ناحیه تهران اداره کل مربوط به این ناحیه هم جوار ادارات کل راهآهن شمال، شمال غرب، شمال شرق و اراک میباشد. مرز آن با ناحیه شمال غرب ایستگاه زیاران، با اداره کل اراک ایستگاه های پل و سپر رستم (دریاچه) و با ادارات کل شمال و شمال شرق ایستگاه گرمسار میباشد. این ناحیه شامل سی و دو ایستگاه میباشد که خطوط ریلی تحت پوشش آن به لحاظ تقسیمات کشوری شامل بخشهایی از تهران، قزوین، مرکزی و سمنان میباشد. مرکز اداره کل این ناحیه در شهر تهران میباشد. طول خطوط اصلی تحت پوشش آن 867.5 کیلومتر بوده و شامل 8 خط فرعی، صنعتی و تجاری میباشد. تهران، کرج، ورامین، ری، زرند و ساوه از جمله شهرهای مهم واقع در مسیر خطوط تحت پوشش این ناحیه میباشند. مراکز صنعتی و عمده بار در این ناحیه عبارتند از: شرکت نفت، بوتان گاز، ایران گاز، ایران خودرو، سایپا، گمرک شهریار، شهر صنعتی ساوه (کاوه)، پروفیل ساوه، شهرک صنعتی پرندک، سیمان آبیک، سازمان غله، بهشهر، تراورس بتنی کرج و... جدول 1-17. نرخ نسبی زوال در بلاکهای ناحیه تهران اداره کل | بلاک | نرخ نسبی زوال | بلاک | نرخ نسبی زوال | فرد | زوج | فرد | زوج | تهران | تهران - تپه سفید | 1.26 | | لشگری - ملکی | 1.05 | 1.05 | تپه سفید - اسلامشهر | 1.28 | | ملکی - کرج | 1.12 | 1.04 | اسلامشهر - فرودگاه | 1.10 | | کرج - کردان | 1.30 | | فرودگاه - دریاچه | 1.22 | | کردان - هشتگرد | 1.30 | | دریاچه - سپررستم | 1.02 | | هشتگرد - آبیک | 1.42 | | اسلام شهر - شهریار | 2.06 | | آبیک - زیاران | 1.45 | | شهریار - رودشور | 2.29 | | زیاران - کهن دژ | 1.40 | | رودشور - پرندک | 2.05 | | تهران - ری | 1.25 | 1.26 | پرندک - خیری پور | 2.14 | | ری - بهرام | 1.50 | 1.24 | خیری پور - کوه پنگ | 2.12 | | بهرام - ورامین | 1.59 | 1.40 | کوه پنگ - انجیلاوند | 1.97 | | ورامین - پیشوا | 1.46 | 1.24 | انجیلاوند - نودژ | 2.12 | | پیشوا - ابردژ | 1.46 | 1.24 | نودژ - پل | 2.01 | | ابردژ - کویر | 1.39 | 1.45 | تهران - نیک پسندی | 1.29 | | کویر - گرمسار | 1.25 | 1.26 | نیک پسندی - لشگری | 1.29 | | | | |
جدول 6-28. قطعهبندی ناحیه تهران موقعیت | تاریخ | کیلومترابتدا | کیلومترانتها | طول(کیلومتر) | شماره قطعه | garmsar(1) | 840818 | 0 | 8 | 8 | 101 | garmsar(1) | 840818 | 9 | 27 | 18 | 102 | garmsar(1) | 840818 | 26 | 45 | 19 | 103 | garmsar(1) | 840818 | 44 | 53 | 9 | 104 | garmsar(1) | 840818 | 52 | 65 | 13 | 105 | garmsar(1) | 840818 | 64 | 89 | 25 | 106 | garmsar(1) | 840818 | 88 | 113 | 25 | 107 | garmsar(2) | 840818 | 0 | 9 | 9 | 201 | garmsar(2) | 840818 | 9 | 26 | 17 | 202 | garmsar(2) | 840818 | 26 | 43 | 17 | 203 | garmsar(2) | 840818 | 43 | 52 | 9 | 204 | garmsar(2) | 840818 | 52 | 64 | 12 | 205 | garmsar(2) | 840818 | 64 | 87 | 23 | 206 | garmsar(2) | 840818 | 87 | 114 | 27 | 207 | kohandeg | 840905 | 0 | 13 | 13 | 1 | kohandeg | 840905 | 13 | 23 | 10 | 2 | kohandeg | 840905 | 23 | 40 | 17 | 3 | kohandeg | 840905 | 40 | 75 | 35 | 4 | kohandeg | 840905 | 75 | 92 | 17 | 5 | kohandeg | 840905 | 92 | 126 | 34 | 6 | mohammadieh(1) | 840913 | 0 | 21 | 21 | 301 | mohammadieh(1) | 840913 | 20 | 44 | 24 | 302 | mohammadieh(1) | 840913 | 43 | 95 | 52 | 303 | mohammadieh(1) | 840913 | 94 | 145 | 51 | 304 | mohammadieh(2) | 840913 | 10 | 20 | 10 | 401 | mohammadieh(2) | 840913 | 20 | 43 | 23 | 402 | mohammadieh(2) | 840913 | 43 | 94 | 51 | 403 | mohammadieh(2) | 840913 | 94 | 144 | 50 | 404 |
مطابق این جدول قطعه شماره 303 با طول 52 متر بیشترین طول، قطعه شماره 101 با طول 8 متر کمترین طول را دارند. مطابق جدول 6-29 داریم: طول پلهای بزرگ قطعات 304و404 ناحیه تهران زیاد است. ناحیه تهران، تونل ندارد. در قطعات 1و201و4و106، خروج از خط اتفاق افتاده است. سرعت متوسط در قطعات 304و404 بالاتر است. حداکثرسرعت در قطعه 1 از همه کمتر و در 107 از همه بالاتر است. میانگین افتادگی در قطعات 104و1و201و103و3و204 بالاتر است. میانگین عرض خط در قطعات 5و207 خیلی بالاتر است. ولی از میانگین شبکه کمتر است. جدول 6-29. وضعیت قطعات ناحیه تهران از نظر طول پل، تونل و خروج از خط، سرعت و میانگین پارامترهای هندسی میانگین پیچش10 متری | میانگین پیچش 5 متری | میانگین پیچش3.2 متری | میانگین بربلندی | میانگین افتادگی | میانگین عرض خط | سرعت حداکثر | سرعت متوسط | طول خروج از خط | طول تونل | طول پل بزرگ | 401 | 104 | 207 | 402 | 104 | ALL | 1 | 1 | 1 | | 101 | 105 | 201 | 205 | 302 | 1 | 5 | 101 | 101 | 201 | | 102 | 206 | 103 | 206 | 3 | 201 | 207 | 104 | 2 | 4 | | 104 | 106 | 204 | 204 | 204 | 103 | 6 | 3 | 104 | 106 | | 105 | 107 | 105 | 203 | ALL | 3 | 206 | 201 | 201 | | | 201 | ALL | 102 | 107 | 206 | 204 | 404 | 401 | 3 | | | 202 | 204 | 202 | 202 | 403 | ALL | 403 | 2 | 204 | | | 204 | 201 | 101 | 101 | 101 | 106 | 201 | 105 | 301 | | | 106 | 103 | 203 | 106 | 104 | 101 | 102 | 103 | ALL | | | 203 | 207 | 106 | 102 | 106 | 105 | Tehran | 204 | 103 | | | 103 | 101 | 206 | 201 | 203 | 107 | 302 | 202 | 401 | | | 5 | 102 | 107 | 103 | 202 | 2 | 3 | 203 | 203 | | | 206 | 104 | 205 | 104 | 207 | 203 | 107 | 102 | 105 | | | 205 | 301 | 207 | 105 | 303 | 102 | 101 | 205 | 302 | | | 401 | Tehran | Tehran | Tehran | 201 | 301 | 205 | 206 | 202 | | | - | 202 | ALL | 1 | Tehran | Tehran | 402 | 301 | 102 | | | 207 | 203 | 401 | 401 | 102 | 207 | 4 | 106 | Tehran | | | 302 | 205 | 1 | ALL | 107 | 304 | 106 | 302 | 205 | | | 402 | 303 | 3 | 3 | 6 | 401 | 202 | 207 | 4 | | | 2 | 302 | 301 | 304 | 205 | 4 | 401 | 404 | 402 | | | 4 | 3 | 2 | 301 | 2 | 6 | 301 | 6 | 206 | | | 301 | 1 | 402 | 302 | 4 | 5 | 104 | 5 | 6 | | | 1 | 304 | 302 | 2 | 103 | 302 | 2 | 4 | 207 | | | 6 | 6 | 6 | 402 | 1 | 402 | 303 | 304 | 106 | | | 403 | 402 | 4 | 303 | 401 | 205 | 204 | 402 | 5 | | | 3 | 4 | 404 | 6 | 5 | 206 | 203 | 303 | 303 | | | 107 | 5 | 403 | 404 | 304 | 303 | 105 | 403 | 107 | | | 303 | 2 | 303 | 4 | 404 | 403 | 103 | 107 | 403 | | | 304 | 403 | 304 | 403 | 105 | 202 | 1 | Tehran | 304 | | | 404 | 404 | 5 | 5 | 301 | 404 | 304 | ALL | 404 | | | |
میانگین بربلندی در قطعات 402و302و3و204بالاتر است. میانگین پیچش 3.2 متری در قطعات 101 الی 107 و 201 الی 207 بالاتر است. میانگین پیچش 5 متری در قطعات 101 الی 107 و 201 الی 207 بالاتر است. میانگین پیچش 10 متری در قطعه 401 خیلی بالاتر است. جدول 6-30. وضعیت قطعات ناحیه تهران از نظر میانگین وزندار نامنظمی میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب | میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم | میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی | میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش3.2 متری | میانگین وزندار نامنظمی بربلندی | میانگین وزندار نامنظمی عرض خط | میانگین وزندار نامنظمی دیلم | میانگین وزندار نامنظمی افتادگی | میانگین دیلم | 105 | 105 | 107 | 401 | 201 | 1 | 204 | 205 | ALL | 105 | 201 | 103 | 207 | 204 | 105 | 204 | 201 | 401 | 401 | 2 | 1 | 101 | 207 | 103 | 106 | 301 | 1 | 204 | 301 | 206 | 201 | 103 | 205 | 104 | 104 | 105 | 103 | 101 | 105 | 104 | ALL | 401 | 104 | 202 | 106 | 102 | 3 | 107 | 105 | 101 | ALL | 207 | 104 | 102 | 102 | 107 | 403 | 206 | ALL | 104 | 104 | 203 | 201 | 105 | 101 | 106 | 102 | 303 | 401 | 106 | 103 | 103 | 201 | 102 | Tehran | 204 | 104 | 204 | 304 | 104 | 104 | 301 | 102 | 207 | 202 | 204 | 201 | 105 | 1 | 203 | 5 | 102 | ALL | 203 | 103 | 2 | 4 | 2 | 204 | 403 | 107 | ALL | 204 | 203 | 301 | 3 | 104 | 5 | ALL | 206 | 5 | 6 | 201 | 201 | 401 | ALL | 107 | 203 | 1 | 203 | 107 | Tehran | 404 | 203 | 101 | 102 | 205 | 202 | 106 | 203 | 3 | 207 | 203 | 5 | Tehran | 1 | 205 | 2 | 205 | 103 | 101 | 301 | 203 | 303 | 1 | 103 | 203 | 2 | 401 | 101 | 6 | 103 | Tehran | 103 | ALL | 4 | 205 | Tehran | Tehran | 207 | Tehran | 5 | 3 | 106 | ALL | 404 | Tehran | 6 | 207 | 202 | 202 | 1 | 3 | 301 | 107 | Tehran | 6 | 106 | 207 | 303 | 3 | Tehran | 102 | 204 | 6 | 4 | 3 | 304 | 301 | 102 | 205 | 207 | 3 | 6 | Tehran | 206 | 207 | 401 | 3 | 206 | 403 | 5 | 107 | 107 | 105 | 101 | 106 | 202 | 1 | 301 | 204 | 404 | 6 | 106 | 206 | 206 | 105 | 102 | 6 | 302 | 4 | 2 | 202 | 304 | 206 | 106 | 2 | 4 | 202 | 403 | 402 | 206 | 205 | 101 | 206 | 6 | 6 | 4 | 107 | 207 | 404 | 403 | 2 | ALL | 304 | 404 | 303 | 303 | 106 | 1 | 205 | 304 | 303 | 201 | 3 | 303 | 3 | 4 | 4 | 302 | 302 | 302 | 401 | 301 | 401 | 201 | 4 | 202 | 304 | 302 | 404 | 301 | 107 | 5 | 2 | 205 | 402 | 301 | 2 | 302 | 304 | 402 | 303 | 303 | 205 | 4 | 202 | 202 | 1 | 302 | 5 | 5 | 304 | 402 | 304 | 402 | 6 | 101 | 401 | 2 | 403 | 404 | 404 | 303 | 304 | 404 | 206 | 304 | 402 | 101 | 402 | 402 | 403 | 402 | 403 | 403 | 403 | 303 | 404 | 302 | 302 | 302 | 4 | 402 | 403 | 5 | 404 | 402 | 302 | 5 |
میانگین دیلم در قطعات 201و101 بالاتر است. میانگین وزندار نامنظمی افتادگی در قطعات 105و1و103و104 بالاتر است. میانگین وزندار نامنظمی عرض خط در قطعات 205و401و206 از همه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی بربلندی در قطعات 204و401و301و104 از همه بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری در قطعات1و201و204و105 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری در قطعات201و204و1و101 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری در قطعات401و105و301و103و107 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی در قطعات107و204و106 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم در قطعه 105 بسیار بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب در قطعه105 بیشتر است. میانگین وزندار نامنظمی دیلم در قطعات2و201و401و104و105 بسیار بیشتر است. لکن از میانگین شبکه کمتر است. جدول 6-31. وضعیت سانحه خیزی قطعات ناحیه تهران کیلومترابتدا | کیلومتر انتها | شماره قطعه | عدم ایمنی | عدم راحتی سفر | شاخص سانحه کل | | | max | 1.78 | 1.51 | 2.61 | 52 | 65 | 105 | -1.63 | 0.61 | -1.01 | 44 | 53 | 104 | -1.34 | -0.18 | -1.52 | 43 | 52 | 204 | -1.44 | -0.24 | -1.67 | 0 | 13 | 1 | -1.30 | -0.48 | -1.78 | 26 | 45 | 103 | -1.63 | -0.18 | -1.81 | 0 | 9 | 201 | -1.51 | -0.70 | -2.21 | | | ALL | -1.72 | -0.64 | -2.36 | 0 | 8 | 101 | -1.64 | -0.90 | -2.54 | 9 | 27 | 102 | -2.23 | -0.39 | -2.62 | 10 | 20 | 401 | -1.81 | -0.81 | -2.62 | 0 | 21 | 301 | -1.85 | -0.80 | -2.65 | 13 | 23 | 2 | -2.02 | -0.74 | -2.77 | 26 | 43 | 203 | -2.20 | -0.58 | -2.77 | 23 | 40 | 3 | -2.25 | -0.58 | -2.83 | 87 | 114 | 207 | -3.04 | -0.21 | -3.24 | 64 | 89 | 106 | -3.27 | -0.26 | -3.53 | 88 | 113 | 107 | -3.42 | -0.24 | -3.66 | 52 | 64 | 205 | -2.96 | -0.94 | -3.90 | 9 | 26 | 202 | -2.89 | -1.11 | -4.01 | 64 | 87 | 206 | -3.46 | -0.72 | -4.19 | 92 | 126 | 6 | -3.53 | -0.79 | -4.33 | 40 | 75 | 4 | -3.68 | -0.95 | -4.63 | 75 | 92 | 5 | -4.06 | -0.68 | -4.74 | 20 | 44 | 302 | -3.71 | -1.43 | -5.14 | 43 | 95 | 303 | -4.40 | -0.90 | -5.30 | 20 | 43 | 402 | -4.38 | -1.39 | -5.77 | 43 | 94 | 403 | -5.02 | -0.76 | -5.78 | 94 | 145 | 304 | -4.82 | -1.01 | -5.83 | 94 | 144 | 404 | -5.06 | -0.96 | -6.02 | | | min | -5.43 | -2.49 | -7.90 |
|