مدیریت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی- نشست فرهنگی ویژه اساتید
نشست فرهنگی اساتید در 15آذر1395 باسخنرانی دکتر سید مجید تفرشی برگزار شد.

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1395/9/17 | 

AWT IMAGE

نشست فرهنگی ویژه اساتید در روز دوشنبه 15آذر ماه 1395 و با حضور جناب آقای "دکتر مجید تفرشی"، تاریخ نگار و سندپژوه و با موضوع "ایران و تقابل و تعامل جهانی علم و فرهنگ؛ پیشینه ای پیچیده و آینده ای چند وجهی" از ساعت 13:30 تا 15:00 در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

محورهای موضوعات مطروحه در جلسه:

ایران و تقابل و تعامل جهانی علم و فرهنگ: پیشینه‌ای پیچیده و آینده‌ای چند وجهی

مجید تفرشی (تاریخ‌نگار و سندپژوه)

با گذشت حدود 170 سال از تاسیس نهاد فرهنگی- آموزشی دارالفنون توسط میرزا تقی خان امیرکبیر در ایران، هنوز بحث چگونگی تعامل، تقابل و رقابت ایران با جامعه جهانی از ابعاد مختلف، به خصوص در عرصه دانشگاه، علم و فرهنگ موضوعی تازه و کاملا مطرح است.

هنوز در عرصه علم و سیاست در ایران بسیاری هستند که یا معتقدند که بدون پیروی همه‌جانبه و بی‌مهابا از تجربیات و دستاوردهای دانش و تمدن غرب به هیچ جایی نخواهیم رسید، یا بدون مقابله و رویارویی با غرب استعمارگر موفق نخواهیم شد و بسیاری نیز معتقد به روش‌های بینابینی هستند. با این همه، هر سه دسته به ندرت راهکار دقیق و مشخصی برای رسیدن به هدف نهایی و مطلوب خود ارایه کرده و می‌کنند.

در این گفتار تلاش خواهد شد تا از یک سو به طور اجمالی و فشرده به این موارد پرداخته شود:

  1. مقدمه و طرح بحث

  2. پیشینه و تاریخچه وضعیت مناسبات ایران با جامعه جهانی، به خصوص اروپا و آمریکا، در عرصه دانش و فرهنگ، از آغاز قرن نوزدهم تا پایان قرن بیستم میلادی

  3. تلاش‌های‌تاریخی برای ارتقای سطح علم و دانش و آموزش عالی در ایران و نیات و اهداف برخی از کوشش‌گران این عرصه

  4. فرصت‌ها و چالش‌های سیاست‌گرایی و سیاست‌زدگی دانشگاه دانشگاهیان در ایران در دو سده اخیر: نمونه‌ها و شواهد تاریخی

  5. بررسی اجمالی موقعیت اخیر و کنونی ایران در عرصه دانش و فرهنگ در سه لایه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی طی چهار دهه اخیر

  6. تاثیرات سیاست‌ها، سیاستگزاری‌ها و برنامه ریزی‌های خرد و کلان در وضعیت کنونی علمی و دانشگاهی ایران و دورنمای آینده آن

  7. تلخکامی‌ها و شیرینی‌های سالهای اخیر در آمارهای اعلام شده تولید علم، مقالات علمی و پژوهشی و ISI، فرصت یا فرصت طلبی؟

  8. نگاهی به مواردی از تجربه تلفیق دانش نطری، پژوهش عملی و کاربردی کردن علوم در نظام دانشگاهی در ایران، منطقه و جهان

  9. سیاست بهینه برخورد با جامعه جهانی علمی و دانشگاهی: تقابل، رقابت یا تعامل: ببی‌اعتنایی، گزینش و بومی سازی و یا اتکای کامل به تجربیات و دستاوردهای دیگران؟

  10. درس تجربه، سیلی روزگار و واقعیات و ضرورت‌های پیش رو: نتیجه‌گیری و فرجام کلام

  11. راهکارهای ارتقای سطح دانشگاهها و لزوم برنامه ریزی بلند مدت و اجرای فرا دولتی به منظور حصول نتیجه

دکتر سید مجید تفرشی در سخنان خود به بررسی تاثیرات مسایل سیاسی بر جامعه علمی ایران پرداخت و گفت: جامعه علمی ایران با نگاه کلان، استراتژیک و در دراز مدت، می تواند بهتر به کشور خدمت کند. وی افزود: اگر در جامعه علمی، استاد رضایت شغلی نداشته باشد نمی تواند دانشجویی پرورش دهد که دغدغه کمک به کشور را داشته باشد.

‌دکتر تفرشی از جمله آفات جامعه علمی کشور به کمّی گرایی اشاره کرد و گفت: در چهل سال گذشته، نتیجه کمّی گرایی این شد که اکنون تعداد زیادی استاد و دانشجو در کشور داریم که از نظر کیفی دانشگاههای ما را به دبیرستان تبدیل کرده اند. وی با اشاره به وضعیت پایان نامه های دانشگاهها در ایران، این سوال را مطرح کرد که چند درصد از پایان نامه های دکتری ما این خصوصیت را دارند که دستاورد جدیدی باشند که در دنیا یگانه بوده، چیز جدیدی به دنیای علم، افزوده و هیچکس قبلا این کار را نکرده باشد؟

در پایان جلسه به بخش تبادل نظر بین اساتید حاضر و سخنران جلسه رسید و حاضرین به تبیین دیدگاههای خود پرداختند.

برای دانلود فایل صوتی جلسه بر روی شکل زیر کلیک نمایید.

AWT IMAGE

نشانی مطلب در وبگاه مدیریت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی:
http://idea.iust.ac.ir/find-42.14972.47596.fa.html
برگشت به اصل مطلب