دانشکده معماری و شهرسازی
۱-کلیات
دانشکده معماری و شهرسازی از سال ۱۳۴۷، با پذیرش دانشجوی معماری در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرد. بعد از انقلاب اسلامی، به ویژه از ۱۳۶۲، با پذیرش دانشجو در سطوح کارشناسی ارشد پیوسته، کاردانی و کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری فعالیت خود را تداوم داد. عملا از آغاز دهه ۱۳۷۰ در حالیکه پذیرش های رشته معماری به تدریج به سوی دکترا میل میکرد، دوره ها، رشته ها و گروههای دیگر دانشکده شروع به کار کردند. درتداوم موافقت اصولی برای رشته های طراحی صنعتی و شهرسازی در اواخر دهه ۱۳۶۰، به پذیرش کارشناسی طراحی صنعتی از سال ۱۳۷۷و کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی از سال ۱۳۷۷ اقدام شد. رشته معماری با گرایش های پایداری، مسکن، فناوری از سال ۱۳۸۲ توسعه یافت. این روند با تاسیس گرایش های فرهنگی و آموزشی و بهداشتی و درمانی از سال ۱۳۸۵تداوم یافته است. از سال ۱۳۸۴پذیرش دانشجو در سطح کارشناسی ارشد ناپیوسته مرمت بافت و ابنیه شروع شد که دوره دکترای این رشته نیز از سال ۱۳۹۹ شکل گرفت. دوره دکترا ی شهرسازی از سال ۱۳۸۷ و طراحی صنعتی از سال ۱۴۰۰ شروع شد. با تاسیس گروه هنرهای کاربردی به تاسیس رشته معماری منظر در سطح کارشناسی ارشد از سال ۱۳۹۹ اقدام شد که انتطار می رود از سال ۱۴۰۱ دوره دکترای این رشته نیز ایجاد شود. بدین ترتیب در آغاز سده پانزدهم ه.ش، این دانشکده با بیش از نیم قرن فعالیت، در پنج گروه معماری، شهرسازی، طراحی صنعتی، مرمت ابنیه و بافت و طراحی منظر برای سطوح مختلف کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا به تربیت نیروهای متخصص اهتمام می ورزد. نزدیک به ۴۰ عضو هیات علمی ثابت و دهها عضو هیات علمی حق التدریس، حدود ۲۰کارمند رسمی و غیر رسمی، بیش از ۱۰۰۰دانشجو در مقاطع، گروهها و دوره های یاد شده بالا فضای اجتماعی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت را معنا دار می کنند. یاد آوری می شود که دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران از نیمه دوم دهه ۱۳۸۰ ضمن برگزاری دوره های آموزشی به امور پژوهشی نیز نظری ویژه نمود. فعالیتهای پژوهشی با قرارداد های ارتباط با صنعت و قطب ها و آزمایشگاهها تقویت شد. در آغاز قرن پانزدهم هشت کانون آزمایشگاهی و دو قطب علمی زمینه را برای تحقق یک دانشکده کارآفرین و صنعت مدار نیز فراهم نموده است. از نظر مکانی نیز فعالیتها در دو ساختمان اصلی و ۷ کارگاه تخصصی برگزار می شود. کمبود فضا از مشکلات دانشکده است ولی تلاش اساتید و دانشجویان و کارکنان این نقیصه را تعدیل نموده و امید میرود با ساخت بنایی جدید کارایی فعالیتهای یاد شده مضاف و مثمرتر شود.
۲- چشم انداز و ماموریت
۱-۲- شرایط پایه
دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران با ۵۴ سال تجربه آموزشی و پژوهشی در یکی از دانشگاههای بزرگ صنعتی و با سابقه کشور مشغول فعالیت می باشد. این دانشکده با اعضاء هیات علمی برجسته و کارشناسان آموزشی متخصص و پرسنل اداری فعال و دلسوز و امکانات گسترده (کتابخانه تخصصی، مرکز رایانه، کلاسها و آتلیه های مجهز به امکانات چند رسانه ای) در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی خود منطبق برسیاستهای دانشگاه و به تبع آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت پرورش نیروهای علمی و متخصص تلاش نموده و می نماید. در همین راستا، طبق بررسی نهادهای ارزیابی بین المللی مقام اول را در بین دانشکده های معماری و شهرسازی ایران دارد. هدف این است که این جایگاه در سطح فرا ملی تداوم یابد. چشم اندازی که به دانشکده ماموریت ویژه میدهد تا نه تنها برای حفظ جایگاه برتر علمی ، آموزشی،پژوهشی، فناوری و اجرایی، بلکه لا اقل تا ۲۰ سال آینده فعالیت سازنده را تداوم میدهد.
چشم انداز کلا با نگاه آرمانی و هدفمند به جامعه یا سازمان نسبت به جایگاه مطلوب در آینده نسبتاً دور دلالت دارد. برنامه چشم انداز در لباس آرمان ها با اذهان بسیاری از مردمان و جامعه هدف عجین و آمیخته است. گروه برنامه ساز دانشکده معماری و شهرسازی عناصر پایه این آرمان ها را استخراج نموده و سپس با توجه به موضوع علمی مؤثر در کنش سازمانی بصورت بیانیه عرضه نموده که جزییات آنرا میتوان در شرح راهبردها و سیاستهای توسعه، جدا ازین نوشتار، ملاحظه کرد. برای مثال، قرار گرفتن دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در جایگاه مرجعیــّت علمی جهان در ۱۴۱۴، از انتظار آرمانی و ماموریتهایی است که بازتاب بیانیه چشم انداز و ماموریت آن است.
۲-۲- بیانیــۀ چشم انداز دانشکده :
دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه علم وصنعت ایران در افق ۱۴۲۴ دانشکده ای است:
- انسان ساز، جامع نگــر و پیشگام مراکز آموزشی در رشتــه های هنر، مهندسی معماری، مهندسی شهرسازی، مهندسی طراحی صنعتی، طراحی منظر و مرمت و بافت و ابنیه، حداقل در سطح کشورهای اسلامی و خاورمیانه.
- پرورش دهندۀ نیروهای مهندسی و هنرهای کاربردی، متعهـــد به همۀ ارزشهای اسلامی و ایرانی، خیرخواه مردم آنگونه که توسعۀ محیط انسان ساخت کشور عزیزمان ( ایران ) را در جهت تأمین نیازهای مادی انسانها و بسترساز نیازهای روحی آنها باشد.
- زمینــه ساز و به انجام رسانندۀ تنوعی از پژوهشهای نظری و کاربردی در بالاترین سطح رقابتی با مراکز دانشگاهی پیشـــرو جهان و صدر نشین مراکز آموزش عالی منطقه ای .
- زمینه ساز تحقّق طراحی صنعتی، معماری وشهرسازی پیشرو برای آینده کشور، مبتنی بر ارزش های والا در فرهنــگ و تمدّن گذشتــۀ ایرانی _ اسلامی و بهره گیری از بالاترین سطح فناوری جهانی.
- تقویت و ارتقاء تفکّر حکمتمدارانه در نظــر و عدالت مدارانـه در عمل، در حوزۀ معمــاری و شهرسازی مٌلهــم از آثار اصیل گذشته در تمــدّن کهن باره ایرانی_اسلامی و پاسخگوی نیازهای امروز و آینده .
- دستیابی به سطحی از آموزش ، پژوهش، فناوری، خلاقیت و نو آوری که با الزامات و دلالت های هوشمندی سازگار بوده و برتری دانشکده را در عرصه های علم و فناوری و انسان مداری نمودار سازد.
- نیل به آثاری در معماری وشهرسازی و طراحی صنعتی که در آن هویــّت رقابتی ایرانی _ اسلامی در شکل و محتوای والا به صورت بارز متجلــّی شود.
۳-۲- ماموریت
ماموریت؛ نقش، وظیفه و مسئولیتی است که یک مجموعه یا اعضاء یک سازمان به عهده می گیرند تا با ارائه خدمات مورد نظر اهداف چشم انداز را تحقـّق پذیر نمایند. برای مثال، به عهده گرفتن مسئولیت دستیابی به مرجعیت علمی جهان یک مأموریت است. برای انجام مأموریت باید هدف، شناخت وضعیت و برنامه داشت. به عبارتی دیگر (به نظر برخی اندیشمندان)، مأموریت؛ نقش و وظیفهای است که به عهده سازمان یا جامعه مربوط گذاشته می شود تا سازمان یا جامعه مربوط را به اهداف کیفی و کمی متصــوّر تعیین شده برساند. برای مثال، ارائه آموزش جامع، پیگیری و پی سازی آموزش درست، تأمین فرصت های مادامالعمر آموزش برای جامعه، توسعه محیط های یکپارچه، ایجاد محیط کار ایمن و سالم، تبییــن و تبلیغ اخلاق حرفه ای، توجه به تحقیق، باروری خلاقیـّـتهای هنری، حل مسائل مهم علمی، هنری و حرفهای حوزه های معماری، شهرسازی و طراحی صنعتی می تواند مأموریت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران محسوب شود. بدین ترتیب، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم وصنعت ایران در چارچوب نظام ارزشی مبتنی بر حکمت هنر اسلامی و سازندگی سرزمین ایران، در هنرهای کاربردی و بهره برداری از آخرین دستاوردهای علوم تجربی و مهندسی، مأموریتهای زیر را به عهده میگیرد: