دانشکده مهندسی راه آهن- آزمایش بارگذاری پلهای راه و راه آهن
پل تله زنگ

حذف تصاویر و رنگ‌ها

  آزمایش بارگذاری پل تله­زنگ

 

  کارفرما: مرکز تحقیقات راه­آهن

  مشاور: معاونت پژوهشی دانشکده فنی دانشگاه تهران

  مجری: دکتر محمدصادق معرفت

AWT IMAGE

  شکل 1-الف-پل تله زنگ

AWT IMAGE 

  شکل 1-ب- بارگذاری پل تله زنگ با دیزل چهار محوره 80 تنی

AWT IMAGE  

  شکل 1-ج- بارگذاری پل تله زنگ با دیزل و سه واگن باری

 

  پل تله زنگ در کیلومتر 587 مسیر راه آهن لرستان، حد فاصل دورود و اندیمشک واقع شده است. این پل در 640 متری ایستگاه تله زنگ قرار گرفته و امکان عبور قطار را از روی دره عمیقی فراهم می­کند. دهانه­ی اصلی پل ، شش تیرورق فلزی پس­تنیده به طول 72 متر و به ارتفاع 5/ 2 متر می­باشد که با دو پایه مورب، دهانه 72 متری به دو دهانه 15 و یک دهانه 42 متری تقلیل داده شده است (شکل 1). مسیر حرکت قطار بر روی پل قوسی به شعاع 250 متر می‌باشد. آزمایش بارگذاری استاتیک و دینامیک، به منظور بررسی دلایل لرزش جانبی عرشه ناشی از عبور قطار، که باعث احساس ناامنی برای بهره­برداران و ایجاد محدودیت در سرعت بهره­برداری شده است، انجام شده است. بارگذاری با لکوموتیو چهار محوره 80 تنی به همراه سه واگن باری انجام گشته است. پل در بحرانی­ترین حالت بارگذاری، به میزان 307 تن بارگذاری گردیده و پاسخ سازه با 88 سنسورکرنش­سنج، تغییرمکان­سنج و شتاب­سنج اندازه­گیری شده است.

  مقالات ارائه شده:

  1- کنترل ارتعاشات پل تله زنگ به کمک میراگر جرمی تنظیم شده، عطایی، آقاکوچک، زهرایی، معرفت، ششمین کنفرانس بین المللی عمران، اردیبهشت 1382، ص 473-480.

  2- وضعیت سنجی سازه ای پل تله زنگ به کمک آزمایش بارگذاری، م.ص. معرفت، ش. عطایی، هفتمین همایش حمل و نقل ریلی، تاسیسات زیربنایی، اردیبهشت 1383.

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی راه آهن:
http://idea.iust.ac.ir/find-18.1514.1545.fa.html
برگشت به اصل مطلب