ناحیه شمال اداره کل مربوط به این ناحیه هم جوار اداراه کل راهآهن شمال شرق میباشد. مرز آن با ناحیه شمال شرق ایستگاه بنکوه میباشد. این ناحیه شامل بیست و هشت ایستگاه میباشد که خطوط ریلی تحت پوشش آن به لحاظ تقسیمات کشوری شامل بخشهایی از استانهای تهران، مازندران و گلستان میباشد. مرکز اداره کل این ناحیه در شهرساری میباشد. طول خطوط اصلی تحت پوشش آن 381 کیلومتربا احتساب دو خطه بوده و شامل 18 خط فرعی، صنعتی و تجاری میباشد. فیروزکوه، سواد کوه، قائم شهر، ساری، نکا، بهشهر، بندر گز، بندر ترکمن و گرگان از جمله شهرهای مهم واقع در مسیر خطوط تحت پوشش این ناحیه میباشند. مراکز صنعتی و عمده بار در این ناحیه عبارتند از: کارخانه های روغن نباتی، چیت سازی بهشهر، نئوپان بهشهر، معدن بالاست، اسکله های بنادر (امیر آباد، ترکمن و گز)، کارخانه نکا چوب، شرکت کشت و صنعت شمال، بوتان گاز، شرکت نفت، معدن ذغال سنگ البرز مرکزی، کارخانه های آرد و... جدول 1-14. نرخ نسبی زوال در بلاکهای ناحیه شمال اداره کل | بلاک | نرخ نسبی زوال | بلاک | نرخ نسبی زوال | فرد | زوج | فرد | زوج | شمال | گرمسار - بن کوه | 1.11 | | زیر آب - شیرگاه | 1.65 | | بن کوه - کبوتردره | 1.25 | | شیرگاه - قائم شهر | 1.51 | | کبوتردره - سیمین دشت | 1.23 | | قائم شهر - گونی بافی | 1.19 | | سیمین دشت - زرین دشت | 1.16 | | گونی بافی - ساری | 1.20 | | زرین دشت - مهاباد | 1.31 | | ساری - نوبخت | 1.08 | | مهاباد - فیروزکوه | 1.65 | | نوبخت - نکا | 1.06 | | فیروزکوه - گدوک | 1.55 | | نکا - رستم کلا | 1.03 | | گدوک - دوگل | 1.76 | | رستم کلا - بهشهر | 1.00 | | دوگل - ورسک | 1.69 | | بهشهر - بندر گز | 1.92 | | ورسک - سرخ آباد | 1.63 | | بندر گز - بندر ترکمن | 1.93 | | سرخ آباد - سوادکوه | 1.57 | | بندر ترکمن - سبزدشت | 1.69 | | سوادکوه - پل سفید | 1.70 | | سبزدشت - گرگان | 1.69 | | پل سفید - زیر آب | 1.41 | | | | |
جدول 6-48. قطعهبندی ناحیه شمال (اندازهگیری مورخ 15/9/84) کیلومترابتدا | کیلومترانتها | طول(کیلومتر) | شماره قطعه | 115 | 147 | 32 | 1 | 147 | 161 | 14 | 2 | 161 | 173 | 12 | 3 | 173 | 188 | 15 | 4 | 188 | 202 | 14 | 5 | 202 | 218 | 16 | 6 | 218 | 236 | 18 | 7 | 236 | 245 | 9 | 8 | 246 | 259 | 13 | 9 | 259 | 269 | 10 | 10 | 269 | 286 | 17 | 11 | 286 | 296 | 10 | 12 | 296 | 313 | 17 | 13 | 313 | 334 | 21 | 14 | 354 | 370 | 16 | 15 | 370 | 379 | 9 | 16 | 379 | 403 | 24 | 17 |
مطابق این جدول قطعه شماره 1 با طول 32 متر بیشترین طول، قطعه شماره 16 با طول 9 متر کمترین طول را دارند. جدول 6-49. وضعیت قطعات ناحیه شمال از نظر درجه حرارت، طول پل، تونل و خروج از خط، سرعت و میانگین پارامترهای هندسی میانگین پیچش10 متری | میانگین پیچش5 متری | میانگین پیچش3.2 متری | میانگین بربلندی | میانگین افتادگی | میانگین عرض خط | سرعت حداکثر | سرعت متوسط | طول خروج از خط | طول تونل | طول پل بزرگ | میانگین درجه حرارت | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 7 | 11 | 7 | 17 | 3 | 12 | 9 | 10 | 10 | 8 | 8 | 8 | 13 | 8 | 11 | | 5 | 6 | 10 | 11 | 8 | 10 | 11 | 10 | 12 | 9 | 9 | | 4 | 16 | 6 | 13 | 7 | 12 | 10 | 11 | 8 | 10 | 8 | | 13 | 17 | 7 | 7 | 11 | 13 | 7 | 7 | 4 | 7 | 10 | | 2 | 15 | 8 | 12 | 12 | 7 | 12 | 12 | 2 | 13 | SHM | | 11 | 14 | 11 | 8 | 13 | 11 | 13 | 5 | 10 | 5 | 2 | | 1 | 11 | 12 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | SHM | 12 | 5 | | 10 | 10 | 16 | 5 | 4 | ALL | 4 | 2 | 14 | 3 | 13 | | 8 | 3 | 5 | 14 | SHM | 4 | SHM | 13 | ALL | 4 | 3 | | 9 | 13 | 17 | 6 | 2 | SHM | 2 | SHM | 3 | 2 | 16 | | 7 | 8 | 4 | 15 | 3 | 2 | 3 | 3 | 11 | 16 | 4 | | | 4 | 15 | SHM | 1 | 14 | 1 | 6 | 1 | 1 | 14 | | | 5 | 13 | 17 | 6 | 3 | ALL | 1 | 9 | 6 | 12 | | | 9 | 14 | 2 | 14 | 6 | 6 | 14 | 5 | 14 | 6 | | | 2 | 3 | 16 | ALL | 16 | 14 | 16 | 15 | 15 | 15 | | | 1 | 2 | 1 | 16 | 17 | 16 | 17 | 16 | 17 | 1 | | | 7 | 1 | 3 | 15 | 15 | 15 | ALL | 17 | ALL | 17 | | | | | ALL | 17 | 1 | 17 | 15 | 6 | | ALL | | | | |
میانگین درجه حرارت قطعه 9 از همه کمتر و قطعه 1 از همه بیشتر است. طول پلهای بزرگ قطعه 7 ناحیه شمال بسیار زیاد است. و تمام قطعات پل بزرگ دارد. قطعه 7 ناحیه شمال، تونل بسیارزیادی دارد. 23737 متر، طول کل تونل ناحیه شمال است. در قطعه 7، خروج از خط اتفاق افتاده است. سرعت متوسط در قطعات 7و11 از همه کمتر و در قطعه 17 بالاتر است. میانگین سرعت از شبکه کمتر است. حداکثرسرعت در قطعه 11 از همه کمتر و در 17 از همه بالاتر است. و از میانگین شبکه کمتر است. میانگین افتادگی در قطعات 9الی 11بالاتر است. و کلا از میانگین شبکه بالاتر است. میانگین عرض خط در قطعات 7و13و12و8 خیلی بالاتر است. میانگین بربلندی در قطعات 7 الی 13 بسیاربیشتر و 14 الی 17 بسیارکمتر است. میانگین پیچش 3.2 متری در قطعه 9و8و10 بسیار بالاتر است. میانگین پیچش 5 متری در قطعات 9و10و8 بسیاربالاتر است. میانگین پیچش 10 متری در قطعات 9و10و11 بسیاربالاتر است. و کلا از میانگین شبکه بیشتر است. جدول 6-50. وضعیت قطعات ناحیه شمال از نظر میانگین وزندار نامنظمی میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب | میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم | میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی | میانگین وزندار نامنظمیپیچش10 متری | میانگین وزندار نامنظمیپیچش 5 متری | میانگینوزندار نامنظمیپیچش 3.2 متری | میانگین وزندار نامنظمی بربلندی | میانگین وزندار نامنظمی عرض خط | میانگین وزندار نامنظمی دیلم | میانگین وزندار نامنظمی افتادگی | میانگین دیلم | 1 | 17 | 1 | 7 | 7 | 7 | 10 | 7 | | 8 | | 4 | 6 | 4 | 8 | 10 | 8 | 9 | 12 | | 7 | | 12 | 12 | 12 | 10 | 8 | 10 | 7 | 8 | | 11 | | 5 | 5 | 5 | 11 | 9 | 11 | 12 | 13 | | 10 | | 13 | 1 | 13 | 9 | 11 | 9 | 11 | 2 | | 9 | | 14 | 10 | 2 | 12 | 12 | 12 | 8 | 3 | | 6 | | 17 | 3 | SHM | SHM | 6 | 6 | 13 | SHM | | 5 | | 2 | 8 | 3 | 5 | SHM | SHM | 5 | ALL | | SHM | | SHM | 4 | 14 | 6 | 5 | 5 | 4 | 4 | | 12 | | 6 | 7 | 17 | 13 | 13 | 13 | SHM | 1 | | 3 | | 3 | SHM | 7 | 1 | 1 | 1 | 2 | 14 | | 17 | | 8 | 14 | 8 | 4 | 4 | 17 | 6 | 10 | | 2 | | 10 | 13 | 10 | 2 | 3 | 3 | 1 | 9 | | 13 | | 7 | 15 | 11 | 3 | 2 | 4 | 3 | 17 | | 1 | | 11 | 11 | 6 | 17 | 17 | 2 | 14 | 11 | | 4 | | 15 | 9 | 9 | 14 | 14 | 14 | ALL | 16 | | 14 | | ALL | 16 | 15 | 16 | ALL | 16 | 16 | 15 | | 16 | | 9 | ALL | ALL | ALL | 16 | ALL | 17 | 6 | | ALL | | 16 | 2 | 16 | 15 | 15 | 15 | 15 | 5 | | 15 | |
میانگین دیلم اندازهگیری نشده است. میانگین وزندار نامنظمی دیلم اندازه گیری نشده است. میانگین وزندار نامنظمی افتادگی درقطعات 8و9 از همه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی عرض خط در قطعه 7 از همه بسیاربیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی بربلندی در قطعات 10و9و7 از همه بیشتراست. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری در قطعه 7 بسیاربیشتر است. و از میانگین شبکه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری در قطعه 7 بسیار بیشتر است. و از میانگین شبکه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری در قطعه 7 بسیار بیشتر است. و از میانگین شبکه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی در قطعات1و4 بیشتر است. و از میانگین شبکه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم در قطعات 17و6 بیشتر است. و از میانگین شبکه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب در قطعات 1و4 بیشتر است. و از میانگین شبکه بیشتر است. جدول 6-51. وضعیت سانحه خیزی قطعات ناحیه شمال کیلومترابتدا | کیلومتر انتها | شماره قطعه | عدم ایمنی | عدم راحتی سفر | شاخص سانحه کل | | | max | 1.78 | 1.51 | 2.61 | 286 | 296 | 12 | 0.36 | 0.82 | 1.17 | 218 | 236 | 7 | 1.09 | -0.13 | 0.96 | 236 | 245 | 8 | 0.80 | -0.12 | 0.67 | 259 | 269 | 10 | 0.68 | -0.17 | 0.51 | 188 | 202 | 5 | -0.28 | 0.50 | 0.22 | 115 | 147 | 1 | -0.87 | 1.06 | 0.19 | 173 | 188 | 4 | -0.73 | 0.90 | 0.17 | 269 | 286 | 11 | 0.43 | -0.31 | 0.12 | 246 | 259 | 9 | 0.47 | -0.42 | 0.05 | 296 | 313 | 13 | -0.19 | 0.16 | -0.03 | 202 | 218 | 6 | -0.35 | 0.03 | -0.32 | 147 | 161 | 2 | -0.70 | -0.01 | -0.70 | 161 | 173 | 3 | -0.79 | 0.04 | -0.76 | 313 | 334 | 14 | -1.30 | 0.06 | -1.24 | 379 | 403 | 17 | -1.66 | 0.26 | -1.41 | | | ALL | -1.72 | -0.64 | -2.36 | 370 | 379 | 16 | -1.87 | -0.78 | -2.64 | 354 | 370 | 15 | -2.31 | -0.51 | -2.82 | | | min | -5.43 | -2.49 | -7.90 |
|