دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1398/2/23 | 

نام و نام خانوادگی:  اقدس بدیعی

استاد راهنما:  دکتر غضنفری

استاد مشاور: دکتر فتحیان

اساتید داور داخلی: دکتر علی احمدی- دکتر برزین پور

اساتید داور خارجی: دکتر جولای- دکتر علیزاده

زمان و مکان جلسه: روز شنبه 28 اردیبهشت ماه 1398 ساعت 11 - سالن شهید شهبازی دانشکده

موضوع رساله: 

 توسعه مدل افزایش انتشار در شبکه­‏‏های اجتماعی مبتنی بر ارزش­‏‏گذاری محصول نوآورانه در شرایط غیر رقابتی​​


چکیده

امروزه، شکل‌گیری شبکه‌های گوناگون اجتماعی آنلاین، شیوه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی نوینی به عرصه گسترده ارتباطات اجتماعی معرفی کرده است. بر کسی پوشیده نیست که فروشندگان محصولات مختلف در سرتاسرجهان می‏­توانند با استفاده از قابلیت­های شبکه­های اجتماعی، اطلاعات فراوانی را در مورد ساختار تأثیرات ممکنِ افراد بر یکدیگر بدست آورند و از توجه به ترجیحات مثبت و منفی دوستان در راستای حداکثرسازی انتشار در شبکه استفاده کنند و به سود مطلوب دست یابند. از آن­جا که نقاط خاصی از شبکه توانایی بیش‌تری برای اثرگذاری، نشر افکار و اطلاعات دارند و نقاطی هم دورافتاده و راکد هستند؛ بدون دانش صحیح از این افراد و اجتماعات پنهان نمی‌توان از این زیرساخت در جهت پیشبرد اهداف استفاده نمود.

از این رو، این رساله با اعمال استراتژی تأثیر و بهره­برداری، مدل­‏های ریاضی جدید قیمت­گذاری یک محصول نوآورانه را توسط فروشنده انحصاری، با دو هدف کسب سهم حداکثری در بازار و کسب سود مطلوب معرفی می­نماید. در مدل­های پیشنهادی، هر مشتری با توجه به قیمت محصول، کیفیت آن، زمان نیاز به داشتن محصول و مجموع تأثیرات مثبت و منفی دریافتی از همسایگانش، تصمیم به خرید محصول نوآورانه می­گیرد. لذا، مشتریان به صورت ناهمگن در نظر گرفته شده­اند و در صورت ترغیب همسایگان خود به خرید محصول، مبلغی به عنوان جایزه انگیزشی به اعتبار خرید آن­ها بازگشت داده می­شود­. طبیعتاً میزان تأثیرگذاری، بستگی به میزان شدت ارتباط بین مشتریان دارد که در صورت وجود اطلاعات کامل و ناقص، در مدل­های پیشنهادی به ترتیب به صورت کمی و در قالب واژه­های زبانی لحاظ شده است. در صورت اعمال استراتژی نفوذ و بهره­برداری، گره­های هدف، مبتنی بر روش تشخیص اجتماعات و روش الگوریتم ژنتیک شناسایی می­شوند و از روش حل دقیق در حالت وجود اطلاعات کامل و از روش محدودیت ε در حالت وجود اطلاعات ناقص استفاده شده است. سرانجام، با استفاده از رویکرد مطالعه موردی، کاربرد مدل­های قیمت­گذاری پیشنهادی با مشخص شدن سیاست بهینه فروش محصول نشان داده می­شود. نتایج حاکی از آن است که با اعمال دیدگاه­‏‏‏های مختلف مدیریتی، می­توان قیمت مطلوب فروش محصول را به نحوی­ بدست آورد که هم انتشار حداکثری در شبکه موردنظر ایجاد شود و هم فروشنده به سود موردنظر دست یابد

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://idea.iust.ac.ir/find-61.11055.56470.fa.html
برگشت به اصل مطلب