دانشکده مهندسی راه آهن- عطایی، شروان- درسها
طراحی تکیه­گاه ارتجاعی-پروژه پل

حذف تصاویر و رنگ‌ها

  طراحی تکیه­گاه ارتجاعی

   

  بارم نمره طراحی تکیه­گاه ارتجاعی

  نمره

 

  15%

  بارگذاری(5×3)

  15%

  تحلیل(5×3)

  6%

  مشخصات فنی تکیه­گاه ارتجاعی(2×3)

  6%

  کنترل تنش قائم فشاری(2×3)

  6%

  محاسبه تغییرشکل فشاری(2×3)

  6%

  کنترل تغییرشکل برشی(2×3)

  12%

  کنترل ترکیب اثر فشار و چرخش(4×3)

  3%

  کنترل پایداری

  3%

  کنترل ضخامت ورق مسلح کننده

  3%

  محاسبه اثر نیرویی الاستومر بر زیرسازه

  15%

  طراحی میل مهاری(5×3)

  5%

  نقشه

  2%

  متره و برآورد

  3%

  مشخصات فنی خصوصی

 

  1-بارگذاری

  • بار مرده (اولیه، ثانویه) تکیه­گاهی
  • بار زنده تکیه­گاهی

      2-تحلیل

  • محاسبه تغییرمکان طولی عرشه (ناشی از تغییرات حرارتی، خزش، جمع­شدگی، پیش­تنیدگی)
  • محاسبه چرخش انتهایی تیر (ناشی از بارمرده مرحله اول و دوم، عیوب ساخت، پیش­خیز، بار زنده،گرادیان حرارتی)

      3-مشخصات فنی تکیه­گاه ارتجاعی

  • روش طراحی (آشتو ویرایش 17 روش ب) [1]
  • کارخانه سازنده (گومبا، استرانگهولد و غیره)
  • نوع تکیه­گاه ارتجاعی انتخابی
  • مشخصات مصالح (سختی درومتر، مدول ارتجاعی E ، مدول برشی G ، ضریب شکل S
  • مشخصات هندسی (طول، عرض، ضخامت کل، ضخامت لاستیک، تعداد لایه لاستیک و ورق مسلح کننده، ضخامت لایه­های لاستیک و ورق مسلح کننده)
  • حدود بار و تغییرشکل مجاز بر اساس اطلاعات شرکت سازنده

      4-کنترل تنش قائم فشاری

  • تکیه­گاه ارتجاعی با تغییرشکل برشی

      o تنش کل

      o تنش بار زنده

  • تکیه­گاه ارتجاعی بدون تغییرشکل برشی

      o تنش کل

      o تنش بار زنده

      5-محاسبه تغییرشکل فشاری

  • محاسبه تغییرشکل آنی
  • محاسبه تغییرشکل دراز مدت

      6-کنترل تغییرشکل برشی

      7-کنترل ترکیب اثر فشار و چرخش

      o کنترل حداقل تنش فشاری کل

      o کنترل حداکثر تنش فشاری کل

      8-کنترل پایداری

      9-کنترل ضخامت ورق مسلح کننده

      10- محاسبه اثر نیرویی تکیه­گاه بر زیرسازه

  • نیرو افقی ناشی از تغییرشکل برشی الاستومر
  • لنگر ناشی از غیریکنواخت بودن تنش قائم الاستومر

      11-طراحی میل­مهاری [2]

      12-نقشه

      13-متره و برآورد

      14-مشخصات فنی خصوصی

  • روش اجرا
  • مشخصات فنی مصالح و آزمایش­های مورد نیاز 


      [1] استفاده از فیش UIC در طراحی تکیه­گاه ارتجاعی ترجیح دارد.

      [2] این بخش را می­توانید پس از محاسبه اثرات نیرویی شتاب، ترمز، زلزله و اندرکنش طولی پل - خطوط با روسازی ریل پیوسته در بخش طراحی کوله و پایه انجام دهید.

  • نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی راه آهن:
    http://idea.iust.ac.ir/find-18.2615.2048.fa.html
    برگشت به اصل مطلب