ناحیه آذربایجان ناحیه آذربایجان، هم جوار ناحیه شمال غرب میباشد. مرز آن با ناحیه شمال غرب ایستگاه آذر بناب میباشد. این ناحیه شامل بیست و نه ایستگاه میباشد که خطوط ریلی تحت پوشش آن به لحاظ تقسیمات کشوری شامل بخشهایی از استانهای آذربایجان شرقی و غربی میباشد.مرکز اداره کل این ناحیه در شهر تبریز میباشد. طول خطوط اصلی تحت پوشش آن 467 کیلومتر بوده و شامل 15 خط فرعی، صنعتی و تجاری میباشد.تبریز، عجب شیر، صوفیان، مرند، جلفا، شرفخانه و سلماس از جمله شهرهای مهم واقع در مسیر خطوط تحت پوشش این ناحیه میباشند. مراکز صنعتی و عمده بار در این ناحیه عبارتند از: نیروگاه حرارتی، پالایشگاه و پتروشیمی تبریز، تراکتور سازی و ماشین سازی تبریز، شرکت گاز، فولاد سهند، سیمان صوفیان، معدن بالاست، معدن گچ و سنگ، گمرک سهلان و تبریز، منطقه ویژه اقتصادی جلفا و... جدول 1-6. نرخ نسبی زوال در بلاکهای ناحیه آذربایجان اداره کل | بلاک | نرخ نسبی زوال | بلاک | نرخ نسبی زوال | فرد | زوج | فرد | زوج | آذربایجان | مراغه - آذربناب | 1.82 | | هرزند - زال | 1.47 | | آذربناب - عجب شیر | 1.64 | | زال - گرگر | 1.58 | | عجب شیر - پرویز بهمن | 1.69 | | گرگر - جلفا | 1.50 | | پرویز بهمن - آذرشهر | 1.8 | | صوفیان - دیزج خلیل | 1.35 | | آذرشهر - زارعی | 1.37 | | دیزج خلیل - شرفخانه | 1.37 | | زارعی - عباسی | 1.38 | | شرفخانه - چشمه کنان | 1.43 | | عباسی - تبریز | 1.4 | | چشمه کنان - سلماس | 1.60 | | تبریز - سهلان | 1.06 | | سلماس - بابکان | 1.49 | | سهلان - صوفیان | 1.09 | | بابکان - میلادی | 1.60 | | صوفیان - پیام | 1.71 | | میلادی - رازی | 1.68 | | پیام - مرند | 1.43 | | رازی - کاپیکوی | 1.33 | | مرند - هرزند | 1.43 | | | | |
جدول 6-16. قطعهبندی ناحیه آذربایجان (اندازهگیری مورخ 6/9/84) موقعیت | کیلومترابتدا | کیلومترانتها | طول(کیلومتر) | شماره قطعه | MaraghehSofian | 607 | 618 | 11 | 1 | MaraghehSofian | 618 | 645 | 27 | 2 | MaraghehSofian | 645 | 657 | 12 | 3 | MaraghehSofian | 658 | 686 | 28 | 4 | MaraghehSofian | 686 | 720 | 34 | 5 | MaraghehSofian | 720 | 735 | 15 | 6 | MaraghehSofian | 736 | 747 | 11 | 7 | MaraghehSofian | 740 | 743 | 3 | 8 | JolfaSofian | 767 | 791 | 24 | 9 | JolfaSofian | 790 | 812 | 22 | 10 | JolfaSofian | 811 | 862 | 51 | 11 | SofianRazi | 767 | 819 | 52 | 12 | SofianRazi | 819 | 857 | 38 | 13 | SofianRazi | 857 | 886 | 29 | 14 | SofianRazi | 886 | 922 | 36 | 15 | SofianRazi | 924 | 956 | 32 | 16 |
مطابق جدول 6-16 قطعه شماره 12 با طول 52 متر بیشترین طول، قطعه شماره 8 با طول 3 متر کمترین طول را دارند. با توجه به جدول 6-17، موارد زیر را میتوان برداشت کرد: AZR به این معنی است که میانگین ناحیه آذربایجان در آنجا قرار میگیرد. ALL به این معنی است که میانگین کل شبکه در آن خانه قرار میگیرد. ناحیه آذربایجان پلهای زیادی دارد که قطعه 16 بزرگترین طول پل را دارا میباشد. ناحیه آذربایجان تونلهای زیادی دارد که قطعه 15 بزرگترین طول تونل را دارا میباشد. سرعت متوسط در قطعات 9،16،8 کمترین مقدار و قطعات 12،5،13 بیشترین سرعت را دارند. در کل سرعت متوسط در قطعات ناحیه آذربایجان نسبت به کل شبکه پایینتر است. قطعات 10،9،16 دارای کمترین سرعت حداکثر، و قطعات 11،4،2،5،13 دارای بیشترین سرعت حداکثر میباشند. میانگین عرض خط قطعات 4،15،10،3 دارای بیشترین مقدار و قطعات 7،8،5،13،12،2،6 از میانگین عرض خط کل شبکه کمتر هستند. میانگین افتادگی قطعات 9،10،15،16 بیشترین مقدار و قطعات 8،5،7،2 از میانگین کل شبکه پایینتر هستند. جدول 6-17. وضعیت قطعات ناحیه آذربایجان از نظر طول پل، تونل، سرعت و میانگین پارامترهای هندسی (عرض خط، افتادگی، بربلندی و پیچش) میانگین پیچش 10 متری | میانگین پیچش 5 متری | میانگین پیچش 3.2 متری | میانگین بربلندی | میانگین افتادگی | میانگین عرض خط | سرعت حداکثر | سرعت متوسط | طول تونل | طول پل بزرگ | 3 | 10 | 3 | 10 | 16 | 3 | 16 | 8 | 1 | 1 | 14 | 3 | 8 | 3 | 15 | 10 | 9 | 16 | 6 | 3 | 4 | 16 | 4 | 15 | 10 | 15 | 10 | 9 | 8 | 4 | 10 | 4 | 7 | 8 | 9 | 4 | 3 | 15 | 5 | 6 | 15 | 9 | 11 | 16 | 3 | 14 | 6 | 3 | 7 | 8 | 11 | 15 | AZR | 4 | 14 | 16 | 15 | 10 | 9 | - | 1 | 11 | ALL | 9 | 11 | 9 | 14 | 6 | 10 | 5 | ALL | 1 | 10 | 14 | 1 | AZR | 12 | 1 | 2 | 7 | 16 | AZR | 16 | AZR | AZR | 1 | 7 | 4 | 12 | 9 | AZR | 14 | 15 | 6 | 4 | 11 | 1 | AZR | 13 | 10 | 9 | 8 | 9 | 1 | 6 | ALL | 8 | 7 | 14 | 2 | 7 | 7 | 1 | 11 | 12 | 6 | - | 14 | - | 12 | 8 | ALL | 14 | ALL | 13 | 2 | 4 | 11 | 11 | 13 | 13 | 2 | 2 | 2 | ALL | 12 | 11 | 2 | 4 | 11 | 2 | 12 | 13 | 5 | 2 | 13 | 13 | 12 | 3 | 15 | 12 | 6 | 12 | 13 | 7 | 5 | 5 | 5 | 16 | 14 | 6 | 13 | 6 | 7 | 5 | 8 | 2 | 13 | 15 | 16 | 5 | 5 | 5 | 12 | 8 | 7 | | ALL | | |
میانگین بربلندی قطعات 8،15،3،10 بیشترین مقدار و قطعات 12،7،13،5،2 از میانگین کل شبکه کمتر هستند. میانگین پیچش 3.2 متری در قطعات 11،7،4،8،3 از میانگین کل شبکه بالاتر هستند و در قطعات 5،6،12،13،2 کمترین مقدار را دارند. میانگین پیچش 5 متری در قطعات 4،16،3،10 دارای بیشترین مقدار، و در قطعات 5،13،6،12،2 از میانگین کل شبکه پایینتر میباشند. میانگین پیچش 10 متری در قطعات 1،11،15،10،4،14،3 از میانگین کل شبکه بالاتر است. قطعه 16 از میانگین کل شبکه پایینتر و از میانگین ناحیه آذربایجان بالاتر است. قطعات 13،8،7،9،5،6،12،2 کمترین مقدار را دارا میباشند. با توجه به جدول 6-18 داریم: میانگین دیلم قطعات 4،15،3،10 دارای بیشترین مقدار و قطعات 5،12،6،2،13 از میانگین دیلم کل شبکه کمتر هستند. میانگین وزندار نامنظمی افتادگی قطعات 15،10،16 بیشترین مقدار و قطعه 8 از میانگین کل شبکه پایینتر هستند. میانگین وزندار نامنظمی دیلم قطعات 9،11،10،3 دارای بیشترین مقدار و قطعات 8،7،5،2 از میانگین کل شبکه کمتر هستند. جدول 6-18. وضعیت قطعات ناحیه آذربایجان از نظر میانگین وزندار نامنظمی میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب | میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم | میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی | میانگین وزندار نامنظمیپیچش 10 متری | میانگین وزندار نامنظمیپیچش 5 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش3.2 متری | میانگین وزندار نامنظمی بربلندی | میانگین وزندار نامنظمی عرض خط | میانگین وزندار نامنظمی دیلم | میانگین وزندار نامنظمی افتادگی | میانگین دیلم | 5 | 5 | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 3 | 3 | 16 | 10 | 14 | 14 | 11 | 10 | 10 | 10 | 10 | 4 | 10 | 10 | 3 | 4 | 16 | 9 | 16 | 16 | 16 | 3 | 16 | 11 | 15 | 15 | 10 | 10 | 1 | 11 | 11 | 11 | 11 | 10 | 9 | 6 | 4 | 6 | 12 | 14 | 15 | 15 | 15 | 16 | 1 | 4 | 9 | 16 | 11 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 15 | 16 | 14 | 9 | 9 | 6 | 3 | 4 | AZR | 4 | 1 | 9 | 15 | AZR | 14 | 1 | 4 | 15 | AZR | 4 | AZR | 15 | 11 | 1 | 4 | 11 | AZR | 15 | 13 | 14 | 14 | 6 | 14 | 14 | 14 | 3 | AZR | 3 | 13 | AZR | 1 | 1 | 1 | 7 | AZR | AZR | 11 | 8 | 15 | 9 | 12 | 12 | 12 | 12 | AZR | 6 | ALL | 12 | 1 | 16 | AZR | 16 | ALL | 6 | 14 | 8 | 5 | 6 | 1 | 7 | 8 | 3 | ALL | 7 | 7 | 7 | ALL | 12 | 12 | 5 | ALL | 12 | 11 | 2 | 13 | 8 | 2 | 12 | 2 | 13 | 2 | 13 | 13 | 1 | 5 | 6 | 2 | 5 | 2 | ALL | 2 | 7 | 2 | 2 | ALL | 8 | 8 | ALL | 8 | 13 | 7 | 5 | 13 | 6 | ALL | 7 | 7 | 2 | 5 | 13 | 6 | 13 | 7 | ALL | 12 | 7 | 8 | 6 | 5 | 13 | ALL | 5 | 8 | 8 | 8 | 5 |
میانگین وزندار نامنظمی دیلم ناحیه آذربایجان نزدیک به میانگین کل شبکه است. میانگین وزندار نامنظمی عرض خط قطعات 10،16،4،3 دارای بیشترین مقدار و قطعات 8،13،7 از میانگین کل شبکه کمتر هستند. میانگین وزندار نامنظمی بربلندی قطعات 11،3،10،9 بیشترین مقدار و قطعات 5،6،13،2،12 از میانگین کل شبکه کمتر هستند. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری در قطعات 11،16،10،9 دارای بیشترین مقدار و در قطعات 13،8،5 دارای کمترین مقدار هستند و از میانگین کل شبکه بالاتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری در قطعات 11،16،10،9 دارای بیشترین مقدار، و در قطعات 5،13 از میانگین کل شبکه کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری در قطعات 11،16،10،9 دارای بیشترین مقدار و در قطعات 5،2،8،6،13،7 از میانگین کل شبکه کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی در قطعات 1،9،11،10 بیشترین مقدار و در قطعات 6،7،8،5،2 از میانگین کل شبکه کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم در قطعات 10،16،14،5 بیشترین مقدار و در قطعات 7،8 از میانگین کل شبکه کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب در قطعات 10،4،14،5 بیشترین مقدار و در قطعه 7 کمترین مقدار را دارا میباشد که از میانگین کل شبکه پایینتر است. جدول 6-19. وضعیت سانحه خیزی قطعات ناحیه آذربایجان کیلومترابتدا | کیلومتر انتها | شماره قطعه | عدم ایمنی | عدم راحتی سفر | شاخص سانحه کل | | | max | 1.78 | 1.51 | 2.61 | 790 | 812 | 11 | 1.14 | 0.37 | 1.51 | 767 | 791 | 9 | 1.10 | 0.16 | 1.26 | 811 | 862 | 12 | 0.60 | 0.24 | 0.84 | 924 | 956 | 16 | 0.94 | -0.12 | 0.82 | 645 | 657 | 3 | 0.74 | -0.03 | 0.71 | 658 | 686 | 4 | 0.34 | 0.12 | 0.46 | 886 | 922 | 15 | 0.18 | -0.01 | 0.16 | 857 | 886 | 14 | -0.35 | 0.23 | -0.12 | 607 | 618 | 1 | -0.27 | -0.05 | -0.32 | 720 | 735 | 6 | -0.73 | -0.24 | -0.96 | 767 | 819 | 10 | -1.08 | -0.20 | -1.29 | 686 | 720 | 5 | -1.80 | 0.28 | -1.52 | 740 | 743 | 8 | -1.23 | -0.42 | -1.65 | 618 | 645 | 2 | -1.48 | -0.27 | -1.75 | 736 | 747 | 7 | -1.19 | -0.80 | -2.00 | 819 | 857 | 13 | -1.89 | -0.18 | -2.06 | | | ALL | -1.72 | -0.64 | -2.36 | | | min | -5.43 | -2.49 | -7.90 |
|