ناحیه جنوب این ناحیه هم جوار ناحیه لرستان میباشد. مرز آن با لرستان ایستگاه سبزآب میباشد.ا ین نا حیه شامل بیست و چهار ایستگاه میباشد که خطو ط ریلی تحت پوشش آن به لحاظ تقسیمات کشوری شامل بخشهایی از استان خوزستان میباشد. مرکز اداره کل این ناحیه در شهر اهواز میباشد. طول خطوط اصلی تحت پوشش آن 384 کیلومتر بوده و شامل 37 خط فرعی، صنعتی و تجاری میباشد. اهواز، خرمشهر، ماهشهر، سر بندر و شوش از جمله شهرهای مهم واقع در مسیر خطوط تحت پوشش این ناحیه میباشند. مراکز صنعتی و عمده بار در این ناحیه عبارتند از: مجتمع توسعه نیشکر، اسکله های بندر ا مام و بندر خرمشهر، پالایشگاه آبادان، مجتمع فولاد اهواز، مجتمع پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام، شرکتهای (کاویان، نورد لوله، گروه ملی، سپنتا و فارسیت) شرکت نفت، بوتان گاز، ایران گاز، سیلوی گندم و... جدول 1-9. نرخ نسبی زوال در بلاکهای ناحیه جنوب اداره کل | بلاک | نرخ نسبی زوال | بلاک | نرخ نسبی زوال | فرد | زوج | فرد | زوج | جنوب | اندیمشک - سبزآب | 1.84 | | قدس - حمید | 1.76 | | سبزآب - شوش | 1.82 | | حمید - حسینیه | 1.76 | | شوش - هفت تپه | 1.81 | | حسینیه - خرمشهر | 1.76 | | هفت تپه - میان آب | 1.82 | | اهواز - کارون | 1.61 | | میان آب - آهودشت | 1.81 | | کارون - میاندشت | 2.10 | | آهودشت - بام دژ | 1.81 | | میاندشت - خسروی | 1.61 | | بام دژ - خاور | 1.32 | | خسروی - گرگر | 1.64 | | خاور - نظامیه | 1.32 | | گرگر - سربندر | 1.63 | | نظامیه - اهواز | 1.44 | | سربندر - بندرامام | 1.74 | | اهواز - قدس | 1.75 | | | | |
جدول 6-32. قطعهبندی ناحیه جنوب (اندازهگیری 11/7/84) کیلومترابتدا | کیلومترانتها | طول(کیلومتر) | شماره قطعه | 675 | 705 | 30 | 1 | 706 | 720 | 14 | 2 | 720 | 751 | 31 | 3 | 751 | 799 | 48 | 4 | 812 | 818 | 6 | 5 | 819 | 831 | 12 | 6 | 833 | 851 | 18 | 7 | 851 | 888 | 37 | 8 | 888 | 925 | 37 | 9 |
مطابق این جدول قطعه شماره 4 با طول 48 متر بیشترین طول، قطعه شماره 5 با طول 6 متر کمترین طول را دارند. جدول 6-33. وضعیت قطعات ناحیه جنوب از نظر درجه حرارت، طول پل، تونل و خروج از خط، سرعت و میانگین پارامترهای هندسی میانگین پیچش10 متری | میانگین پیچش5 متری | میانگین پیچش3.2 متری | میانگین بربلندی | میانگین افتادگی | میانگین عرض خط | سرعت حداکثر | سرعت متوسط | طول خروج از خط | طول تونل | طول پل بزرگ | میانگین درجه حرارت | 5 | 5 | 9 | 5 | 5 | ALL | 5 | 5 | | | 6 | 2 | 3 | ALL | 8 | ALL | 3 | 6 | 6 | 6 | | | 7 | ALL | ALL | 1 | 7 | 1 | 4 | 4 | 2 | 1 | | | 9 | 1 | 4 | 4 | 6 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | | | - | 3 | 6 | 3 | JNB | 9 | JNB | 5 | 3 | 3 | | | 8 | 4 | 9 | 2 | 4 | JNB | 2 | JNB | 4 | JNB | | | 4 | JNB | JNB | JNB | 1 | 4 | 6 | 7 | 8 | 4 | | | 3 | 5 | 2 | 6 | 5 | 8 | 9 | 8 | 7 | 9 | | | 1 | 6 | 1 | 9 | 3 | 3 | ALL | 1 | 9 | ALL | | | 5 | 7 | 8 | 7 | 2 | 7 | 8 | 9 | ALL | 8 | | | | 8 | 7 | 8 | ALL | 6 | 7 | 2 | | 7 | | | | 9 |
میانگین درجه حرارت قطعه 2 از همه کمتر و قطعه 9 از همه بیشتر است. طول پلهای بزرگ قطعه 5 ناحیه جنوب بسیار زیاد است و ناحیه تهران، تونل ندارد. سرعت متوسط در قطعه 5 از همه کمتر و در قطعات 7و8 بالاتر است. حداکثرسرعت در قطعه 5 از همه کمتر و در 9 از همه بالاتر است. میانگین افتادگی در قطعات 5و3و4و1بالاتر است. میانگین عرض خط در قطعات 6و4و3و5 بالاتر است. ولی از میانگین شبکه کمتر است. میانگین بربلندی در قطعه 5 بسیاربالاتر است. میانگین پیچش 3.2 متری در قطعات 6الی9 بالاتر است. و پیچش، کلا از میانگین شبکه بالاتر است. میانگین پیچش 5 متری در قطعه 5 بسیار بالاتر است. میانگین پیچش 10 متری در قطعه 5 خیلی بالاتر است. جدول 6-34. وضعیت قطعات ناحیه جنوب از نظر میانگین وزندار نامنظمی میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب | میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم | میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی | میانگین وزندار نامنظمی پیچش10 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش3.2 متری | میانگین وزندار نامنظمی بربلندی | میانگین وزندار نامنظمی عرض خط | میانگین وزندار نامنظمی دیلم | میانگین وزندار نامنظمی افتادگی | میانگین دیلم | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | ALL | 6 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 2 | 1 | 1 | 4 | 6 | JNB | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | 1 | 3 | 4 | 3 | 1 | 3 | JNB | JNB | 9 | 1 | 1 | 5 | 2 | 5 | ALL | 5 | 6 | 9 | 9 | JNB | JNB | 6 | 6 | ALL | 2 | 1 | 2 | 2 | 6 | 6 | ALL | 9 | JNB | 9 | JNB | 6 | JNB | JNB | 4 | 7 | 7 | 7 | 6 | 9 | JNB | 6 | JNB | 2 | 9 | 9 | ALL | 8 | 6 | ALL | 7 | 7 | 9 | 9 | 9 | ALL | 8 | 8 | ALL | 8 | 7 | ALL | 8 | 7 | 7 | 8 | 7 | 7 | 5 | 5 | 5 | 8 | 8 | ALL | 8 | 8 | 7 | 8 | ALL |
میانگین دیلم در قطعه 5 خیلی بالاتر است. میانگین وزندار نامنظمی افتادگی درقطعه 3 از همه بیشتر و در قطعات 7و8 کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی عرض خط در قطعه 3 از همه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی بربلندی در قطعه 5 از همه بیشتر و در 8 از همه کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری در قطعات3و4 بیشتر است. و کلا از میانگین شبکه بالاتراست. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری در قطعات3و4 بیشتر است. و 8 کمتراست. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری در قطعات3و4 بیشتر است. و 7و8 کمتراست. میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی در قطعات4و3 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم در قطعات 3و4 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب در قطعات 3و4 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی دیلم در قطعات 3 الی 6 بیشتر است. جدول 6-35. وضعیت سانحه خیزی قطعات ناحیه جنوب کیلومترابتدا | کیلومتر انتها | شماره قطعه | عدم ایمنی | عدم راحتی سفر | شاخص سانحه کل | | | max | 1.78 | 1.51 | 2.61 | 751 | 799 | 4 | 1.05 | 1.49 | 2.53 | 720 | 751 | 3 | 0.91 | 1.51 | 2.42 | 675 | 705 | 1 | 0.00 | 0.44 | 0.44 | 706 | 720 | 2 | -0.03 | 0.38 | 0.35 | 812 | 818 | 5 | 0.20 | -0.65 | -0.44 | 819 | 831 | 6 | -0.17 | -0.35 | -0.53 | 888 | 925 | 9 | -0.82 | 0.01 | -0.80 | | | ALL | -1.72 | -0.64 | -2.36 | 833 | 851 | 7 | -2.75 | -0.59 | -3.33 | 851 | 888 | 8 | -2.97 | -0.77 | -3.74 | | | min | -5.43 | -2.49 | -7.90 |
|