نشست فرهنگی اساتید با موضوع " تحولات اخیر در رابطه بین فیزیک و فلسفه "/دکتر مهدی گلشنی/ ۱۲ آذر ۱۴۰۳
| تاریخ ارسال: 1403/9/14 |
نشست فرهنگی اساتید با موضوع " تحولات اخیر در رابطه بین فیزیک و فلسفه " با سخنرانی دکتر مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف، در روز دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳ برگزار گردید. در ادامه به خلاصه ای از سخنان ایشان اشاره می شود. ایشان در اول صحبت خود یاد و خاطره شهید فخری زاده را گرامی داشتند. ایشان با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری مبنی بر: "رفع نیازهای کشور و نوآوری در علم" فرمودند در طی ۳۰ سال اخیر عادات زشت از غرب وارد فرهنگ ما شد لیکن اتفاقات خوب کمتر وارد شد.
اگر اکنون به دانشگاههای تراز اول دنیا سر بزنید خواهید دید که تحولات بزرگی در زمینه فلسفه و خصوصاً فلسفه فیزیک رخ داده است که دلایل آن مورد نظر بحث ما میباشد.
وقتی گسترش علم در زمان یونان شروع شد در همه زمینهها متافیزیک در راس همه علوم مطرح و پذیرفته شد و سایر علوم بر پایه نظریه ها و اصول خود پیش میرفت.
مثلاً در هندسه از نظریه اقلیدوس برای آموزش استفاده میشد هندسه اقلیدوسی بر پایه ۵ اصل میباشد ولی ابن هیثم و خیام معتقد بودند که این پنج اصل دارای اشکالاتی است و در ادامه خواجه نصیرالدین طوسی صحبتهای ایشان را اصلاح کرد و قضایا را کامل کرد جایگاه خواجه نصیر الدین طوسی به طوری بود که یک مورخ غربی در آخر قرن ۱۹ میگوید اگر کتاب "اشافی" خواجه نصرالدین زودتر به لاتین ترجمه شده بود هندسه غیر اقلیدوسی زودتر راه افتاده بود. (هندسه غیر اقلیدوسی را اولین بار انیشتین را انداخت).
بنابراین با اینکه جهان اسلام همه چیز را از یونان گرفتند ولی همه را خودشان نوآوری کردند لیکن آنطوری که شایسته بود منعکس نشد. ابن هیثم تئوری جادوی نور در فیزیک را دریافت کرد ولی آن را در کتاب "الشکوه علی بطلمیوس" رد کرد و در مقدمه همین کتاب گفت: "هیچ مطلبی را بدون تحقیق نپذیرید". ابن سینا نیز گفت: " هر کس بدون دلیل مطلبی را بپذیرد از فطرت آدمی به دور افتاده است."
ایران در دوران قاجار فهمید که لازم است دانشجویان خود را برای دریافت بیشتر علم به غرب بفرستد و در همین زمان بود که فلسفه پازیتیو در غرب حاکم بود.
تا حدود ۱۵۰ سال بعد از نیوتن تمامی دانشمندان در تمام عقاید بر اصول عام و متافیزیک قائل بودم تا اینکه آگوست کنت بحث جدیدی مطرح میکند. و مکتب پازیتوونیسم را بنا نهاد با این نگاه که فقط چیزی که مشاهده میکنیم و با تجربه به دست میآوریم وجود دارد و بقیه وجود ندارد. پس فلسفه و دین از علم خارج است این نظریه در همان سال توسط داروین و ماخ و فروید تایید شد و بدین ترتیب فلسفه و دین از مباحث علمی خارج شدند.
در اول قرن بیستم پازیتیو منطقی شکل گرفت که بر این اساس بود که هر چیزی که قابل تجربه نباشد معنی ندارد.
بعد از مطرح شدن اولین نظریه هایزنبرگ در سال ۱۹۲۵ وی در چکیده مقاله تاکید به استفاده از کمیتهای قابل مشاهده میکند البته بعداً در سخنرانی خود در دانشگاه شیکاگو این مسئله را رد میکند.
در این مقطع زمان تمامی فیزیکدانان جهان پیرو آگوست کنت و هایزنبرگ شدند و فلسفه را کنار گذاشتند. از همین زمان اختلاف بین طرفداران هایزنبرگ و کنت با انیشتین و پلنک و شوالینگر شکل گرفت. در سال ۱۹۲۶ بورن نظریه عدم قطعیت را مطرح کرد و شانس را در مناسبات علمی دخیل کرد. ایشان در مقاله اصلی تاکید دارد که این یک تصمیم صرفاً فیزیکی نیست بلکه همراه با فلسفه است. انیشتین میگفت : "در این زمانه فیزیکدانان تابع مد هستند پیرو نظریهای شدند که اصلاً آنرا نمیفهمند" انیشتین در نیمه اول قرن ۲۰ اعلام کرد که هیچکس کوانتوم را نمیفهمد.
در نیمه دوم قرن ۲۰ اتفاقاتی رخ داد که اولین آنها با نظریه کارل پوپر شروع شد. پوپر اعلام کرد ارزشهای اخلاقی را نمیتوان از علم استخراج کرد.
بعد از آن پیتر مداوار معروف به پدر علم پیوند اعضا و برنده جایزه نوبل کتابی نوشت به نام "محدودیتهای علم". در این کتاب ضمن تایید ادعای پوپر تعداد زیادی سوال مطرح کرد که علم اصلاً نمیتوانست آنها را پاسخ دهد پیتر مداوار تنها راه پاسخ این سوالات را فلسفه و دین میدانست.
لذا فلاسفه به این نتیجه رسیدن که بر هر علمی یک عده اصول حاکم است اصولی که لزوما از خود آن علم گرفته نشده است. ضمن اینکه فلاسفه فهمیدند اگر در حوزه ای تجاربی (تئوری هایی) باشد که باعث بوجود آمدن یک نظریه بشود که آن تجارب(تئوری ها) را توضیح دهید این امر مطلق نیست یعنی نظریههای دیگری هم وجود دارد که آن تجارب(تئوری) را توضیح دهند.
پس از این حوادث کار به جایی رسید که دیدها باز شد و همه فهمیدند که باید به سراغ فلسفه بروند. هم اکنون انجمن فیلسوفان خداباور چندین هزار عضو دارد.
در این میان بحثی جدی میان خداباورها و غیر خداباور ها شکل میگیرد هیچکدام حاضر به قبول حرف دیگری نیستند اما نتیجه نهایی آن شده که گرایش به سمت خداباورها هر روز بیشتر شده است.
در حال حاضر در دانشگاه آکسفورد چندین کنفرانس مشترک فیزیک و فلسفه در حال اجراست.
و در سال ۲۰۱۰ در چندین دانشگاه آمریکا، فیزیکدانان و فلاسفه با هم در حل مسائل اجماع دارند. و در همان سال دانشگاه آکسفورد و کمبریج هم چنین کاری کردم اما در ایران هنوز روش بر پایه تقلید است و این اشتباه است.
و استعمار غرب ملاکهای اشتباهی برای سنجش علم در ایران پایه گذاری کرد این روش توسط عامل اسرائیل در وزارت علوم در پست معاون پژوهشی وزیر در سال ۱۳۷۶ تحمیل کرد. به طوری که حتماً معیار سنجش باید چاپ مقاله در مجلات ISI باشد چرا که مهمترین عامل سنجش علم که تاثیرگذاری علم در جامعه است، نادیده گرفته میشود. تاثیرگذاری علم در جامعه مهمترین عامل پیشرفت ژاپن چین و سایر کشورها بوده است.
مسئله تاثیرگذاری علم در جامعه از سوی خیلی از مراجع علمی روز جهان از جمله مجله معروف "nature" مورد تایید قرار گرفت.
اساتید دانشگاه MIT که برترین دانشگاه فنی جهان است یک مقاله نوشتند و در روزنامه نیویورک تایمز ( مهمترین روزنامه آمریکا) چاپ شد و اعلام کردند فارغ التحصیلان این دانشگاه در جامعه موفق نیستند. رئیس وقت دانشگاه ، انسان دانایی بود و اجماعی بین اساتید فنی و اساتید علوم انسانی تشکیل داد و درخواست حل مشکل کرد. نتیجه این نشست این بود که اساتید فنی پذیرفتند دانشجویان فنی و مهندسی از یک لیست ۱۷ عددی دروس علوم انسانی موظف به اخذ و پاس کردن ۶ درس بصورت اجباری میباشند و در غیر اینصورت فارغ التحصیل نخواهند شد.
ثمره این کار این است که دانشجویان فنی و مهندسی دید بازتری برای ورود به بازار کار را پیدا میکنند و برای کشور و جامعه مفید باشد.
نشست فرهنگی با موضوع تاثیر هوش مصنوعی بر نظام آموزش عالی / ۵ آذر ۱۴۰۳
| تاریخ ارسال: 1403/9/6 |
نشست فرهنگی با موضوع " تاثیر هوش مصنوعی بر نظام آموزش عالی " با سخنرانی مهندس سید ابراهیم ابطحی ، عضو پیش کسوت هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و دکتر احسان طوفانی نژاد ، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در روز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ برگزار گردید.
متن حاضر خلاصه ای از صحبتهای مطرح شده میباشد:
تعریف هوش مصنوعی: یک مدل زبان ماشین بزرگ که به داده کاوی انبوه داده ها میپردازد و ماشین را وادار به اثرات انسانی میکند.
تاثیر هوش مصنوعی در آموزش عالی و مشخصا دانشگاه چگونه است؟ اول : باید دانست که سیستم حال حاضر چه ضعفهایی دارد:
۱- از بزرگترین مشکلات سیستم آموزشی حاضر طرف شدن یک استاد با جمعی دانشجو است که مسلما تاثیر جدی در تحلیل توان استاد و پایین آوردن بازدهی میکند.
۲- قاضی سیستمهای آموزشی کشور ما خود درس دهنده یا استاد میباشد.
۳- یادگیرنده در برخی موارد مجبور به حفظ کردن چیزی میشود که باید آنرا بفهمد یعنی بجای پژوهش در آموزش یک کار بی ثمر انجام میگیرد.
۴- قدیمی بودن سرفصلها و یا بروزرسانی اطلاعات استاد در بازه زمانی زیاد و کاهی این مسئله خیلی طول میکشد و برای به روزرسانی زمان و هزینه بسیار بالایی نیاز است.
دوم : نسل جدید دانشجویان چگونه فکر میکنند و چرا اینقدر جذب هئش مصنوعی میشوند و چه تاثیراتی دارد:
دانشجویان دارای انرژی زیاد برای مکاشفه دنیای جدید هستند و یکی از مهمترین ویژگی هوش مصنوعی این است که ساختاری بر پایه بازی دارد و مخاطب را دعوت به کشف اطلاعات جدید میکند. این مدل یادگیری بسیار برای نسل جوان جذاب می باشد.
ویژگی دیگر هوش مصنوعی که بسیار مهم است تسریع و تسهیل در امور تحصیلی دانشجویان می باشد. مثلا حل مسئله بجای زمان زیاد بردن و در انتها به جواب نرسیدن با هوش مصنوعی سریع و به جواب صحیح خواهد رسید.
در جهان امروز رویکرد دانشگاهها به سه شکل است عده ای کلا مخالف هوش مصنوعی هستند. تعدادی موافق هستند و بخش دیگری که به نظر بهترین راه حل هم میآید استفاده از هوش مصنوعی در کنار سیستم آموزش قدیم را در دستور کار دارند.
البته نیاز به آموزش هایی وجود دارد چرا که بروز رویدادهایی در این میان طبیعی است مانند فاصله بین استاد و دانشجو
نشست فرهنگی اساتید با موضوع «تأثیر اتفاقات اخیر جهان در اقتصاد ایران و نحوه مواجهه تصمیمگیران اقتصادی» - بخش دوم/۲۸آبان ۱۴۰۳
| تاریخ ارسال: 1403/9/3 |
نشست فرهنگی اساتید با موضوع «تأثیر اتفاقات اخیر جهان در اقتصاد ایران و نحوه مواجهه تصمیمگیران اقتصادی»، دوشنبه ۲۸ آبانماه ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
بخش دوم : اقتصاد داخلی
سخنران : جناب آقای دکتر سعید شوالپور (اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران)
سوال مهم : چه عاملی باعث میشود پیروزی ترامپ در انتخابات و حضور در پست رییس جمهور آمریکا بر روی اقتصاد داخلی تاثیر گزار باشد؟
برای شروع وظایف اقتصادی دولت را بررسی میکنیم.
سه کار اساسی دولت :
۱- تخصیص ارز به کالا
الف: کالاهای اساسی ( حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال)
ب: ارز ترجیحی ( جهت حمایت از بخشهایی که گرداننده چرخ صنعت کشور هستند - حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال)
ج: ارز در اختیار تجار جهت صادرات ( که بعد از صادرات و واردات باید سهم دولت را به آن برگردانند)
دولت باقی مانده ارز را با فروش نفت و مشتقات تامین میکند. که با تغییرات در فروش و قیمت نفت، ارزآوری بر اقتصاد داخلی تاثیر میگذارد.
۲-تخصیص ریال
نقدینگی توسط الف:سازمان برنامه و بودجه؛ ب:وزارت اقتصاد و دارایی؛ ج:بانک مرکزی؛ تخصیص میگردد که به آن هدایت اعتبار می گویند.
در ظاهر نباید این مسئله تحت تاثیر منابع ارزی باشد لیکن وقتی در تامین ارز کالاهای اساسی دارای کمبود باشیم مجبوریم برای تامین ارز از منابع ریالی بانکها استفاده کنیم.
این مسئله باعث کاهش ارز بخش خصوصی میشود و به نوعی باعث تورم میشود.
۳- تامین ریال توسط دولت
روش های تامین ریال دولت برای مخارج خود عبارتند از :
الف: مالیات
ب: گمرک
ج: فروش نفت
مالیات و گمرک در مجموع ۶۰% از مخارج دولت و فروش نقت ۴۰% الباقی را تامین میکند.
در سال ۹۷ دو روش جدید برای تامین ریال توسط دولت انجام شد.
روش اول : قرض گرفتن از بانک ؛ در سال ۹۷ دولت مبلغی حدود ۶۰ همت تز بانک قرض گرفت لیکن این عدد در حال حاضر به رقمی حدود ۳۶۰ همت رسیده و این خود نشان از ناکارآمد بود آن است.
روش دوم : عملیات بازار باز ؛ که دولت با ارائه ارز یا سکه و با استفاده از نوسانات بازار ، بخشی از بدهی خود را کم میکند اما این رقم در بهترین وضعیت خود تنها ۱۰% از هزینه ها را پوشش خواهد داد.
حال سوال مهم این است که با آمدن ترامپ دولت چقدر میتواند کشور را از حواشی دور نگه دارد و مانند گذشته اشتباه نکند و آینده مردم و کشور را به مسائل پوچ گره نزند و زمان را از دست ندهد.
متاسفانه هنوز در دولت معلوم نیست که سرمایه گذاری در کدام صنعت بیشترین بازدهی را دارد و اولویت با کدام است.
در اقتصاد و در بحث تورم مبحثی به نام "هسته تورم" یا "تورم پایه" وجود دارد که شکستن آن بسیار دشوار است.
در حال حاضر تورم در ایران حدود ۳۰% است و هر چند در دولت شهید رئیسی با توجه به همکاری بسیار خوب و نزدیک دولت و بانک مرکزی، تورم با توجه به شاخص های اقتصادی به سرعت پایین آمد و برای اولین بار بعد سالها به ۳۰% رسید و اگر همین روند تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه پیدا میکرد احتمالا وارد کانال زیر ۲۰% نیز میشد.
اما به هر حال هسته تورم را نمیتوان با سیاست و یا با CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) پایین آورد.
نشست فرهنگی اساتید با موضوع «تأثیر اتفاقات اخیر جهان در اقتصاد ایران و نحوه مواجهه تصمیمگیران اقتصادی» - بخش اول/۲۸آبان۱۴۰۳
| تاریخ ارسال: 1403/8/30 |
نشست فرهنگی اساتید با موضوع «تأثیر اتفاقات اخیر جهان در اقتصاد ایران و نحوه مواجهه تصمیمگیران اقتصادی»، دوشنبه ۲۸ آبانماه ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
بخش اول : اقتصاد خارجی (بین الملل)
سخنران : جناب آقای دکتر علی مروی (اقتصاددان و مدیر اندیشکده کسب و کار پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف)
پس از رای آوردن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگاه اقتصادی متفائتی با گذشته حاکم شد.
در دوران ریاست جمهوری بایدن و اوباما نگاه امریکا به اروپا به عنوان یک متحد بود و در موارد مختلف هزینه های گزافی برای حفظ این اتحاد پرداخت میشد. لیکن ترامپ معتقد است دلیلی برای صرف این هزینه ها وجود ندارد بلکه بهتر است بیشتر به مشکلات داخلی کشور پرداخته شود لذا با هزینه هایی مانند ناتو و حمایت از اروپا و اوکراین در مقابل روسیه همراهی نمی کند.
در دور های ریاست جمهوری بایدن و اوباما سیاست تحریم چین در بعضی زمینه ها در دستور کار بود که خیلی هم موفق نبود و باز دارندگی کامل را نداشت اما نگاه ترامپ به چین به عنوان یک دشمن اقتصادی جدی است و معتقد است امریکا باید با چین در زمینه اقتصادی وارد یک جنگ تمام عیار شود.
ترامپ در دور اول در منطقه خاورمیانه کارهایی ساختارشکنانه انجام داد از جمله انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس میتوان نام برد.
دیدگاه ترامپ به خاورمیانه و روش او برای متقاعد کردن افراد و دولتها باعث شد در دور اول اتفاقات عجیبی در منطقه خاورمیانه رخ دهد و احتمالا در دور دوم هم شاهد پیگیری و اتمام آن کارها خواهیم بود.
ساختار شکنی دیگر ترامپ در زمینه اقتصادی راهاندازی کریدور زنگزور و کریدور آیمک (IMEC) میباشد که به معنی شاهراه اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا میباشد که در این میان کانال سوئز با که سالیانه حدود ۱۲% ترانزیت جهانی را دارد، حذف و به جای آن کانال بنگورین فعال میشود. هرچند مسیر جاده ابریشم با توجه به کوتاه بودن چند روزه در مسیر همچنان نظر تجار رابیشتر به خود جلب میکند اما امریکا با کمک اسراییل با پایین آوردن سطح امنیت در جاده ابریشم سعی دارد که این مسیر را از اولویت اول تجار حذف کند.
یکی از مشکلات اصلی کریدور آیمک عادی نبودن روابط اعراب با اسراییل بود که دولت اول ترامپ ، پیمان ابراهیم را مطرح کرد.
در این شرایط حماس و جبهه مقاومت فلسطین برای نجات خود دست به کار شدند و در بازیهای اقتصادی منطقه را که به ضرر آنها پیش میرفت را برهم زدند.
۷ اکتبر باعث شد کشورهای اسلامی و عربی دوباره مقابل اسراییل جبههگیری کنند و همچنین امنیتی که اسراییل سالها به تمام جهانمعرفی کرده بود را زیر سوال ببرند. لذا اجرای طرحهایی همچون کریدور آیمک و زنگزور غیرممکن شد.
در این میان نقش ویژه کانال بنگورین به عنوان رقیب کانال سوئز باعث میشود که ایران در طرحهای آینده باید نقش ویژه ای برای مصر در نظر بگیرد.
نشست فرهنگی اساتید با موضوع:تحلیل راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی در خصوص اتفاقات منطقه/۷آبان۱۴۰۳
| تاریخ ارسال: 1403/8/8 |
نشست فرهنگی اساتید با موضوع: " تحلیل راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی در خصوص اتفاقات منطقه"
امروز دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ نشست فرهنگی اساتیدبا موضوع:" تحلیل راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی در خصوص اتفاقات منطقه" و با سخنرانی "دکتر ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی" برگزار گردید.
در این نشست پس تلاوت قرآن و پخش کلیپ های مرتبطبا موضوع جلسه از فرمایش های مقام معظم رهبری سخنران محترم صحبت های خود را شروع کردند.
ایشان در ابتدا با تحلیل وضعیت کلی منطقه در چند سال قبل فرمودند:
رژیم جعلی اسراییل با پشتیبانی آمریکا بنا داشت تا حضور خود را در منطقه به ثبات برساند لذا شروع به عادی سازی روابط با دولتهای عربی و با محوریت عربستان کرد. و در این زمینه با توجه به ضعف دولتهای عربی و پشتیبانی آمریکا بسیار موفق بود و دستاوردآن عربستان و امارات و قطر و بحرین و.... یکی پس از دیگری شروع به پذیرش هایی در این زمینه کردند.
در این میان جبهه مقاومت با جلوداری ایران و مخوریت لبنان جلساتی برگزار نموره و تصمیمات جدی برای جلوگیری از این مسئله گرفتند و سرانجام گروه های مقاومت فلسطینی به سرکردگی حماس (در میانه میدان) و جهاد اسلامی (در سایر میدان ها) طوفان الاقصی را در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به پا کردند. و به دستاوردهای مهمی همچون عدم عادی سازی روابط با دولت اسراییل دست یافتند. همچنین رسوایی های بزرگی را برای دولت اسراییل در زمینه های زیادی رقم زدند. از جمله ادعاهایی مانند "امنیت دیوار حائل، عدم توانایی جبهه مقاومت و تصویر پنهان شده رژیم کودک کش اسراییل که همه و همه پس از طوفان الاقصی از پس پرده خارج شده و بر همه دنیا نمایان شد.
ایشان در ادامه فرمایشات خود به جایگاه آمریکا در این میدان اشاره کردند و فرمودند :
آمریکا تمام قد از رژیم جعلی دفاع کرد تا جایی که حتی در اتاق های فرمان آنها حضور داشته و میدان را کنترل کردند. در این میان جبهه مقاومت به آنها اخطار داد که حضور آمریکا باعث گسترش بیشتر این جبهه خواهد شد و همین اتفاق افتاد و در ادامه شاهد حضور لبنان و عراق و یمن و ایران نیز بودیم.
ایشان در ادامه فرمودند:
رژیم جعلی اسراییل با پشتیبانی آمریکا شروع به قتل عام مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین از جمله زن و کودک با بهانه های مختلف نمودو همچنین ترور سران مقاومت را در دستور کار قرار داد که البته پاسخ هایی از ایران در قالب وعده صادق۱ و ۲ دریافت نمود. و اینک شاهد هستیم که این رژیم با پشتیبانی آمریکا به نقاطی از کشور عزیزمان هم حملاتی کوچک و ناموفق انجام داد که ان شاء ا... در موقع مناسب پاسخ دریافت خواهد نمود.
در پایان سوالاتی توسط حاضرین مطرح شد که ایشان پاسخ گفتند.
سوال: در سخنان رییس جمهور و مسئولین شنیده شد که توسط آمریکا فریب خوردند و این فریب منجر به شهادت بعضی از بزرگان جبهه مقاومت گردید. رویکرد نظام با این نوع چالشها چیست؟
پاسخ : فریب کلمه درستی برای این مسئله نیست زیرا که در روابط دیپلماتیک بعضی مسائل لحاظ میگردد و دولت محترم هم این مسائل را لحاظ کردند لیکن دولت آمریکا که با واسطه، ایران را به خویشتن داری دعوت کرده بود و قول مبنی بر آرامش سگ وحشی منطقه(اسراییل) داده بود به وعده خود وفا نکرد و فرصت را از دست داد و وجه خود را بیش از پیش تخریب کرد.
سوال: با توجه به تحلیل ها اسراییل روش جنگیدنش اینطور است که اول ضربه ای کوچک و بی اثر میزند که باعث میشود دشمن او را دست کم بگیرد و برین ترتیب زمان میخرد و سپس ضربه اصلی را میزند . آیا در تجاوز اخیر خود به ایران می شود گفت که ضربه کوچک را زده؟ و چقدر زمان خریده؟
جواب : درست است این یک روش جنگی است و هر کسی میتواند بر علیه دشمن خود استفاده کند لیکن ما باید همیشه آماده باشیم و برای پاسخگویی بیشتر باید به شرایط خودمان توجه داشته باشیم.
سوال: جواب حزب الله به اسراییل در چهارچوب اهلاق اسلامی و دفاع از مظلوم بود و وارد معرکه شده چرا ایران وارد نمیشود؟
جواب: البته این دلیل بزرگ و خوبی است و ایران در حال حاضر در حال کمک رسانی و پشتیبانی از جبهه مقاومت می باشد لیکن لبنان با توجه به همسایگی اش با اسراییل حتی اگر وارد هم نشود اسراییل به سمت آنها عملیاتهایی انجام میداده و می دهد. لذا حزب الله تصمیم گرفت وارد میدان شود که تصمیم درستی بود.
سوال: چرا ایران خط خبری را خالی میگذارد؟ اینکه ایران خودش اطلاعات صحیحی از برخوردها نمیدهد سبب این میشود که مردم برای کسب اطلاعات سراغ خبرگزاری های دیگر و حتی خبرگزاری های دشمن روند.
جواب: خبر ها طبق آنچه که امکان دارد منتشر میشود و در پاره موافق چون امکان انتشار بعضی از اخبار نیست دشمن سوء استفاده میکند.
نشست فرهنگی اساتید / تغییر نسل دانشجویان فنی مهندسی/۲مهر ۱۴۰۳
| تاریخ ارسال: 1403/7/3 |
نشست فرهنگی اساتید و مباحثه آزاد با موضوع تغییر نسل دانشجویان فنی مهندسی بررسی علل بی انگیزگی و رکود علمی دانشجویان مهندسی در دانشگاه در تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد. این نشست با سخنرانی آقای دکتر طلایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی راه آهن و مدیر ارتباطات فرهنگی و اجتماعی به عنوان موافق تغییر شروع شد و ایشان به بررسی ابعاد مختلف آن با توجه به بازخوردهای گرفته شده از خود دانشجویان پرداختند در ادامه با پاسخگویی دکتر بیگ زاده عضو هیات علمی دانشکده مکانیک به عنوان مخالف نشست پیگیری شد. دکتر بیگ زاده که به همراه تعدادی از دانشجویان خود در این نشست حاضر بودند به زمینه های ارتباط موثر با دانشجویان پرداخته و مشکل اصلی را در نوع تعامل اساتید و سیستم با دانشجویان واکاوی کردند.
سپس آقای دکتر معماریان استاد دانشگاه تهران و رئیس کرسی آموزش مهندسی یونسکو در ایران درباره دلایل بی انگیزیگی دانشجویان و مطالعه انجام شده در این زمینه در سالهای قبل توسط خودشان جزئیاتی را مطرح نموده و در انتها پرسش و پاسخ صورت گرفت.
برگزاری رویداد روز باز دانشگاه علم و صنعت ایران با استقبال پذیرفته شدگان آزمون سراسری / ۶و ۷شهریور ۱۴۰۳
| تاریخ ارسال: 1403/6/10 |
رویداد روز باز دانشگاه علم و صنعت ایران با استقبال پذیرفته شدگان آزمون سراسری برگزار شد
رویداد روز باز دانشگاه علم و صنعت ایران، روزهای ۶ و ۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) برگزار شد. در این برنامه بیش از ۴۵۰ پذیرفته شده کنکور سراسری ثبت نام کرده بودند.
در اولین روز، رشتههای مهندسی مکانیک (توسط دکتر محمدجواد اشرفی و دکتر سید حسن ذبیحیفر)، مهندسی شیمی (توسط دکتر سیدمجتبی حسینینسب و دکتر حسین فاضلی)، مهندسی صنایع (توسط دکتر فرناز برزینپور، دکتر مهدی حیدری و دکتر محمدرضا رسولی)، مهندسی مواد و متالورژی (توسط دکتر سید رضا علمی حسینی)، مهندسی معماری و شهرسازی (توسط دکتر سجاد موذن)، رشته طراحی صنعتی (توسط دکتر ناصر کلینی ممقانی) و ریاضی و علوم کامپیوتر (توسط دکتر ابراهیم اردشیر لاریجانی) معرفی شدند و دانشآموزان با مسیری که در هر رشته باید طی کنند، جایگاه هر رشته در ایران و جهان و آینده شغلی آن آشنا شدند.
این برنامه روز چهارشنبه ۷ شهریورماه برای ۵ رشته دیگر ادامه داشت و رشتههای مهندسی برق (توسط دکتر سید علیرضا نظامالحسینی)، مهندسی راهآهن (توسط دکتر سید علی مسیبی، دکتر حمیدرضا احدی و دکتر علیرضا طلوع کیان)، فیزیک (توسط دکتر مهدی شایگانمنش)، مهندسی کامپیوتر (توسط دکتر محمدرضا محمدی) و مهندسی عمران (توسط دکتر حسین علیزاده، دکتر ندا کامبوزیا، دکتر مطهره سعادتپور و دکتر مجید ایلچی قزاآن) معرفی شدند.
در سالن جنبی این برنامه نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران، به علاقهمندان مشاوره انتخاب رشته ارایه کردند. امکان بازدید از دانشکدهها نیز در این برنامه گنجانده شده بود.
گفتنی است در برنامه روز باز دانشگاه، بالغ بر ۴۵۰ پذیرفته شده کنکور سراسری ثبت نام کرده بودند.
برگزاری جشنواره روز باز ۱۴۰۲ در دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت مجازی/۳۱تیرتا۳مرداد ۱۴۰۲
| تاریخ ارسال: 1402/5/4 |
جشنواره روزباز ۱۴۰۲، با هدف آشنایی داوطلبان ورود به دانشگاه با رشتهها، آینده شغلی و تجربههای اساتید دانشگاهها به همت مدیریت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی از روز شنبه ۳۱ تیر الی سهشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
در این برنامه ۴ روزه علاقهمندان ورود به دانشگاه مطابق جدول تنظیم شده به صورت مجازی در همایشهای دانشکدهای حاضر و با رشتهها، آینده شغلی و تجربههای اساتید دانشگاهها آشنا شدند. لینک شرکت در همایشها: https://meetingvc.iust.ac.ir/openday لینک آرشیو نشست های معرفی دانشکده ها
و نشست انتخاب رشته مرکز مشاوره دانشگاه علم و صنعت ایران (روز باز ۱۴۰۲) https://www.aparat.com/sca.iust
آیین اختتامیه دومین دوره آموزشی فرهنگی ویژه دانشجویان بینالمللی سراسر کشور در دانشگاه علم و صنعت ایران / ۲۷تیر۱۴۰۲
| تاریخ ارسال: 1402/4/28 |
آیین اختتامیه دومین دوره آموزشی - فرهنگی
ویژه دانشجویان بینالمللی دانشگاهها
در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد
با حضور معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان و اعضای هیات رئیسه دانشگاه، آیین اختتامیه دومین دوره آموزشی - فرهنگی ویژه دانشجویان بینالمللی دانشگاهها بعد از ظهر سهشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ در محل سالن همایشهای بینالمللی امام رضا (ع) دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
در این مراسم، دکتر انبیاء (رئیس دانشگاه) به عنوان میزبان مراسم به مهمانان دانشگاه و دانشجویان غیر ایرانی شرکت کننده خوشامد گفت و از سازمان امور دانشجویان برای موافقت با برگزاری این دوره در دانشگاه علم و صنعت ایران تشکر کرد.
در ادامه، دکتر داداشپور (معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان)، با تاکید بر اصل حضور دانشجویان غیر ایرانی در کشور، از اهمیت و اثرگذاری این دانشجویان در بازگشت به کشور خود به عنوان سفرای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سخن گفت.
پس از آن حجتالاسلام والمسلمین شریف اصفهانی (مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت ایران) گزارشی از برگزاری برنامههای آموزشی که دفتر نهاد متولی برگزار آن بوده است، ارایه کرد.
پخش فیلم سینمایی، شعرخوانی، پخش چند کلیپ، اهدای جوایز به منتخبین ورزشی و فرهنگی و ارایه گزارش دکتر میثم جلالی (دبیر اجرایی دومین دوره آموزشی - فرهنگی دانشجویان بینالمللی دانشگاهها) از روند اجرایی برگزاری این دوره، از دیگر بخشهای مراسم اختتامیه دومین دوره آموزشی - فرهنگی دانشجویان بینالمللی دانشگاهها در دانشگاه علم و صنعت ایران بود. آلبوم تصاویر
برگزاری دومین دوره آموزشی فرهنگی، ویژه دانشجویان بین المللی سراسر کشور / ۲۳تا ۲۷تیر ۱۴۰۲
| تاریخ ارسال: 1402/4/21 |
برگزاری دومین دوره آموزشی فرهنگی
ویژه دانشجویان بین المللی دانشگاه های کشور
(اطلاعیه شماره ۲) * پذیرش ورودیه دانشجویان: زمان: جمعه ۲۳ تیرماه ساعت ۸ تا ۱۲ صبح
* مکان: تهران. میدان رسالت. خیابان هنگام. خیابان دانشگاه علم و صنعت. درب اصلی دانشگاه علم و صنعت ایران.
*لوازم مورد نیاز: ۱- کارت دانشجویی ۲- لوازم شخصی (ملحفه، حوله، لباس و...) ۳- ملزومات ورزشی: لباس و کتانی مناسب ورزش در سالن، مایو جهت استخر و (کلاه شنا: ضروری بانوان)
*خروج دانشجویان: زمان: سه شنبه ۲۷تیر، بعد از شام و یا چهارشنبه ۲۸تیر تا ساعت ۱۱صبح با اختیار گروه ها
*نکته: در طول برگزاری دوره امکان خروج دانشجویان از محل برگزاری برنامه نیست.
برنامه کلی روزانه دوره:
۱- صبحانه در سلف دانشگاه
۲- دو کلاس تا ظهر همراه با استراحت و میان وعده (حضور الزامی)
۳- نماز در مسجد و ناهار در سلف دانشگاه
۴- برنامه های فرهنگی ورزشی شامل: - دو روز بازدید علمی فرهنگی در طول دوره بعد از ناهار طبق برنامه اعلامی حرکت از درب اصلی دانشگاه(حضور الزامی) - برنامه مسابقات ورزشی - برنامه استخر شبانگاهی - برنامه های فرهنگی جانبی
۵- نماز مغرب و شام در سلف دانشگاه
برنامه رسمی جمعی: - افتتاحیه: ساعت ۱۵ جمعه ۲۳تیرماه - اختتامیه: عصر روز سه شنبه ۲۷تیرماه
******************************* (اطلاعیه شماره ۱)
دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان میزبان، دومین دوره آموزشی فرهنگی ویژه دانشجویان بین المللی دانشگاه های کشور را با هدف توانمندسازی دانشجویان بین المللی به عنوان سفیران فرهنگی ایران اسلامی، از تاریخ ۲۳ لغایت ۲۷ تیرماه سال جاری برگزار خواهد نمود.
پذیرش دانشجویان در محل برگزاری از ساعت ۸ تا ۱۲ روز ۲۳ تیرماه و خروج آنها از شامگاه ۲۷ تیر تا ساعت ۱۱ صبح روز ۲۸ تیر صورت خواهد گرفت.
در این دوره دانشجویان در کلاس های آموزشی فرهنگی و فعالیت های فوق برنامه شرکت خواهند داشت.
دانشحویان علاقمند به شرکت در این دوره از طریق واحد مسئول امور بین الملل هر مرکز دانشگاهی اقدام به ثبت نام و فهرست اسامی متقاضیان به همراه مشخصات و شماره تلفن سرپرست گروه حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۴/۵ در قالب فایل اکسل از طریق پست الکترونیک به نشانی (csciust.ac.ir) و یا پیام رسان های ایتا یا بله به شماره (۰۹۱۲۷۹۴۰۳۲۷) ارسال گردد.
جهت مزید استحضار دبیرخانه برگزاری دوره با مسئولیت جناب آقای مهندس شکوری و شماره تماس ۷۷۲۴۰۴۶۰ -۰۲۱جهت پاسخگویی به پرسشهای احتمالی معرفی میشوند.
برگزاری نشست فرهنگی و هم اندیشی اساتید/استاد رحیم پور ازغدی/ ۲۲خرداد۱۴۰۲
| تاریخ ارسال: 1402/3/23 |
برگزاری نشست فرهنگی و هم اندیشی اساتید
جلسه نشست فرهنگی و هم اندیشی اساتید در روز دوشنبه ۲۲خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور اساتید و با سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با عنوان "بررسی راه کارهای عملی برای تحقق دانشگاه اسلامی" برگزار گردید.
در این جلسه ابتدا آقای مهندس نقره کار مطالبی را در اهمیت موضوع جلسه امروز و گزارش مختصری از مطالب جلسات گذشته مطرح نمودند. در ادامه استاد رحیم پور ازغدی پس از مروری در مبانی شکل گیری دانشگاه حکمت بنیان و نقد و بررسی دیدگاه های غربی در خصوص انسان و هدف زندگی، به شاخص های جامعه دینی پرداخت و این شاخصه ها را پاسخ گوی نیازهای جوامع امروزی دانست. ایشان در ادامه با اشاره به بخش هایی از وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره) دیدگاه های ایشان در مورد علوم طبیعی و نسبت آن با علوم دینی را برشمرد.
در پایان جلسه نیز تعدادی از اساتید با طرح پرسش به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
نشست فرهنگی و هم اندیشی ویژه اساتید خانم دانشگاه / ۲خرداد۱۴۰۲
| تاریخ ارسال: 1402/3/3 |
نشست فرهنگی و هم اندیشی ویژه اساتید خانم
نشست فرهنگی و هم اندیشی ویژه اساتید خانم دانشگاه با موضوع "واکاوی و آسیب شناسی مسائل ویژه اساتید خانم"با حضور کارشناسان هیات ممیزه، اداره تربیت بدنی و مرکز مشاوره دانشگاه و با پشتیبانی و همت مدیریت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی در روز سه شنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴:۳۰ در مجتمع رفاهی اساتید برگزار شد. در این نشست، اهمیت و جایگاه ویژه اساتید خانم در ایجاد فضای علمی کارا به خصوص در یک دانشگاه صنعتی مورد بررسی قرار گرفت. جایگاهی که به دلیل مسائل خاص بانوان با چالش های متفاوتی روبرواست.
از نگاه برخی از اساتید، مسائلی مانند تبدیل وضعیت و ارتقاء اساتید خانم باید با رویکرد متفاوتی و با لحاظ کردن این چالش ها مورد بررسی قرار گیرد. سپس کارشناس مرکز مشاوره با بیان نقشی که اساتید خانم می توانند در حل مشکلات دانشجویان ایفا کنند، راه های این نقش آفرینی را تشریح کردند.
در ادامه کارشناس اداره تربیت بدنی راهکارهای حضور موثرتر اساتید در فضاهای ورزشی و همچنین امکان برگزاری مسابقات بین اساتید و دانشجویان را طرح نمود. در نهایت موضوعات مربوط به تبدیل وضعیت و ارتقاء اساتید توسط کارشناس هیات ممیزه مطرح شده و چالش ها و سوالات عمده اساتید مورد بحث قرار گرفت.
نشست فرهنگی و هم اندیشی اساتید با سخنرانی حجت الاسلام دکتر رضا غلامی / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
| تاریخ ارسال: 1402/2/26 |
برگزاری نشست فرهنگی و هم اندیشی اساتید
جلسه نشست فرهنگی و هم اندیشی اساتید در روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور اساتید و با میزبانی حجت الاسلام دکتر رضا غلامی برگزار گردید.
در این جلسه ابتدا آقای مهندس نقره کار مطالبی را در اهمیت موضوع جلسه امروز و گزارش مختصری از مطالب جلسات گذشته مطرح نمودند. در ادامه دکتر غلامی پس از مروری در سیر اندیشه های غرب در خصوص مواجه با دین و دلایل رویکردهای متفاوت به این موضوع پس از رنسانس اروپا، نقاط تلاقی و تضاد این اندیشه ها را با اندیشه های دینی برشمرد. ایشان با ارائه دیدگاه های تلفیقی، پیوند علم و دین را ممکن دانست و این پیوند را فرصتی هم برای دینداران و هم برای علوم جدید برشمرد. در پایان جلسه نیز تعدادی از اساتید با طرح پرسش به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
برگزاری جلسه هم اندیشی و گفتگوی اساتید با حضور دکتر حداد عادل / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
| تاریخ ارسال: 1402/2/12 |
دکتر حداد عادل در جلسه هماندیشی اساتید: دانشگاه علم و صنعت ایران بیش از دانشگاههای دیگر، با انقلاب همراهی نشان داده است
اولین جلسه هماندیشی اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران در سال جدید، دوشنبه ۱۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ با موضوع «دانشگاه حکمتبنیان اسلامی» و با حضور رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیات رئیسه دانشگاه و جمعی از اساتید دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.
در این نشست، ابتدا مهندس نقرهکار (مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه)، با خیرمقدم گویی به مدعو ویژه و حاضران در جلسه، گزارش کوتاهی از فعالیتهای شورای فرهنگی دانشگاه ارایه و با اشاره به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران به فرموده رهبری، فیضیه دانشگاههاست؛ گفت: دوستان ما در شورای فرهنگی دانشگاه، پیگیر برنامههایی برای اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب و نیز اسلامی کردن دانشگاه هستند. وی افزود: قرارگاه جهاد و تبیین و اقدام در معاونت فرهنگی ایجاد شده تا در کنار صدور بیانیههای موضوعی و دیگر اقدامات شورا، در محورهای «رابطه دین و علم»، «رابطه علم و عالم از منظر اسلام»، «عالَم و آدم» و «مدیریت در حکمرانی اسلامی» فعالیت، بحث و تولید محتوا داشته باشیم که ماحصل آن به شکل صوتی، تصویری و مکتوب به سایر دانشگاهها ارسال خواهد شد.
پس از آن دکتر حداد عادل (رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری، ضمن ابراز خرسندی از دعوت دانشگاه علم و صنعت ایران و حضور در جمع اساتید این دانشگاه اظهار داشت: نظر من همیشه نسبت به دانشگاه علم و صنعت ایران، مثبت بوده و این دانشگاه را دانشگاه نجیبی میدانم. در سالهای پس از انقلاب هم دانشگاه علم و صنعت ایران بیش از دانشگاههای دیگر، با انقلاب همراهی نشان داده و استادان متدین و انقلابی در این دانشگاه، خوب عمل کردهاند. همچنان که در حوادث پاییز ۱۴۰۱ که دانشگاهها آماج توطئهها قرار گرفته بودند، دانشگاه علم و صنعت ایران توانست با کمترین آسیب عبور کند.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در ادامه با تبیین مفهوم اصیل قرانی حکمت و جایگاه و ارزش حکما در تاریخ و ادبیات، به تشریح دیدگاههای الهی و مادی و تفاوت علم حکمتبنیان و علم سکولار پرداخت. وی گفت: تفاوت دانشگاه اسلامی با دانشگاه غربی، در علم نیست بلکه در نگاه حکیمانه به دانش است.
دکتر حداد عادل با تذکر این مطلب که امروز یک میدان مقابله تفکر مادی و الهی، دانشگاهها هستند و دنیای غرب روی تحول در دانشگاهها بسیار حساس است، تصریح کرد: دانشگاه حکمتبنیان به معنای عقب مانده کردن و دوری از علم نیست و نگاه حکیمانهای که در طبیعت غایت را تشخیص دهد، به هیج وجه منافاتی با دقتهای علمی در تشخیص چگونگی ندارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه به سوالات چند نفر از اعضای هیات علمی حاضر در جلسه، در خصوص عملکرد و ضمانت اجرایی مصوبات این شورا پاسخ گفت.
گفتنی است سلسله جلسات هماندیشی دانشگاه حکمتبنیان اسلامی، توسط شورای فرهنگی دانشگاه و مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق «تمدن نوین اسلامی با هویت اسلامی- ایرانی» و برای پیگیری موضوع اسلامی شدن دانشگاهها و تحول و ارتقای سرفصل و محتوای دروس، با طرح بحث «دانشگاه حکمتبنیان اسلامی» و به دنبال ۴ جلسه مقدماتی انجام شده در دانشگاه، روزهای دوشنبه (یک هفته در میان) از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. اعضای هیات علمی میتوانند موضوعات مورد نظر خود در این خصوص را به دکتر معینی (دبیر شورای فرهنگی دانشگاه) ارایه نمایند تا در جلسات بعدی هماندیشی، مطرح شود.
برگزاری نشست هم اندیشی و گفتگوی اساتید با موضوع تحلیل جامعه شناختی اعتراضات اخیر / ۲۳ آبان۱۴۰۱
| تاریخ ارسال: 1401/8/25 |
جلسه هم اندیشی و گفتگوی اساتید با موضوع تحلیل جامعه شناختی اعتراضات اخیر در روز دوشنبه ۲۳ آبانماه۱۴۰۱ در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار گردید.
پس از تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید و پخش سرود ملی، حجت الاسلام شریف، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مطالبی را با موضوع زمینه ها، دلایل و شناخت جامعه شناسانه حوادث اخیر کشور و دانشگاه ارائه نمودند. ایشان همچنین با تحلیل ویژگی های اعتراضات، نکاتی را در خصوص شناخت بیشتر روحیات و اخلاقیات نسل جدید مطرح نمودند. در ادامه جلسه برخی از اساتید به بیان دیدگاه ها و تجربیات خود در ارتباط با دانشجویان معترض و نحوه برخورد با آنها پرداختند. تمام اساتید حاضر در جلسه گفتگو و تعامل را بهترین راه ارتباط با دانشجویان و کنترل هیجانات و احساسات آنها دانستند.
همچنین آسیب شناسی عواملی که منجر به بروز این اتفاقات در دانشگاه شده بود مطرح گردید. در پایان جلسه نیز گزارشی از اتفاقات و اقدامات دانشگاه در چند هفته اخیر به اطلاع حاضرین در جلسه رسید.
برگزاری نشست فرهنگی و هم اندیشی اساتید / ۱۶آبان۱۴۰۱
| تاریخ ارسال: 1401/8/16 |
نشست فرهنگی و هم اندیشی اساتید در روز دوشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱ در مجتمع فرهنگی امام خمینی برگزار گردید.در بخش اول جلسه دو تن از اساتید به تبیین شرایط امروز کشور و ریشه یابی بروز برخی از ناهنجاری ها پرداختند.در بخش دوم نیز اساتید حاضر در جلسه به بحث و گفتگو در این باره پرداختند و هر کدام دیدگاه های خود را در مورد مشکلات پیش آمده مطرح نمودند.تلاش برای رسیدن به فضای گفتگوی بیشتر و همدلی با دانشجویان و همچنین بالا بردن ظرفیت انتقاد پذیری از جمله مواردی بود که مورد تائید اساتید قرار گرفت.
مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه برگزار شد
مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس، بعد از نماز ظهر و عصر روز شنبه، دوم مهرماه سال ۱۴۰۱ در جوار مقبرهالشهدای دانشگاه برگزار شد.
در این مراسم که با حضور اعضای هیات رئیسه، جمعی از مسئولان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه برگزار شد؛ سردار جعفری در سخنانی به روایتگری و خاطرهگویی از دوران دفاع مقدس پرداخت.
سردار جعفری در سخنان خود به توصیف سه چهره از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس پرداخت. چهره اول اینکه از نظر نیرو و همینطور حمایت خارجی، ما تنها بودیم ولی در جنگ از ۲۳ کشور عربی و غیر عربی، اسیر گرفته بودیم. چهره دوم اینکه در قطعنامههای گلستان و ترکمنچای، ایران ۲۶۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع از مرغوبترین خاک خود را از دست داد ولی در طی ۸ سال جنگ تحمیلی، یک وجب از خاک ایران از دست نرفت و بعد از ۳۳ سال از پایان جنگ، به چنان بازدارندگیای در اعمال حاکمیت دست یافتیم که کسی نتواند به خاک ما حمله کند.
سردار جعفری در توصیف چهره سوم دفاع مقدس، به اعلام رسمی دبیر کل سازمان ملل در خصوص آغازگری عراق در جنگ تحمیلی علیه کشورمان اشاره و افزود: در کنار هزینه انسانی سنگین ۲۰۰ هزار شهید، ۴۶ هزار آزاده، حدود ۵۰۰ هزار جانباز و قریب به هزار میلیارد دلار خسارت به کشور؛ عزت و افتخاری نصیب ما شده که بعید میدانیم ارتشی جرأت عبور از مرزهای ما را داشته باشد و البته ما برای دفع هر تهاجمی، کاملا آمادهایم.
در ادامه این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین عبدیمقدم با تاکید بر تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمانهای شهدا، تصریح کرد: همانگونه که شهدا در وصیتنامههای خود از ما خواسته بودند، تا پایان پای کار هستیم تا این انقلاب را به دست صاحب اصلی آن برسانیم.
برگزاری نشست فرهنگی و آموزشی اساتید مشاور دانشگاه / ۱۵شهریور ۱۴۰۱
| تاریخ ارسال: 1401/6/16 |
برگزاری نشست فرهنگی و آموزشی اساتید مشاور دانشگاه
نشست فرهنگی و آموزشی اساتید مشاور دانشگاه با حضور معاون و مدیران حوزه فرهنگی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه و اساتید مشاور و مدیران فرهنگی دانشکده ها روز سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در مجتمع رفاهی اساتید برگزار گردید.
در این جلسه آقایان دکتر معینی (معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه) حجت الاسلام شریف ( مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه) دکتر خیرالدین (مدیر ارتباطات فرهنگی و اجتماعی) دکتر شیرزادی ( مدیر مرکز مشاوره) دکتر کوه دار ( مدیر امور فرهنگی و فوق برنامه) دکتر حبیب نژاد (مدیر امور آموزش) و دکتر پیشوایی (هیات علمی دانشکده صنایع) بعنوان سخنران به بیان دیدگاه های خود در خصوص اهمیت، کارکرد، تجربیات سنوات گذشته و برنامه های پیش رو پیرامون طرح استاد مشاور در آغاز سال تحصیلی آتی پرداختند.
دومین کارگاه هماندیشی و دانشافزایی «جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی»/۲۳ خرداد ۱۴۰۱
| تاریخ ارسال: 1401/3/24 |
برگزاری کارگاه دانشافزایی جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی
دومین کارگاه هماندیشی و دانشافزایی «جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی»، ۲۳ خردادماه ۱۴۰۱ با حضور رئیس دانشگاه و جمعی از اعضای هیات علمی، در سالن جلسات مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
این سلسه کارگاهها، ذیل دبیرخانه جهاد تبیین و اقدام دانشگاه علم و صنعت ایران و با هدف اجراییسازی سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه علم و صنعت ایران و در راستای تحقق تمدن اسلامی با هویت اسلامی-ایرانی، با مشارکت و دعوت از اساتید جوان انقلابی دانشگاه برگزار میشود.
در ابتدای این جلسه و پس از سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر انبیاء (رئیس دانشگاه)، در خصوص اهمیت و ضرورت اسلامی شدن دانشگاه، نکاتی را پیرامون برخی مفاد سند دانشگاه اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، متذکر شد. وی با بیان این مطلب که نشان چندانی از اجرایی شدن این سند در دانشگاهها در دست ندارد، اظهار داشت: احتمالا در اجراییسازی این سند، یا همت کافی نشده یا به خلأهایی برخورد کرده بودند ولی اکنون همت کشور و بویژه نظر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این است که موضوع اسلامی شدن دانشگاهها هر چه بیشتر جدی گرفته شود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای دیگری با نام اسلامی شدن دانشگاههای بزرگ را ذیل خود دارد که دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یکی از سه دانشگاه در مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت، عضو این شوراست.
رئیس دانشگاه با تاکید بر اینکه برای اسلامی شدن دانشگاهها ملازماتی نیاز است، تصریح کرد: اگر بپذیریم نیروی انسانی دانشگاهها، یکی از عناصر مهم اسلامی کردن دانشگاههاست؛ دانشگاه علم و صنعت ایران، از حیث اساتید دانشگاه، غنیترین و قویترین دانشگاه در سطح کشور است. تقریبا صد در صد اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران، هم علمی هستند و هم انقلابی و ما در این بُعد و در این مقطع زمانی، کمبودی نداریم اما ملازمات دیگر نیز نیاز است که بدیهی است باید از دل این جلسات، شناسایی و ابزار کار شود. وی تصریح کرد: این نهضت باید مداوم باشد چرا که شبهاتی که دیگران مطرح میکنند، همیشه بوده و هست لذا نباید باب اسلامی شدن دانشگاهها را بست و این جلسات نیز باید مستمر باشند.
دکتر انبیاء با تاکید بر اینکه برای اسلامی شدن دانشگاهها همه ما مسئولیت داریم و ابتدا باید موضوع، تبیین و سپس اقدام شود، گفت: ما در اسلامی کردن دانشگاه، ثابتقدم و جدی هستیم و در این راستا، ستاد تبیین و اقدام را در دانشگاه به ریاست مهندس نقرهکار شکل دادهایم.
رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه در سند اسلامی شدن دانشگاهها، در چهار حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگ و اجرا (مدیریت)، راهبردهای متعددی گفته شده، افزود: این سند برای تمامی دانشگاهها تهیه شده اما به نظر من باید برای اجرای آن در دانشگاه علم و صنعت ایران، بر حسب اقتضائات و جغرافیای دانشگاه، آن را بومیسازی کرد. مثلا در معاونت آموزشی ما باید زیرنظامهای آموزشی، حتما تغییر و برخی رشته/گرایشها حذف و جایگزین شود تا جامعهمحور شود و غرض این نیست که سرفصلها را خیلی تغییر دهیم
.
در ادامه این جلسه، مهندس نقرهکار (مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه)، به تبیین ساختار و مراحل اسلامی کردن دانشگاه با هویت اسلامی-ایرانی پرداخت. وی با مرور مباحث مطرح شده در جلسه قبل، گفت: مهمترین راهبردی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مطرح فرمودند، تمدن نوین اسلامی با هویت اسلامی-ایرانی است که بخش عمده آن هم از دانشگاه آغاز میشود. وی تمدنسازی را حاصل تلاش فرهنگی دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم دانشگاه اسلامی شود، اول باید ببینیم جهانبینی و ایدئولوژیاش در تمام موضوعات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی چگونه باید باشد.
در بخش پایانی این نشست، تعدادی از اعضای هیات علمی حاضر در جلسه، به طرح نقطه نظرات، دغدغهها و پرسشهای خود در خصوص موضوع نشست پرداختند که ریاست دانشگاه و حجتالاسلام والمسلمین ابراهیمینژاد (مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه) به آنها پاسخ دادند.
نخستین کارگاه هم اندیشی اساتید با موضوع " جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی" / ۹ خرداد ماه ۱۴۰۱
| تاریخ ارسال: 1401/3/10 |
کارگاه هم اندیشی اساتید
با موضوع " جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی"
کارگاه هم اندیشی اساتید با موضوع " جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی" در روز دوشنبه ۹ خرداد ماه در مجتمع امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار گردید.
در ابتدا و پس از تلاوت قران مجید، دکتر معینی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانمشگاه با خوشآمد گویی به حاضرین در جلسه و گرامیداشت مناسبت های پیش رو و همچنین تسلیت به خانواده های سوگوار حادثه آبادان، به اهمیت موضوع جلسه امروز پرداخته و تاکید کردند که دانشگاه تصمیم دارد تا با کمک اساتید، در این خصوص اقدامات بنیادی و اجرای را انجام دهد.
سپس آقای مهندس نقره کار، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی و مشاور فرهنگی ریاست دانشگاه با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص "جهاد تبیین و اقدام" به ضرورت پیگیری این موضوع کلیدی در دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کردند. ایشان با تاکید به چگونگی ایجاد تمدن نوین اسلامی (با هویت اسلامی – ایرانی) به عنوان راهبرد مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، به تعاریف و ویژگی های بنیادی مفاهیمی همچون تمدن، فرهنگ و ... پرداختند و با شرح حدیثی از حضرت علی (ع) به مبانی انسان شناسی این عنوان اشاره کردند.
آقای دکتر بوترابی، عضو هیات علمی دانشکده مواد و متالورژی سخنران بعدی جلسه بود که به تشریح مدل های گذشته و موجود نظام های آموزشی در ایران و دنیا پرداخت. ایشان با نقد نظام های آموزشی موجود، خواستار ایجاد مدل های جدید آموزشی مبتنی بر نیاز های امروز جامعه شدند.
حجت الاسلام ابراهیم نژاد، مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، نقش اساتید در تبیین و اقدام در خصوص تمدن نوین اسلامی را بسیار مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرده و خواستار حضور موثرتر ایشان در اجرایی شدن این مفاهیم شدند.
در پایان چند نفر از اساتید به بیان دیدگاه هایی خود در خصوص عنوان جلسه پرداختند.