دبیرخانه هیأت ممیزه- پرسش و پاسخ
سوالات متداول

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها
 

شرایط تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی چیست؟

  • حداقل مدت اشتغال تمام وقت و مستمر از تاریخ عقد قرارداد به مدت ۲ سال
  • کسب حداقل ۸۰% امتیازات در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی
مراحل تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی چیست؟
  • تکمیل فرم گزارش‌نامه علمی(شناسنامه) عضو هیات­ علمی آموزشی متقاضی تبدیل وضعیت
  • ارائه مستندات فرم تکمیل شده با تایید مدیر گروه مطابق چک لیست
  • تحویل پرینت فرم گزارش نامه(فوق) + مستندات + رساله دکترا متقاضی به رئیس کمیته منتخب دانشکده(رئیس دانشکده) جهت بررسی در کمیته منتخب (مستندات می تواند الکترونیک باشند.)
شرایط تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی چیست؟
  • حداقل مدت اشتغال تمام وقت و مستمر از تاریخ رسمی-آزمایشی به مدت ۲ سال
  • احراز شرایط ارتقاء به دانشیاری
حداقل زمان ماندگاری در هر مرتبه علمی چه مدت می باشد؟
  • حداقل مدت اشتغال تمام وقت و مستمر اعضای هیات علمی برای ارتقا به هر یک از مراتب دانشیاری و استادی ۴ سال می­ باشد.
  • موارد ذیل در حداقل مدت اشتغال تمام وقت عضو هیات علمی برای ارتقا به مرتبه بالاتر قابل احتساب نمی ­باشد:
  • دوره ضرورت خدمت نظام وظیفه
  • مدت مرخصی بدون حقوق
  • مدت ماموریتی که منجر به قطع انجام فعالیت های آموزشی یا پژوهشی عضو هیات علمی در دانشگاه یا محل ماموریت گردد.
شرایط کاهش زمان ماندگاری برای ارتقا مرتبه چیست؟
  • حداقل مدت اشتغال برای ارتقا به هر یک از مراتب بالاتر ، در صورت احراز یکی از شرایط ذیل مشروط به کسب حداقل امتیاز بند ۲-۱ (۵ امتیاز)، حداکثر یک سال کاهش می ­یابد. (صرفا یک بار در طول دوران خدمت):
  • کسب عنوان عضو هیات علمی نمونه کشوری
  • انتشار یک مقاله به عنوان نویسنده اول یا  مسئول در نشریه هایScienceیا Nature
  • ورود به فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا در پایگاه ESI
  • کسب حداقل ۵۰ درصد از حداقل امتیازهای ضروری از ماده ۳ "آیین­نامه"
در نگارش مقالات به چه نکاتی مهمی باید توجه داشت؟
  1. موضوع مقاله باید مستقیما در ارتباط با تخصص متقاضی باشد. (حداقل ۷۰% امتیاز مقاله­ ها  باید مستقیما در ارتباط با تخصص (رشته تحصیلی/گروه) متقاضی باشد.)
  2. حفظ و دفاع از حقوق مادی و معنوی تولیدات علمی مطابق با دستورالعمل بررسی تخلفات پژوهشی ضروری است.
  3. توجه به اعتبار  مجلاتی که قصد چاپ در آن نشریات را دارید.
  4.  سایت هیئت ممیزه دانشگاه  فهرست نمایه ­های استنادی و تخصصی معتبر بین­المللی، مجلات علمی- پژوهشی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام((ISC ، علمی-ترویجی معتبر و فهرست مجلات خارجی جعلی و نامعتبر اعلام می­کند.
  5. چاپ یک مقاله به زبان فارسی در مجلات علمی- پژوهشی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام((ISC در هر مرتبه ارتقا الزامی است.
  6. ارزیابی فعالیت ­هایی که بدون ذکر نام دانشگاه محل خدمت (فعلی یا قبلی) متقاضی یا با نام موسسه­ ای دیگر انجام شده باشد به تشخیص هیئت ممیزه است.
  7. برای ارتقا اعضای هیات علمی از یک مرتبه به مرتبه بالاتر، منحصرا امتیازهایی که در مرتبه فعلی کسب شده باشد قابل محاسبه است.
تبصره: فعالیت­های پژوهشی پس از اخذ درجه دکترای تخصصی و قبل از استخدام در دانشگاه برای ارتقا به دانشیاری، در حداقل­های امتیازهای ضروری برای ارتقا محاسبه نمی ­گردد.
نکات مهم در نحوه ارزیابی مقالات چیست؟
  • شیوه امتیاز دهی و تبیین شاخص­های اصلی برای تعیین امتیاز انواع مقاله ها و نحوه اعمال ضرایب مجله در امتیاز مقاله بر عهده هیئت ممیزه دانشگاه می باشد.
  • چنانچه هدایت پایان نامه یا رساله دانشجو را بیش از یک استاد راهنما برعهده داشته باشند، صرفا استاد راهنمایی از سهم امتیاز تعیین شده برای نفر اول در مقاله مستخرج از آن برخوردار می­شود که نویسنده مسئول مقاله باشد.
  • چنانچه مقاله ­ای مستخرج از تولید دانش فنی/ اختراع منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرایند و طرح پژوهشی و فناوری باشد، مجری مشروط به اینکه نویسنده مسئول آن مقاله باشد، صرف نظر از ترتیب قرارگرفتن اسامی، از امتیاز نفر اول برخوردار می­شود.
  • به منظور تقویت و توسعه همکاری دانشگاهها و مراکز پژوهشی، چنانچه هدایت پایان نامه یا رساله دانشجویی به طور مشترک برعهده یک عضو هیات علمی دانشگاهی و یک عضو هیات علمی موسسه  پژوهشی باشد، هر دو استاد راهنما از سهم امتیاز تعیین شده برای نفر اول در مقاله مستخرج  از آن برخوردار          می ­شوند.
  • حداکثر  دو مقاله با گواهی پذیرش قطعی در هر مرتبه ارتقا مورد قبول است.
  • نسخه در نوبت چاپ مقاله، مشروط به درج DOI به مثابه مقاله چاپ شده است.
  • حداکثر ۴۰% امتیاز کسب شده از این بند می تواند از مقاله های پذیرفته یا چاپ شده در نشریه­ های موسسه محل خدمت متقاضی در زمان چاپ مقاله، با با نشریه­ هایی باشد که متقاضی در زمان چاپ مقاله مدیر مسئول، سردبیر یا عضو هیات تحریریه آن­ها بوده است.
  •  امتیاز مقاله مستخرج از طرح­های پژوهشی  مسخرج از طرح­های  پژوهشی محرمانه که امکان چاپ و انتشار آنان به واسطه محرمانه بودن ممکن نیست با تایید کمیته ممیزی منتخب وزارتین متبوع حسب مورد تا ۱.۲ برابر قابل افزایش است.
آیا به ثبت اختراع، اکتشاف، ...  امتیازی تعلق می­گیرد؟
  • مرجع تایید فروش یا استفاده به صورت تحت لیسانس از ثبت مالکیت فکری(پتنت)دستاوردها پژوهشی و فناوری، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه می­باشد.
  • مراجع قانونی تاییدکننده اختراع، اکتشاف، تولید محصولات پژوهشی و تجاری­ سازی محصول و مراجع قانونی یا علمی داخلی و خارجی ثبت تعیین توالی را هر ساله معاونت پژوهش و فناوری "وزارت "یا مرجع مورد تایید آن معاونت اعلام می­کند.
حداقل تعداد پایان نامه­ های تحت راهنمایی در مراحل ارتقا چند مورد کافیست ؟
  • برای ارتقا به دانشیاری حداقل ۴ پایان نامه ارشد در رشته متقاضی الزامی است.
  • برای ارتقا به استادی راهنمایی حداقل ۳ رساله دکترا الزامی است.
  • هر دو پایان­ نامه یا رساله دارای راهنمای مشترک، صرف نظر از ترتیب اسامی استادان راهنما، برای هر یک از آن­ها به ­عنوان یک پایان نامه یا رساله محاسبه می­شود.
کسب رتبه در جشنواره­ های داخلی و خارجی امتیاز دارد؟
  • مرجع تشخیص اعتبار جشنواره­ های داخلی و خارجی و رتبه متقاضی در جشنواره، معاونت پژوهشی دانشگاه بر اساس دستورالعمل مربوطه می­باشد.
ترکیب اعضای کمیته منتخب دانشکده  را چه کسی مشخص می­کند؟
  1. رئیس دانشکده (رئیس کمیته)
  2. معاون آموزشی یا پژوهشی دانشکده به انتخاب رئیس کمیته (دبیر کمیته)
  3. سه تن از اعضای هیات علمی متخصص در رشته تخصصی متقاضی با حداقل مرتبه دانشیاری، به پیشنهاد مدیر گروه ذی­ربط و تایید رئیس کمیته
  • تبصره- حضور دست کم ۲ تن با مرتبه استادی(از ۳ تن بند ۳) برای رسیدگی به درخواست ارتقا به مرتبه استادی، الزامی است.
مراحل رسیدگی به پرونده چیست؟
  • تکمیل کاربرگ­ های مندرج در شناسنامه علمی- فرهنگی- تربیتی- اجتماعی، آموزشی، پژوهشی-فناوری و علمی– اجرایی، الصاق پیوست­ های مورد نیاز موضوع درخواست (مشتمل بر احکام، مدارک و مستندات  مصدّق)، تایید مدیر گروه از نظر فعالیت­های مرتبط با گروه، تحویل و ثبت پرونده تکمیل شده در دبیرخانه و اخذ رسید.
  • ارسال مدارک و مستندات مربوط به فعالیتهای- فرهنگی- تربیتی- اجتماعی متقاضی به کمیسیون فرهنگی و بررسی و ارزیابی آن­ها در کمیسیون یاد شده حداکثر ظرف مدت یک ماه از ارجاع پرونده.
  • بررسی و ارزیابی مدارک و مستندات مربوط به فعالیت­های سه­گانه متقاضی(مواد  ۲و ۳ و۴ آیین­ نامه ارتقای مرتبه) بر اساس آیین نامه ارتقا مرتبه و شیوه­ نامه مربوطه، و امتیازدهی "کمیته" به فعالیت های وی، حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز از زمان ثبت پرونده.
  • در صورت احراز شرایط لازم از نظر کمیسیون فرهنگی و "کمیته"تحویل پرونده به دبیرخانه هیات ممیزه و در غیر اینصورت، اعاده آن به عضو هیات علمی با ذکر دلایل، حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از بررسی.
  • درصورتی­که هیئت ممیزه ارتقای مرتبه متقاضی را تایید کند، تاریخ اجرای حکم ارتقای مرتبه، مشروط به این­که، پس از ثبت پرونده هیچ­گونه تغییری در آن انجام نشده­­ باشد؛ تاریخ تحویل کلیه مستندات به دبیرخانه کمیته منتخب می­باشد.
امتیاز فعالیتهای مشترک چگونه محاسبه می­شود؟
امتیاز فعالیتهای مشترک، با توجه به ضرورت توسعه پژوهش­های مشترک، بر اساس جدول ذیل محاسبه می­شود.
جدول نحوه محاسبه سهم پدیدآورندگان فعالیت­های پژوهشی مشترک
تعداد
نویسندگان/همکاران
سهم هر یک از همکاران از امتیاز مربوط مجموع ضرایب
 (درصد)
نفر اول سایر نفرات
۱ ۱۰۰ ____ ۱۰۰
۲ ۹۰ ۶۰ ۱۵۰
۳ ۸۰ ۵۰ ۱۸۰
۴ ۷۰ ۴۰ ۱۹۰
۵ ۶۰ ۳۵ ۲۰۰
۶ و بالاتر ۵۰ ۳۰ ۲۵۰
 

 
نشانی مطلب در وبگاه دبیرخانه هیأت ممیزه:
http://idea.iust.ac.ir/find-81.11685.23071.fa.html
برگشت به اصل مطلب