جلسه دفاع نهایی از پایان نامه دکتری آقای نجم الدین یزدی

 | تاریخ ارسال: 1403/12/11 | 

 
جلسه دفاع نهایی از پایان نامه دکتری آقای نجم الدین یزدی  دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری ،
با عنوان « طراحی الگوی نظام تامین نوآورانه مبتنی بر انتقال فناوری در صنعت نفت ( مطالعه موردی ده گروه کالایی)
​​​​​»
 ‎به راهنمایی آقای دکتر علی بنیادی نائینی و مشاوره آقای دکتر علی ملکی  در ۱۴اسفند ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۳ در طبقه دوم کلاس ۲۰۹
دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت برگزار خواهد شد
 

چکیده

تدارکات عمومی حامی نوآوری به ‌عنوان یکی از سیاست‌های نوآوری تحریک تقاضا و ابزاری راهبردی برای تقویت نوآوری و رشد صنعتی در کشورها شناخته شده است. با این حال به دلیل اینکه شیوه اولویت‌دار کشورهای در حال توسعه در اکتساب فناوری، بجای توسعه نوآوری و تحقیق و توسعه، تمرکز بر دیگر حالات یادگیری همانند مونتاژ، مهندسی معکوس، و انتقال فناوری است، بومی‌سازی این سیاست در کشورهای در حال توسعه با چالش‌های متعددی همراه بوده است. مهم‌ترین این چالش‌ها ضعف توانمندی تأمین‌کنندگان داخلی، وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی، و عدم تعادل میان اهداف کوتاه‌مدت کارایی و اهداف بلندمدت توسعه ظرفیت‌های فناورانه است. این رساله با تمرکز بر پروژه ساخت داخل ده گروه کالای راهبردی صنعت نفت ایران تلاش می‌کند مبتنی بر شناسایی و تحلیل این اقتضائات و چالش‌های بومی و دلالت‌های آن برای بازتعریف سیاست مذکور، الگویی برای نظام تامین نوآورانه بخش عمومی مبتنی بر انتقال فناوری دروزن‌زا و متمرکز بر توسعه توانمندی تأمین‌کنندگان ارائه دهد.
این پژوهش با رویکرد کیفی از طریق گردآوری داده‌ها به‌وسیله مصاحبه با سیاست‌گذاران، تأمین‌کنندگان و کارشناسان این پروژه بزرگ‌مقیاس، ابتدا مبتنی بر روش تحلیل مضمون به شناسایی و تحلیل چالش‌های مدیریتی، سیاسی، ساختاری، اقتصادی و مرتبط با تأمین‌کنندگان همراه با نقاط قوت این پروژه‌ها می‌پردازد (عارضه‌یابی کلی). سپس با بهره‌گیری از روش تحقیق طراحی کنشی، صول الگوی ارزیابی توانمندی تأمین‌کنندگان در تدارکات عمومی را شناسایی می‌کند. در ادامه چالش‌ها و نقاط مثبت الگوی ارزیابی و اجرای آن تحلیل می‌گردد.
براساس این پیش‌نیاز نظری که ایجاد تقاضای داخلی بایستی با چرخه‌های پاسخ توانمندساز از سوی تأمین‌کنندگان داخلی همراه باشد تا منجر به همپایی فناورانه و توسعه صنعتی گردد و نه چرخه‌های رانت و فساد و اتلاف منابع عمومی، نظام پایش و ارزیابی دوسویه‌ای برای هم‌راستایی معیارهای متداول تدارکاتی با اهداف توانمندسازی پیشنهاد می‌گردد، به‌طوری‌که علاوه بر ارزیابی تعهدات تحویل محصول، توانمندسازی تأمین‌کنندگان نیز به‌طور مداوم ارزیابی و مورد حمایت قرار گیرد.
نتایج این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که میانجی‌های دانشی می‌توانند به‌عنوان کارآفرینان نهادی و عاملان تغییر در دستگاه‌های دولتی مجری این سیاست عمل کنند، دستگاه‌هایی که معمولاً فاقد توانمندی‌های لازم هستند. این میانجی‌ها علاوه بر نقش‌های سنتی مانند مجری، کارگزار، متخصص فنی و آموزش‌دهنده، می‌توانند نقش‌های اختصاصی در مدیریت تغییرات، سازماندهی فرآیندهای تدارکاتی، و ارزیابی تأمین‌کنندگان ایفا کنند.
همچنین برای موفقیت پروژه‌های تدارکات عمومی حامی توانمندسازی و ساخت داخل، فراتر از الگوی ارزیابی، توجه به محورهای کلیدی مانند جلوگیری از تجمیع بیش از حد تقاضا، ارزیابی جامع توانمندی‌های تأمین‌کنندگان، اطمینان از پایداری تامین مالی، بهره‌گیری از میانجی‌های دانشی، و پیوند نظام پرداخت با ارزیابی توانمندسازی ضروری است. تعامل مؤثر بین تدارک‌دهندگان دولتی و تأمین‌کنندگان خصوصی، اراده سیاسی، انسجام فرماندهی و تعریف شفاف مسئولیت‌ها نیز نقش مهمی در رفع چالش‌های اجرایی و تحقق اهداف نوآورانه دارند.
کلیدواژه‌ها: تدارکات عمومی حامی نوآوری، بومی‌سازی نوآوری‌محور، ساخت داخل، توانمندسازی تأمین‌کنندگان، سیاست نوآوری تقاضامحور، یادگیری فناورانه، انتقال فناوری درون‌زا، میانجی نوآوری.

دفعات مشاهده: 307 بار   |   دفعات چاپ: 20 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر