ناحیه اراک اداره کل ناحیه اراک، هم جوار ادارات کل راهآهن اصفهان، تهران و لرستان میباشد. مرز آن با اصفهان ایستگاههای گار مانوری قم و محمدیه، با اداره کل اصفهان ایستگاههای قم و محمدیه و با لرستان ایستگاه رودک میباشد. این ناحیه شامل نوزده ایستگاه میباشد که خطوط ریلی تحت پوشش آن به لحاظ تقسیمات کشوری شامل استانهای مرکزی، قم و لرستان میباشد. مرکز اداره کل این ناحیه در شهر اراک میباشد. طول خطوط اصلی تحت پوشش آن 351 کیلومتر بوده و شامل 16 خط فرعی، صنعتی و تجاری میباشد. اراک، قم، شازند، ازنا از جمله شهرهای مهم واقع در مسیر خطوط تحت پوشش این ناحیه میباشند. مراکز صنعتی و عمده بار در این ناحیه عبارتند از: شهر صنعتی اراک، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، پالایشگاه و پتروشیمی اراک، نیروگاه حرارتی شازند، کارخانه قند شازند، کارخانه فرو آلیاژ اراک، معادن سنگ و... جدول 1-5. نرخ نسبی زوال در بلاکهای ناحیه اراک اداره کل | بلاک | نرخ نسبی زوال | بلاک | نرخ نسبی زوال | فرد | زوج | فرد | زوج | اراک | پل - قم | 1.97 | | اراک - سمنگان | 1.93 | | قم - ساقه | 2.06 | | سمنگان - شازند | 1.84 | | ساقه - باغیک | 2 | | شازند - نورآباد | 1.89 | | باغیک - سواریان | 1.85 | | نورآباد - سمیه | 1.98 | | سواریان - راهگرد | 1.92 | | سمیه - مامون | 1.87 | | راهگرد - نانگرد | 1.79 | | مامون - ازنا | 1.86 | | نانگرد - مشک آباد | 1.44 | | ازنا - دربند | 2.03 | | مشک آباد - ملک آباد | 1.78 | | دربند - رودک | 1.94 | | ملک آباد - اراک | 1.86 | | رودک - دورود | 1.86 | |
جدول 6-20. قطعهبندی ناحیه اراک (اندازهگیری مورخ 22/3/86) کیلومترابتدا | کیلومترانتها | طول(کیلومتر) | شماره قطعه | 180 | 220 | 40 | 1 | 220 | 247 | 27 | 2 | 247 | 265 | 18 | 3 | 265 | 285 | 20 | 4 | 305 | 320 | 15 | 5 | 320 | 353 | 33 | 6 | 353 | 372 | 19 | 7 | 372 | 418 | 46 | 8 | 418 | 454 | 36 | 9 | 454 | 464 | 10 | 10 |
مطابق جدول 6-20، قطعه شماره 8 با طول 46 متر بیشترین طول، قطعه شماره 10 با طول 10 متر کمترین طول را دارند. جدول 6-21. وضعیت قطعات ناحیه اراک از نظر طول پل، تونل و خروج از خط، سرعت و میانگین پارامترهای هندسی میانگین پیچش 10 متری | میانگین پیچش 5 متری | میانگین پیچش 3.2 متری | میانگین بربلندی | میانگین افتادگی | میانگین عرض خط | سرعت حداکثر | سرعت متوسط | طول خروج از خط | طول تونل | طول پل بزرگ | 9 | 9 | ALL | 9 | 2 | 9 | 1 | 6 | 1 | 5 | 5 | 6 | 10 | 9 | 1 | 9 | 1 | 6 | 1 | 2 | 4 | 4 | 10 | 8 | 2 | 8 | 5 | 8 | 2 | 2 | 7 | 10 | 10 | 7 | 2 | 10 | ARK | 7 | 7 | 8 | 8 | 6 | 1 | 1 | 8 | 7 | 3 | 6 | 8 | 6 | 7 | 3 | - | 3 | 3 | ALL | 1 | 4 | 10 | ARK | 10 | 9 | 9 | 5 | 7 | 9 | 2 | ARK | 1 | 2 | 6 | ARK | 5 | 5 | 4 | 6 | - | 1 | 6 | 5 | 7 | 10 | 2 | 3 | 7 | 10 | 2 | 7 | ARK | ALL | 8 | 4 | 3 | ALL | 10 | ARK | 3 | - | 8 | 5 | 5 | ARK | ALL | 1 | 5 | ARK | 10 | 9 | 8 | 6 | 3 | 3 | 7 | 5 | 4 | 3 | 4 | ALL | 8 | 9 | 2 | 4 | 4 | 6 | 3 | ALL | 4 | ALL | 4 | | | |
ناحیه اراک پلهای زیادی دارد و قطعات 2،6،8،7 طولانیترین پلها را دارند. ناحیه اراک تونلهای زیادی دارد و قطعات 9،8 طولانیترین تونلها را دارند. طول خروج از خط قطعات 6،7،2،1 بزرگترین مقدار را دارند. سرعت متوسط قطعات 8،2،1،6 کمترین مقدار و قطعه 4 بیشترین مقدار را دارد که از میانگین کل شبکه بالاتر است. سرعت حداکثر قطعات 8،2،6،1 کمترین مقدار و قطعه 4 بیشترین سرعت حداکثر را دارد که از سرعت حداکثر کل شبکه پایینتر است. میانگین عرض خط قطعات 7،8،1،9 بیشترین مقدار و قطعات 4،3،5 کمترین مقدار را دارند که از میانگین کل شبکه کمتر است. میانگین افتادگی قطعات 8،7،5،9،2 بیشترین مقدار را دارند و از میانگین کل ناحیه اراک بالاتر هستند و قطعات 4،1،3،10،6 کمترین مقدار را دارند ولی از میانگین کل شبکه بالاترند. میانگین بربلندی قطعات 8،1،9 بیشترین مقدار و قطعات 3،5 کمترین مقدار را دارند که از میانگین کل شبکه کمتر هستند. میانگین پیچش 3.2 متری در قطعات ناحیه اراک از میانگین کل شب پایینتر است و قطعات 10،9،2 بیشترین مقدار و قطعات 6،7 کمترین مقدار را دارا میباشند. میانگین پیچش 5 متری در قطعات 2،8،10،9 بیشترین مقدار و در قطعات 4،3،5 کمترین مقدار را دارند که از میانگین کل شبکه پایینتر است. میانگین پیچش 10 متری در قطعات 10،6،9 بیشترین مقدار و در قطعات 4،3،5 کمترین مقدار را دارا هستند. جدول 6-22. وضعیت قطعات ناحیه اراک از نظر میانگین وزندار پارامترها میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب | میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم | میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی | میانگین وزندار نامنظمی پیچش10 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش5 متری | میانگین وزندار نامنظمی پیچش3.2 متری | میانگین وزندار نامنظمی بربلندی | میانگین وزندار نامنظمی عرض خط | میانگین وزندار نامنظمی دیلم | میانگین وزندار نامنظمی افتادگی | میانگین دیلم | 10 | 10 | 10 | 9 | 8 | 8 | 9 | 9 | 9 | 7 | 9 | 8 | 8 | 9 | 8 | 9 | 9 | 10 | 8 | 10 | 6 | 1 | 7 | 7 | 4 | 10 | 10 | 10 | 8 | 10 | ARK | 8 | 8 | 9 | 9 | ARK | 2 | 2 | 7 | 2 | 2 | 7 | 2 | ARK | ARK | ARK | 8 | 7 | 7 | 2 | 7 | 7 | 6 | 10 | 10 | 3 | 3 | ALL | 6 | 6 | 6 | 6 | 1 | 8 | 5 | ALL | 2 | 2 | 7 | 5 | ARK | 1 | ARK | ARK | 2 | 9 | 7 | 6 | 6 | 3 | 1 | 5 | 3 | 1 | 6 | ALL | ARK | 6 | 4 | 1 | 2 | 3 | 1 | 5 | 5 | ALL | 1 | 3 | 2 | 1 | 5 | 6 | ARK | 3 | ARK | ALL | 4 | 3 | 1 | 4 | 5 | 4 | 1 | ALL | ALL | 4 | 3 | 3 | 5 | ALL | 5 | ALL | ALL | 5 | 4 | 4 | ALL | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 |
میانگین دیلم قطعات 8،1،9 بیشترین مقدار و در قطعات 3،5،4،2 کمترین مقدار را دارند که از میانگین کل شبکه کمتر هستند. میانگین وزندار نامنظمی افتادگی قطعات 2،8،6،7 بیشترین مقدار و در قطعه 4 کمترین مقدار را دارد که از میانگین کل شبکه کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی دیلم قطعات 10،9 بیشترین مقدار و قطعات 4،5،3،1 کمترین مقدار را دارند که از میانگین کل شبکه کمتر هستند. میانگین وزندار نامنظمی عرض خط قطعات 2،10،8،9 بیشترین مقدار و در قطعات 5،3،4 کمترین مقدار را دارا است که از میانگین کل شبکه کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی بربلندی قطعات 2،8،10،9 بیشترین مقدار و در قطعات 4،3 کمترین مقدار را دارد که از میانگین کل شبکه کمتر هستند. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری در قطعات 7،10،9،8 بیشترین مقدار و در قطعه 4 کمترین مقدار را میباشد که از میانگین کل شبکه بالاتر هستند. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری در قطعات 2،10،9،8 و در قطعه 4 کمترین مقدار را دارد که از میانگین کل شبکه پایینتر است. میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری در قطعات 2،10،8،9 بیشترین مقدار و در قطعه 4 کمترین مقدار را دارد که از میانگین کل شبکه پایینتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی در قطعات 4،9،10 بیشترین مقدار و در قطعات 5،1،6 کمترین مقدار را دارد که از میانگین کل شبکه کمتر است. میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم در قطعات 7،8،10 بیشترین مقدار و در قطعات 4،5،1 کمترین مقدار را دارد ولی از میانگین کل شبکه بالاتر است. میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب در قطعات 7،8،10 بیشترین مقدار و در قطعات 5،1،4 کمترین مقدار را دارد ولی از میانگین کل شبکه بالاتر است. جدول 6-23. وضعیت سانحه خیزی قطعات ناحیه اراک کیلومترابتدا | کیلومتر انتها | شماره قطعه | عدم ایمنی | عدم راحتی سفر | شاخص سانحه کل | | | max | 1.78 | 1.51 | 2.61 | 454 | 464 | 10 | 1.67 | 0.94 | 2.61 | 418 | 454 | 9 | 1.78 | 0.19 | 1.97 | 372 | 418 | 8 | 1.48 | 0.17 | 1.66 | 353 | 372 | 7 | 1.11 | 0.09 | 1.21 | 220 | 247 | 2 | 0.93 | -0.17 | 0.76 | 320 | 353 | 6 | 0.68 | -0.28 | 0.40 | 180 | 220 | 1 | 0.33 | -0.35 | -0.02 | 247 | 265 | 3 | -0.06 | -0.11 | -0.17 | 305 | 320 | 5 | 0.11 | -0.51 | -0.40 | | | ALL | -1.72 | -0.64 | -2.36 | 265 | 285 | 4 | -2.54 | -0.42 | -2.96 | | | min | -5.43 | -2.49 | -7.90 |
|