دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1397/11/23 | 

نام و نام خانوادگی:  میلاد گرچی آشتیانی
استاد راهنما:  دکتر سجادی
اساتید مشاور: دکتر ماکوئی- دکتر رمضانیان
اساتید داور داخلی: دکتر سیدحسینی- دکتر سعیدی مهرآباد
اساتید داور خارجی: دکتر روغنیان- دکتر توکلی مقدم
زمان جلسه: روز شنبه 27 بهمن ماه 1397 ساعت 13 - کلاس 314- طبقه سوم
موضوع رساله: مدلسازی ریاضی به منظور مکان­یابی تخصیص کیفیت برای تسهیلات جدید پیشرو پسرو تحت شرایط عدم قطعیت

چکیده
تئوری مکان­یابی، تصمیم گیری در رابطه با مکان بهینه یک یا تعدادی تسهیل با هدفی از پیش تعیین شده است. یکی از گونه‌­های مکان­یابی، حوزه مکان­یابی رقابتی است که در آن رقبا برای تسخیر سهم بازار بیشتر با یکدیگر به رقابت می­پردازند. یکی از فرضیات اساسی که در تمامی مدلهای موجود در مکان­‌یابی رقابتی مشاهده می­‌شود، این است که عکس العمل رقبا بر یکدیگر مشخص بوده و به عبارت بهتر، رقبا با اطلاع از عکس‌­العمل‌های یکدیگر، به رقابت می­‌پردازند. در حالیکه در واقعیت چنین موضوعی ممکن است صحیح نباشد و اطلاع از عکس العمل رقیب، تا حدودی غیر واقعی به نظر می­رسد. عدم اطلاع از عکس العمل رقیب و مدلسازی آن در قالب مکان­‌یابی رقابتی یکی از شکاف­‌های بزرگ این حوزه است که ما در این رساله آن را پوشش داده­‌ایم. یکی دیگر از فرضیاتی که در تمامی مدلهای مکان­‌یابی رقابتی در ادبیات این حوزه وجود دارد این است که رقبا در تمامی تسهیلات خود فقط یک نوع محصول یا یک گروه از محصولات را ارائه می­‌دهند در حالیکه ما در این رساله ثابت کرده‌­ایم که انتخاب نوع محصول به شدت بر روی تصمیمات مکان­‌یابی تاثیرگذار بوده و بسته به محصول انتخاب شده، مکان بهینه تغییر می­کند. لذا با توجه به اینکه در اکثر صنایع، امکان ارائه چندین محصول وجود دارد بنابراین شکاف بزرگی که در ادبیات مکان­یابی رقابتی در این رابطه وجود دارد در این رساله پوشش داده شده است. در این رساله، چندین مدل ریاضی برای مکان­یابی تسهیلات جدید یک شرکت توسعه داده شده است که در کنار یافتن مکان بهینه تسهیل، نوع محصول و کیفیت بهینه آن و همچنین تعداد بهینه تسهیلات جدید را یکبار در فضای رقابتی غیر واکنشی و یکبار در فضای واکنشی (در حالت قطعیت عکس العمل رقبا و عدم قطعیت آن) را مشخص می‌­نماید. جهت حل مدلهای توسعه داده شده، روشهای گوناگونی پیشنهاد شده است. یکی از دستاوردهای این رساله، ارائه روشی جهت خطی سازی گروه خاصی از مدلهای مکان­‌یابی رقابتی است. علاوه بر آن، روشهای ابتکاری و فراابتکاری مختلفی در هریک از مدلها توسعه داده شده و با حل مثالهای متعدد کارایی و اثربخشی این روشها نشان داده شده است. در کنار مسائل عددی، دو مطالعه موردی در رابطه با مکان­یابی تسهیلات در شهر تهران ارائه شده است که نشان­‌دهنده کاربرد مدلهای توسعه داده شده در فضای واقعی می­‌باشد. ما به کمک مثالهای عددی ثابت کرده‌­ایم که نه تنها متغیرهای مختلف (مکان، محصول، تعداد و کیفیت) اثر شدیدی بر یکدیگر دارند بلکه نوع عکس العمل رقیب نیز، تاثیر به سزایی بر جواب بهینه دارد به گونه­‌ای که یا باید به طور دقیق عکس العمل رقیب تشخیص داده شود و متناسب با آن استراتژی بهینه اخذ گردد یا اینکه از روشهای بهینه سازی استوار برای حداقل کردن اثرات تشخیص اشتباه استفاده شود.
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://idea.iust.ac.ir/find-61.11055.55650.fa.html
برگشت به اصل مطلب