیم کرد. در این مقاله الگوریتم ژنتیک به دلیل ارضاء توابع هدف مختلف چه بصورت همزمان و گسسته ، جهت بهینه سازی خازن مؤثر (از طریق فاز ولتاژ پل) انتخاب شده است. قابلیت بسیار بالای این الگوریتم در شناسایی مقادیر بهینه توسط نرم افزار مطلب شبیه سازی و توسط M-file دیگری در محیط مطلب صحت شبیه‌سازی بررسی شده است.

نشانی مطلب در وبگاه آزمایشگاه تحقیقاتی الکترونیک قدرت و میدان‌های الکتریکی ، مغناطیسی:
http://www.iust.ac.ir/find-23.2446.7209.fa.html
برگشت به اصل مطلب