امام علی علیه السلام هَلَکَ خُزّانُ الأموالِ و هُم أحیاءٌ ، و العُلَماءُ باقونَ ما بَقِیَ الدَّهرُ ، أعیانُهُم مَفقودَهٌ ، و أمثالُهُم فِی القُلوبِ مَوجودَهٌ . مال اندوزان، با آن که زنده اند، مُرده اند و اهل علم، تا دنیا هست زنده اند. پیکرهایشان از میان می رود، امّا یادشان در دلها هست. نهج البلاغه : الحکمه ١٤٧
جستجو در پایگاه
پیوندها
نشست اهمیت تولید محتوای تخصصی-کاربردی
| تاریخ ارسال: 1403/9/6 |
نشست اهمیت تولید محتوای تخصصی-کاربردی برای جایگاه های مدیریتی در نظام حکمرانی- بررسی موردی کتاب حوزه وزارتی؛ هنر همآهنگی در وزارتخانه با میزبانی مشترک معاونت پژوهشی دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت و اندیشکده حکمرانی بسیج اساتید دانشگاه و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه برگزار شد.
در این نشست، ابتدا دکتر شهاب جنابی و دکتر حامد امینی، ضمن بیان اهمیت و ضرورت تولید دستنامه های تخصصی-کاربردی برای جایگاه های مختلف مدیریتی در نظام حکمرانی کشور، به بیان تجربه تألیف کتاب «حوزه وزارتی؛ هنر هم آهنگی در وزارتخانه» پرداختند که در آن، با اتکا به تجارب حاصل شده در مدیریت حوزه وزارتی در برخی از وزارتخانهها، آموزههایی برای مدیران کل حوزههای وزارتی و رؤسای حوزه ریاست مجموعهها و سازمانهای بزرگ ارائه شده است. سپس دکتر مهدی عبدالحمید و دکتر امیر ذاکری، ضمن تقدیر از تلاش جمعی صورت گرفته در دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت برای تدوین کتاب مذکور ارزشمند دانستن آن و با قدردانی از مرکز آموزش مدیریت دولتی که آن را منتشر نموده است، به اهمیت و ضرورت استفاده از رویکرد تجربه نگاری برای تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و ارائه آن به مدیرانی که در جایگاه مسئولیتهای مشابه قرار میگیرند، اشاره نمودند و یکی از نقاط قوت فرآیند طی شده برای دستیابی به محتوای مذکور را ورود به جزئیات مهم و پرهیز از کلی گویی و همچنین توجه تؤمان به جنبه کاربردی و جنبه علمی موضوع دانستند. ایشان با اشاره به اهمیت خودآگاه بودن مدیران در طول دوره تصدی مسئولیت و تلاش آنها برای اشراف بر حوزه مدیریتی خود و تسلط بر آن و پرهیز از قرار گرفتن در دام روزمرگی، بر اهمیت مستندسازی بجا و بموقع برای ثبت تجارب و انتقال آن به مدیران بعدی تأکید نمودند. همچنین به این مهم پرداختند که با تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و تولید چنین دستنامههایی برای جایگاههای مدیریتی تکرار شونده، در آینده، تمرکز مدیران میتواند بر تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح صرفا در موضوعاتی معطوف شود که در آنها، اقدامات خلاقانه یا نوآورانه خاصی انجام دادهاند و این موارد، مکمل خوبی برای دستنامههای فوق الذکر خواهد شد.
در بخش دیگری از سخنان اعضای پنل این نشست تخصصی، بر این نکته تأکید شد که مخاطبان محتوای تولید شده فوق الذکر، صرفاً مدیران کل حوزه های وزارتی یا رؤسای حوزههای ریاست نیستند بلکه علاوه بر ایشان و همه کسانی که در حوزه های وزارتی و حوزه های ریاست در مجموعه ها و سازمان های مختلف فعالیت میکنند، این محتوا برای وزرا و رؤسای دستگاه ها نیز بسیار مفید و سودمند خواهد بود و با آشنایی با آن، می توانند در انتخاب فردی که می خواهند این مسئولیت را به او واگذار کنند، نقش آفرینی بهتری داشته باشند و با انجام حمایتهای لازم و اتخاذ تدابیری که در محتوای مذکور به آن اشاره شده است، حوزه وزارتی یا حوزه ریاست قویتر و اثرگذارتری داشته باشند.
در ادامه این نشست، اساتید و دانشجویان حاضر در نشست به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پیرامون موضوع پرداختند و در پایان نشست نیز اعضای پنل تخصصی مذکور، نکات تکمیلی مرتبط با نظرات و سؤالات بیان شده از سوی حاضرین در نشست را ارائه نمودند و ضمن قدردانی از استقبال و مشارکت خود حاضرین در این نشست، بر اهمیت استفاده از این روش برای تولید محتوای تخصصی-کاربردی برای سایر جایگاههای مدیریت پر تکرار در نظام حکمرانی کشور، تأکید نمودند و مطالعه محتوای فوق الذکر را نیز به مسئولان و متولیان دیربط اکیدا توصیه نمودند.