ناحیه خراسان اداره کل مربوط به این ناحیه هم جوار ادارات کل راهآهن شمال شرق و شرق میباشد. مرز آن با ناحیه شمال شرق ایستگاه نغاب و با اداره کل شرق ایستگاه کاشمر میباشد. این ناحیه شامل بیست و دو ایستگاه میباشد که خطوط ریلی تحت پوشش آن به لحاظ تقسیمات کشوری شامل بخشهایی از استان خراسان میباشد. مرکز اداره کل این ناحیه در شهرمشهد میباشد. طول خطوط اصلی تحت پوشش آن 728 کیلومتربا احتساب دو خطه بوده و شامل 11 خط فرعی، صنعتی و تجاری میباشد. مشهد، سرخس، فریمان، نیشابور و سبزوار از جمله شهرهای مهم واقع در مسیر خطوط تحت پوشش این ناحیه میباشند. مراکز صنعتی و عمده بار در این ناحیه عبارتند از: ایران خودرو، ایران گاز، بوتان گاز، معدن بالاست، مجتمع فولاد خراسان، فولاد طوس، پالایشگاه هاشمی نژاد، کارخانه های قند (جوین، نیشابور و فریمان)، منطقه ویژه اقتصادی سرخس، انبارهای عمومی گمرک، شرکت بینالود، صادرات و واردات مرز سرخس و.... جدول 1-11. نرخ نسبی زوال در بلاکهای ناحیه خراسان اداره کل | بلاک | نرخ نسبی زوال | بلاک | نرخ نسبی زوال | فرد | زوج | فرد | زوج | خراسان | نقاب - اسفراین | 1.66 | 1.17 | تربت - فریمان | 1.37 | 1.37 | اسفراین - بیهق | 1.66 | 1.17 | فریمان - سلام | 1.21 | 1.21 | بیهق - سبزوار | 1.67 | 1.18 | سلام - مشهد | 1.82 | 1.13 | سبزوار - فردوس | 1.17 | 1.17 | شهید مطهری - آزادگان | 1.25 | | فردوس - عطار | 1.65 | 1.17 | آزادگان - شوراک | 1.29 | | عطار - نیشابور | 1.67 | 1.19 | شوراک - مختوم قلی | 1.31 | | نیشابور - خیام | 1.19 | 1.19 | مختوم قلی - مرزداران | 1.37 | | خیام - کاشمر | 1.21 | 1.21 | مرزداران - رباط شرف | 1.49 | | کاشمر - ابومسلم | 1.24 | 1.26 | رباط شرف - گنبدلی | 1.32 | | ابومسلم - تربت | 1.51 | 1.51 | گنبدلی - سرخس | 1.24 | |
جدول 6-40. قطعهبندی ناحیه خراسان موقعیت | تاریخ | کیلومترابتدا | کیلومترانتها | طول(کیلومتر) | شماره قطعه | mashhad_sarakhs | 850317 | 888 | 901 | 13 | 1 | mashhad_sarakhs | 850317 | 897 | 917 | 20 | 2 | mashhad_sarakhs | 850317 | 917 | 934 | 17 | 3 | mashhad_sarakhs | 850317 | 934 | 956 | 22 | 4 | mashhad_sarakhs | 850317 | 956 | 974 | 18 | 5 | mashhad_sarakhs | 850317 | 974 | 1000 | 26 | 6 | mashhad_sarakhs | 850317 | 1000 | 1002 | 2 | 7 | trackfard | 850318 | 653 | 676 | 23 | 101 | trackfard | 850318 | 675 | 719 | 44 | 102 | trackfard | 850318 | 718 | 762 | 44 | 103 | trackfard | 850318 | 810 | 829 | 19 | 104 | trackfard | 850318 | 850 | 869 | 19 | 105 | trackfard | 850318 | 868 | 904 | 36 | 106 | trackfard | 850318 | 905 | 922 | 17 | 107 | trackzoj | 850318 | 655 | 695 | 40 | 201 | trackzoj | 850318 | 695 | 718 | 23 | 202 | trackzoj | 850318 | 718 | 742 | 24 | 203 | trackzoj | 850318 | 742 | 765 | 23 | 204 | trackzoj | 850318 | 788 | 832 | 44 | 205 | trackzoj | 850318 | 832 | 868 | 36 | 206 | trackzoj | 850318 | 886 | 906 | 20 | 207 | trackzoj | 850318 | 906 | 925 | 19 | 208 |
مطابق این جدول قطعه شماره 205 با طول 42 متر بیشترین طول، قطعه شماره 7 با طول 2 متر کمترین طول را دارند. جدول 6-41. وضعیت قطعات ناحیه خراسان از نظر درجه حرارت، طول پل، تونل و خروج از خط، سرعت و میانگین پارامترهای هندسی میانگین پیچش10 متری | میانگین پیچش5 متری | میانگین پیچش3.2 متری | میانگین بربلندی | میانگین افتادگی | میانگین عرض خط | سرعت حداکثر | سرعت متوسط | طول خروج از خط | طول تونل | طول پل بزرگ | میانگین درجه حرارت | 2 | 6 | ALL | 6 | 6 | ALL | 107 | 107 | | 5 | 7 | 107 | 3 | ALL | 6 | 5 | 7 | 7 | 5 | 7 | | 6 | 2 | 106 | 1 | 5 | 5 | 105 | 107 | 5 | 6 | 101 | | | 5 | 1 | 107 | 105 | 102 | 207 | 5 | 6 | 3 | 102 | | | 105 | 105 | 7 | 207 | 7 | 106 | 1 | 3 | 4 | 6 | | | 101 | 202 | 106 | 7 | 206 | ALL | ALL | 101 | 7 | 5 | | | 6 | 201 | 4 | 4 | 105 | 7 | 101 | 102 | 101 | 3 | | | 3 | 203 | 6 | 106 | 4 | 4 | 102 | KHR | 1 | 2 | | | 1 | 104 | 105 | KHR | 101 | 206 | 4 | 205 | 102 | 1 | | | 202 | 2 | 208 | 107 | 207 | 1 | 103 | 4 | 2 | 103 | | | 4 | 206 | 203 | 206 | 103 | 3 | KHR | 203 | 105 | 4 | | | 203 | 204 | 104 | 1 | KHR | KHR | 105 | 2 | 104 | 106 | | | 107 | 207 | 204 | 208 | 106 | 2 | 2 | 103 | 202 | 105 | | | 204 | 3 | 5 | 102 | 107 | 203 | 106 | 204 | 103 | 208 | | | 104 | 208 | 202 | 3 | 3 | 204 | 3 | 105 | 106 | ALL | | | 106 | 5 | 207 | 103 | 1 | 208 | 207 | 206 | 203 | KHR | | | 207 | 4 | 103 | 101 | 208 | 104 | 104 | 106 | 204 | 206 | | | 208 | 6 | 201 | 2 | 204 | 205 | 206 | 107 | 201 | 104 | | | 102 | 205 | 101 | 202 | 201 | 107 | 208 | 104 | 208 | 203 | | | 206 | 7 | 102 | 201 | 202 | 103 | 205 | 207 | 205 | 204 | | | 201 | 103 | 206 | 104 | 2 | 201 | 202 | 208 | 206 | 202 | | | 103 | 102 | 205 | 204 | 205 | 202 | 204 | 201 | 207 | 201 | | | 205 | 101 | KHR | 203 | 203 | 102 | 201 | 1 | | 207 | | | | | ALL | 205 | 104 | 101 | 203 | 202 | | 205 | | | | |
میانگین درجه حرارت قطعه 107 از همه کمتر و قطعه 101 از همه بیشتر است. طول پلهای بزرگ قطعه 205 ناحیه خراسان بسیار زیاد است. و تمام قطعات پل بزرگ دارد. قطعه 5و6 ناحیه خراسان(مشهد-سرخس)، تونل دارد. در قطعات 1و201و4و106، خروج از خط اتفاق افتاده است. سرعت متوسط در قطعه 107 از همه کمتر و در قطعات 207و205 بالاتر است. حداکثرسرعت در قطعه 107و5 از همه کمتر و در 207 از همه بالاتر است. میانگین افتادگی در قطعات 6و7و107و5و1بالاتر است. میانگین عرض خط در قطعات 7و5و6و3 و101و102 خیلی بالاتر است. ولی از میانگین شبکه کمتر است. میانگین بربلندی در قطعات 6و5و105 بیشتر است. میانگین پیچش 3.2 متری در قطعات 6و5و102و7 بالاتر است. ولی از میانگین شبکه بسیار کمتر است. میانگین پیچش 5 متری در قطعات 6و5 بسیار بالاتر است. میانگین پیچش 10 متری در قطعات 2و3و1 بالاتر است. جدول 6-42. وضعیت قطعات ناحیه خراسان از نظر میانگین وزندار نامنظمی میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب | میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم | میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی | میانگین وزندار نامنظمی پیچش10 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش3.2 متری | میانگین وزندار نامنظمی بربلندی | میانگین وزندار نامنظمی عرض خط | میانگین وزندار نامنظمی دیلم | میانگین وزندار نامنظمی افتادگی | میانگین دیلم | 107 | 107 | 7 | 107 | 107 | 107 | 6 | 7 | KHR | 107 | 6 | 7 | 5 | 1 | 6 | 6 | 6 | ALL | 6 | ALL | 6 | ALL | 5 | 102 | ALL | 5 | 5 | 102 | 5 | 5 | 107 | 102 | 5 | ALL | 7 | 4 | ALL | 102 | 5 | 4 | 4 | 6 | 5 | 7 | 102 | 4 | 6 | 102 | 101 | 101 | 7 | 107 | 102 | 7 | KHR | 4 | ALL | 207 | 101 | ALL | 7 | 206 | 103 | 7 | 101 | 4 | 1 | 101 | 5 | 201 | 7 | 4 | 107 | 3 | 101 | ALL | 105 | 6 | KHR | 206 | 7 | 4 | ALL | 105 | 102 | 103 | 4 | 3 | KHR | 3 | KHR | 4 | KHR | 1 | 207 | ALL | 5 | 1 | 106 | 101 | 6 | 105 | 202 | 1 | 3 | 208 | 2 | 3 | 103 | 1 | 207 | 103 | 3 | 208 | 208 | 208 | 106 | 101 | 2 | KHR | 207 | 3 | 1 | 106 | KHR | 201 | 103 | 1 | 105 | 203 | 3 | 206 | 103 | 201 | 107 | 207 | 202 | 201 | KHR | 203 | 204 | 2 | 2 | 206 | 202 | 202 | 3 | 103 | 202 | 101 | 206 | 4 | 208 | 208 | 2 | 2 | 201 | 1 | 3 | 106 | 2 | 205 | 202 | 201 | 107 | 201 | 106 | 2 | 206 | 106 | 2 | 102 | 204 | 1 | 202 | 101 | 202 | 204 | 102 | 103 | 2 | KHR | 3 | KHR | 201 | 106 | 102 | 105 | 207 | 204 | 2 | 207 | 207 | 201 | 106 | 205 | 105 | 103 | 106 | 105 | 103 | 204 | 105 | 105 | 202 | 207 | 104 | 207 | 104 | 204 | 205 | 205 | 106 | 206 | 206 | 103 | 104 | 208 | 204 | 205 | 205 | 104 | 101 | 105 | 204 | 204 | 104 | 202 | 206 | 104 | 204 | 208 | 208 | 208 | 203 | 104 | 104 | 205 | 208 | 106 | 205 | 202 | 104 | 206 | 104 | 205 | 203 | 203 | 204 | 1 | 105 | 206 | 203 | 203 | 203 | 203 | 104 | 205 | 205 | 203 | 201 | 207 | 203 | 201 |
میانگین دیلم در قطعات 6و5 خیلی خیلی بالاتر است. میانگین وزندار نامنظمی افتادگی درقطعات 107و6و102 از همه بسیاربیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی عرض خط در قطعات 7و6و5 از همه بسیاربیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی بربلندی در قطعات 6و5 از همه بسیاربیشتراست. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری در قطعات107و6 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری در قطعات107و6 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری در قطعات107و6و5 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی در قطعات7و1و4 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم در قطعات 107و5و102 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب در قطعات 107و7و5 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی دیلم در قطعات 107و6 بیشتر است. جدول 6-43. وضعیت سانحه خیزی قطعات ناحیه خراسان کیلومترابتدا | کیلومتر انتها | شماره قطعه | عدم ایمنی | عدم راحتی سفر | شاخص سانحه کل | | | max | 1.78 | 1.51 | 2.61 | 905 | 922 | 107 | -0.38 | -0.21 | -0.59 | 974 | 1000 | 6 | -0.36 | -0.63 | -0.99 | 1000 | 1002 | 7 | -0.94 | -0.29 | -1.23 | 956 | 974 | 5 | -1.03 | -0.45 | -1.48 | 675 | 719 | 102 | -1.24 | -0.62 | -1.86 | 653 | 676 | 101 | -1.33 | -0.83 | -2.17 | | | ALL | -1.72 | -0.64 | -2.36 | 934 | 956 | 4 | -1.79 | -0.61 | -2.40 | 917 | 934 | 3 | -2.20 | -0.85 | -3.05 | 888 | 901 | 1 | -2.38 | -0.68 | -3.06 | 897 | 917 | 2 | -2.39 | -1.05 | -3.45 | 718 | 762 | 103 | -2.39 | -1.07 | -3.46 | 868 | 904 | 106 | -3.06 | -1.23 | -4.28 | 850 | 869 | 105 | -3.12 | -1.22 | -4.34 | 906 | 925 | 208 | -2.85 | -1.60 | -4.45 | 832 | 868 | 206 | -3.37 | -1.25 | -4.63 | 655 | 695 | 201 | -3.43 | -1.43 | -4.87 | 695 | 718 | 202 | -3.48 | -1.41 | -4.89 | 886 | 906 | 207 | -3.76 | -1.29 | -5.05 | 742 | 765 | 204 | -4.00 | -1.60 | -5.60 | 810 | 829 | 104 | -3.92 | -1.74 | -5.67 | 718 | 742 | 203 | -4.29 | -1.97 | -6.26 | 788 | 832 | 205 | -4.75 | -1.85 | -6.60 | | | min | -5.43 | -2.49 | -7.90 |
|