وضعیت نواحی سیزدهگانه شبکه راهآهن جدول 1-2 ( الف). ویژگیهای ادوات روسازی خطوط راهآهن ایران ناحیه | طول | ریل | تراورس | جوش | UIC60 | U33 | IIIA | بتونی | فلزی | چوبی | دی بلوک | طویل | مقطع | فاقد جوش | تهران | 494 | 297 | 179 | 0 | 228 | 125 | 83 | 0 | 352 | 142 | 0 | اراک | 302 | 20 | 282 | 0 | 20 | 266 | 16 | 0 | 20 | 282 | 0 | لرستان | 208 | 12 | 196 | 0 | 12 | 196 | 0 | 0 | 12 | 196 | 0 | جنوب | 374 | 142 | 194 | 0 | 142 | 0 | 221 | 0 | 142 | 111 | 121 | اصفهان | 588 | 422 | 166 | 0 | 422 | 0 | 166 | 0 | 366 | 166 | 56 | جنوب شرق | 868 | 632 | 236 | 0 | 632 | 157 | 79 | 0 | 432 | 236 | 200 | هرمزگان | 613 | 613 | 0 | 0 | 513 | 0 | 50 | 0 | 613 | 0 | 0 | شرق | 777 | 777 | 0 | 0 | 777 | 0 | 0 | 0 | 709 | 68 | 0 | شمال شرق | 541 | 498 | 43 | 0 | 175 | 0 | 366 | 0 | 541 | 0 | 0 | خراسان | 423 | 294 | 129 | 0 | 294 | 0 | 62 | 0 | 294 | 109 | 20 | شمال | 381 | 231 | 43 | 58 | 103 | 98 | 142 | 0 | 142 | 125 | 93 | شمال غرب | 483 | 315 | 168 | 0 | 229 | 168 | 86 | 0 | 315 | 168 | 0 | آذربایجان | 470 | 32 | 438 | 0 | 32 | 128 | 117 | 164 | 81 | 300 | 33 | مجموع | 6522 | 4285 | 2074 | 58 | 3579 | 1138 | 1388 | 164 | 4019 | 1903 | 523 |
جدول 1-2 (ب). ویژگیهای هندسی خطوط راهآهن ایران ناحیه | طول | انحنا | شیب و فراز | سرعت مجاز | سرعت طراحی | دور | degree/km | کیلومتر | m/km | 80 | 120 | 140 | 160 | تهران | 494 | 18 | 352 | 2.8 | 154 | 98 | 79 | 116 | 134 | 150 | اراک | 302 | 25 | 531 | 2.8 | 171 | 70 | 73 | 102 | 116 | 128 | لرستان | 208 | 49 | 1137 | 2.0 | 132 | 62 | 70 | 92 | 102 | 113 | جنوب | 374 | 4 | 101 | 0.3 | 16 | 80 | 80 | 119 | 138 | 158 | اصفهان | 588 | 24 | 416 | 3.0 | 167 | 92 | 79 | 114 | 131 | 148 | جنوب شرق | 868 | 19 | 216 | 4.4 | 119 | 96 | 80 | 118 | 136 | 154 | هرمزگان | 613 | 20 | 249 | 1.9 | 72 | 104 | 80 | 118 | 135 | 149 | شرق | 777 | 20 | 366 | 5.8 | 281 | 79 | 80 | 117 | 134 | 151 | شمال شرق | 541 | 9 | 183 | 2.1 | 109 | 124 | 80 | 118 | 137 | 155 | خراسان | 423 | 10 | 167 | 2.2 | 106 | 95 | 80 | 117 | 135 | 152 | شمال | 381 | 51 | 1271 | 4.3 | 307 | 64 | 70 | 99 | 113 | 128 | شمال غرب | 483 | 51 | 1334 | 2.9 | 196 | 88 | 76 | 107 | 122 | 136 | آذربایجان | 470 | 36 | 657 | 3.1 | 151 | 67 | 77 | 110 | 125 | 141 | مجموع | 6522 | 335 | 6980 | 37.6 | 1981 | 89 | 78 | 113 | 130 | 146 |
در این بخش، نتایج پردازش اطلاعات نامنظمی هندسی خط در سطح نواحی 13 گانه خطوط راهآهن ارائه میشود. جدول 6-2. طبقهبندی نواحی از نظر انحنا، بربلندی، شیب، ظرفیت و نوع ریل میانگین انحنا | میانگین بربلندی | میانگین شیب | ظرفیت باری | ظرفیت مسافری | نوع ریل سبک-سنگین | لرستان | شمال | جنوب | آذربایجان | آذربایجان | لرستان | شمال | لرستان | هرمزگان | لرستان | شمال | اراک | شمال غرب | شمال غرب | شمال شرق | شمال | جنوب | آذربایجان | اراک | آذربایجان | جنوب شرق | اراک | شرق | جنوب | آذربایجان | اراک | اصفهان | شرق | اراک | تهران | مجموع | هرمزگان | خراسان | جنوب | لرستان | شمال | اصفهان | مجموع | تهران | شمال غرب | مجموع | شمال غرب | تهران | اصفهان | مجموع | مجموع | اصفهان | مجموع | هرمزگان | شمال شرق | شمال غرب | اصفهان | جنوب شرق | خراسان | شرق | شرق | آذربایجان | خراسان | خراسان | اصفهان | خراسان | تهران | شرق | جنوب شرق | شمال غرب | جنوب شرق | جنوب شرق | جنوب | اراک | تهران | تهران | شمال شرق | شمال شرق | خراسان | لرستان | هرمزگان | هرمزگان | شرق | جنوب | جنوب شرق | شمال | شمال شرق | شمال شرق | هرمزگان |
بطور میانگین، انحنای هندسه خطوط راهآهن محاسبه شده از روی نقشههای موجود، به ترتیب در نواحی لرستان، شمال، شمال غرب، اراک و آذربایجان بالاتر است. نواحی جنوب شرق، شمال شرق و جنوب بطور میانگین کمترین مقدار انحنا را دارند. مطابق میانگین بربلندی اندازهگیری شده توسط ماشین اندازهگیری خط، به ترتیب نواحی شمال، لرستان، شمال غرب، آذربایجان، اراک و هرمزگان، بطور متوسط انحنای هندسی بالاتری دارند. نواحی جنوب، خراسان و جنوب شرق کمترین میانگین بربلندی را دارند. بطور میانگین، شیب و فراز پروفیل خطوط راهآهن محاسبه شده از روی نقشههای موجود، به ترتیب در نواحی شمال، لرستان، اراک، شرق، آذربایجان و شمال غرب بالاتر است. نواحی شمال شرق، هرمزگان و جنوب کمترین مقدار میانگین شیب را دارند. از نظر ظرفیت باری، و یا به عبارت دیگر ظرفیت هندسی خط در عبور قطار باری با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، و ظرفیت مسافری، یا به عبارت دیگر ظرفیت هندسی خط در عبور قطار مسافری با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، مطابق نقشههای موجود، نواحی شمال شرق، هرمزگان، تهران، جنوب شرق، خراسان، اصفهان و شمال غرب ظرفیت بالاتری دارند. نواحی شمال، لرستان و آذربایجان کمترین ظرفیت باری و نواحی جنوب، شمال و آذربایجان کمترین ظرفیت مسافری را دارا میباشند. نوع ریل نواحی هرمزگان، شرق، شمال شرق، جنوب شرق، اصفهان و خراسان، ریل سنگین UIC60 میباشد. جدول 6-3. طبقهبندی نواحی از نظر نوع تراورس، سرعت، پل بزرگ و تونل تراورس فلزی-چوبی-بتنی | سرعت مجاز | میانگین سرعت سیر | حداکثر سرعت سیر | پل بزرگ | تونل | لرستان | لرستان | لرستان | آذربایجان | هرمزگان | لرستان | اراک | شمال | اراک | جنوب | اصفهان | شمال | آذربایجان | آذربایجان | شمال | شمال | جنوب شرق | شمال غرب | تهران | اراک | آذربایجان | مجموع | خراسان | هرمزگان | شمال | شرق | جنوب | لرستان | شمال غرب | مجموع | شمال غرب | جنوب | شمال غرب | اراک | شمال | شرق | مجموع | شمال غرب | مجموع | شمال غرب | مجموع | آذربایجان | جنوب | مجموع | اصفهان | خراسان | شمال شرق | خراسان | شمال شرق | اصفهان | خراسان | اصفهان | تهران | اراک | خراسان | خراسان | شرق | هرمزگان | لرستان | اصفهان | اصفهان | جنوب شرق | تهران | شمال شرق | شرق | جنوب شرق | جنوب شرق | تهران | جنوب شرق | تهران | اراک | شمال شرق | شرق | هرمزگان | هرمزگان | شرق | آذربایجان | تهران | هرمزگان | شمال شرق | شمال شرق | جنوب شرق | جنوب | جنوب |
نوع تراورس نواحی هرمزگان، شرق، جنوب شرق، اصفهان و خراسان ، بتنی و نواحی لرستان و اراک و آذربایجان فلزی میباشد. برای نواحی شمال شرق، هرمزگان، تهران، جنوب شرق، خراسان، اصفهان و شمال غرب سرعت سیر میانگین مجاز بالاتری توسط اداره کل خط، اعلام گردیده است. کمترین سرعت مجاز مربوط به نواحی لرستان، شمال، آذربایجان و اراک میباشد. میانگین سرعت سیر ماشین اندازهگیری خط در نواحی شمال شرق، هرمزگان، جنوب شرق، تهران، شرق، خراسان، اصفهان و شمال غرب بالاتر دارند. و حداکثر سرعت سیر ماشین در نواحی جنوب شرق، شرق، تهران، شمال شرق، هرمزگان، اصفهان، خراسان و شمال غرب بالاتر بوده است. کمترین میانگین سرعت سیر مربوط به نواحی لرستان، اراک و شمال است و کمترین مقدار حداکثر سرعت سیر مربوط به نواحی آذربایجان، جنوب و شمال میباشد. طول پلهای بزرگ نواحی هرمزگان، اصفهان، جنوب شرق، خراسان، شمال غرب و شمال بیشتر است. طول تونلهای نواحی لرستان، شمال، شمال غرب و هرمزگان بیشتر است. جدول 6-4. طبقهبندی نواحی از نظر دیلم، افتادگی و شتاب میانگین نامنظمی دیلم | میانگین وزندار نامنظمی دیلم | میانگین افتادگی | میانگین وزندار نامنظمی افتادگی | میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی | میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم | میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب | لرستان | لرستان | شمال | اراک | شمال | اراک | اراک | اراک | اراک | اراک | جنوب | جنوب | جنوب | شمال | شمال شرق | شمال شرق | لرستان | لرستان | آذربایجان | آذربایجان | جنوب | هرمزگان | آذربایجان | آذربایجان | شمال | اراک | شمال | آذربایجان | آذربایجان | هرمزگان | جنوب | آذربایجان | جنوب شرق | تهران | جنوب شرق | خراسان | خراسان | شرق | مجموع | شرق | مجموع | شرق | مجموع | شمال غرب | شمال غرب | اصفهان | مجموع | لرستان | تهران | جنوب شرق | مجموع | مجموع | شرق | اصفهان | جنوب شرق | مجموع | جنوب | جنوب | اصفهان | تهران | تهران | شمال شرق | لرستان | شمال غرب | جنوب شرق | تهران | خراسان | شمال غرب | شرق | اصفهان | اصفهان | اصفهان | جنوب شرق | جنوب شرق | لرستان | اصفهان | شمال شرق | شرق | شرق | خراسان | شمال غرب | شمال شرق | خراسان | شمال غرب | تهران | تهران | شمال شرق | شمال شرق | خراسان | شمال غرب | خراسان | شمال | شمال | هرمزگان | هرمزگان | هرمزگان | هرمزگان | هرمزگان |
میانگین وزندار نامنظمی دیلم در نواحی لرستان، اراک، شمال شرق، آذربایجان، هرمزگان، خراسان و شمال غرب بالاتر است. کمترین مقدار میانگین وزندار نامنظمی دیلم مربوط به نواحی شرق، تهران و شمال میباشد. میانگین وزندار نامنظمی افتادگی در نواحی اراک، جنوب، لرستان، شمال و آذربایجان بالاتر از میانگین کل شبکه است و نواحی خراسان، شمال شرق و هرمزگان کمترین مقدار میانگین وزندار نامنظمی افتادگی را دارا میباشد. میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی در نواحی شمال، جنوب، آذربایجان، اراک، جنوب شرق و شرق بالاتر است و در نواحی لرستان، شمال شرق، خراسان و هرمزگان کمترین مقدار میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی را داریم. میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم در نواحی اراک، جنوب، آذربایجان، شمال و تهران بالاتر است. کمترین مقدار این پارامتر مربوط به نواحی اصفهان، خراسان، شمال غرب و هرمزگان میباشد. میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب در نواحی اراک، شمال، جنوب، آذربایجان، جنوب شرق، شرق و تهران بالاتر است. کمترین مقدار این پارامتر مربوط به نواحی شمال شرق، شمال غرب، خراسان و هرمزگان میباشد. جدول 6-5. طبقهبندی نواحی از نظر عرض خط و بربلندی میانگین عرض خط | حداکثر عرض خط | میانگین وزندار نامنظمی عرضخط | میانگین بربلندی | حداکثر بربلندی | میانگین وزندار نامنظمی بربلندی | لرستان | آذربایجان | لرستان | شمال | تهران | شمال | شمال غرب | اراک | آذربایجان | لرستان | هرمزگان | لرستان | آذربایجان | شمال غرب | اراک | شمال غرب | شمال | شمال غرب | اراک | لرستان | شمال غرب | آذربایجان | اصفهان | اراک | شمال | اصفهان | شمال | اراک | شمال غرب | آذربایجان | مجموع | شمال | اصفهان | هرمزگان | مجموع | مجموع | جنوب شرق | مجموع | مجموع | مجموع | شرق | اصفهان | اصفهان | خراسان | جنوب شرق | اصفهان | شمال شرق | جنوب | شرق | شمال شرق | هرمزگان | شمال شرق | لرستان | تهران | هرمزگان | جنوب شرق | تهران | شرق | خراسان | جنوب شرق | خراسان | تهران | جنوب | تهران | آذربایجان | شمال شرق | تهران | شرق | شمال شرق | جنوب | اراک | شرق | شمال شرق | هرمزگان | خراسان | خراسان | جنوب شرق | خراسان | جنوب | جنوب | شرق | جنوب شرق | جنوب | هرمزگان |
میانگین عرض خط در نواحی لرستان، شمال غرب، آذربایجان، اراک و شمال بالاتر است. همچنین میانگین عرض خط در نواحی خراسان، تهران، شمال شرق و جنوب کمترین مقدار را دارد. حداکثر عرض خط در نواحی آذربایجان، اراک، شمال غرب، لرستان، اصفهان و شمال بیشتر از میانگین کل کشور است و در نواحی جنوب شرق، تهران، شرق، هرمزگان و جنوب، حداکثر عرض خط کمتری را شاهد هستیم. میانگین وزندار نامنطمی عرض خط در نواحی لرستان، آذربایجان، اراک، شمال غرب، شمال و اصفهان بالاتر است و نواحی تهران، جنوب، شمال شرق، خراسان و شرق، کمترین مقدار این پارامتر را دارا میباشند. میانگین بربلندی در نواحی شمال، لرستان، شمال غرب، آذربایجان، اراک و هرمزگان بالاتر از میانگین کل شبکه است. نواحی تهران، جنوب، خراسان و جنوب شرق از نظر میانگین بربلندی، کمترین مقدار را دارند. حداکثر بربلندی مربوط به نواحی تهران، هرمزگان و شمال میباشد. میانگین وزندار نامنظمی بربلندی در نواحی شمال، لرستان، شمال غرب، اراک، آذربایجان بالاتر از میانگین کل شبکه است. کمترین مقدار میانگین وزندار نامنظمی بربلندی، مربوط به نواحی جنوب شرق، شمال شرق، شرق، خراسان و هرمزگان میباشد. جدول 6-6. طبقهبندی نواحی از نظر پیچش میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری | میانگین پیچش 3.2 متری | میانگین پیچش 5 متری | میانگین پیچش 10 متری | لرستان | اراک | لرستان | جنوب | لرستان | شمال | جنوب | لرستان | شمال | تهران | شمال | لرستان | اراک | جنوب | اراک | آذربایجان | اراک | جنوب | شمال | شمال | جنوب | شمال شرق | جنوب | اراک | آذربایجان | آذربایجان | آذربایجان | شمال غرب | آذربایجان | خراسان | اصفهان | مجموع | شرق | لرستان | مجموع | شمال غرب | مجموع | اصفهان | مجموع | شمال | شمال غرب | مجموع | شمال غرب | شمال غرب | اصفهان | مجموع | شمال شرق | آذربایجان | جنوب شرق | خراسان | جنوب شرق | اراک | تهران | شرق | تهران | شرق | شمال غرب | اصفهان | خراسان | اصفهان | شرق | جنوب شرق | تهران | شرق | اصفهان | جنوب شرق | خراسان | تهران | خراسان | جنوب شرق | جنوب شرق | تهران | شمال شرق | شمال شرق | شمال شرق | خراسان | شرق | هرمزگان | هرمزگان | هرمزگان | هرمزگان | هرمزگان | هرمزگان | شمال شرق |
میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری در نواحی لرستان، جنوب، اراک، شمال، آذربایجان و اصفهان بالاتر است. نواحی شرق، خراسان، شمال شرق و هرمزگان مقدار میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری کمتری دارند. میانگین پیچش 3.2 متری در نواحی جنوب، تهران، آذربایجان، شمال شرق، شمال غرب، لرستان و شمال بالاتر است. همین پارامتر در نواحی شرق، جنوب شرق، خراسان و هرمزگان دارای کمترین مقدار میباشند. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری در نواحی اراک، لرستان، جنوب، شمال، آذربایجان و اصفهان بالاتر است. نواحی شرق، جنوب شرق، تهران، شمال شرق و هرمزگان کمترین مقدار این پارامتر را دارا میباشند. میانگین پیچش 5 متری در نواحی لرستان، شمال، اراک، جنوب و آذربایجان بالاتر است. این پارامتر در نواحی اصفهان، جنوب شرق، شرق و هرمزگان کمترین مقدار را دارند. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری در نواحی لرستان، شمال، اراک، جنوب، آذربایجان و شرق بالاتر است. کمترین مقدار این پارامتر مربوط به نواحی شمال غرب، تهران، خراسان، شمال شرق و هرمزگان میباشد. میانگین پیچش 10 متری در نواحی شمال، لرستان، جنوب، اراک، خراسان، شمال غرب و آذربایجان بالاتر است. نواحی جنوب شرق، تهران، هرمزگان و شمال کمترین مقدار پارامتر میانگین پیچش 10 متری را دارند. |