فرناز حیدرپور دانشجوی دکتری رشته مهندسی صنایع، از رساله خود با عنوان «ارائه مدل بهینهسازی استراتژی فروش در خرید گروهی آنلاین در یک زنجیره تأمین دارای کانال توزیع دوگانه با استفاده از رویکرد نظریه بازی در شرایط عدم قطعیت» به راهنمایی آقای دکتر غضنفری ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۰ دفاع خواهد نمود.
استاد راهنما:آقای دکتر مهدی غضنفری استاد مشاور: آقای دکتر محمد سعید جبلعاملی اساتید داور داخلی: آقای دکتر میرسامان پیشوایی- آقای دکتر بابک امیری اساتید داور خارجی:آقای دکتر محمدمهدی پایدار -آقای دکتر عطااله طالعیزاده زمان دفاع: یکشنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۳- ساعت -۱۳:۳۰ کلاس ۲۰۸ ( طبقه دوم دانشکده)
چکیده:
عوامل گوناگونی بر تصمیمات مشتریان در انتخاب یک خدمت اثرگذار است. از مهمترین این عوامل، قیمت و سطح خدمت ارائهشده توسط فروشنده به مشتریان است. اعتبار فروشنده نیز از جمله عوامل تأثیرگذار در انتخاب و خرید خدمت است که بر اثر تبلیغات و سطح خدمت ارائه شده توسط خود، تقویت میشود. ظهور اینترنت منجر به افزایش توجه فروشندگان به تبلیغات از طریق بسترهای خرید گروهی آنلاین شده است. پلتفرمهای خرید گروهی آنلاین بعنوان شکل جدیدی از تجارت الکترونیک، کانال جدیدی را به فروشندگان ارائه میکند تا از طریق تبلیغات، تخفیفهایی را برای خدمات متنوع ارائه کنند و مشتریان جدیدی را با فرصت تجربه خدمات خود جذب کنند. این تحقیق بر اساس مسائل واقعی مشاهده شده در پلتفرمهای خرید گروهی آنلاین انجام میشود که در آن فروشنده تصمیم میگیرد خدمات خود را با ارائه کوپن تخفیف در یک پلتفرم خرید گروهی آنلاین تبلیغ کند. هدف فروشنده جذب مشتریان جدید وابسته به پلتفرم است. با توجه به عدمقطعیت شناختی پارامترها در یک زنجیره تأمین، تمامی پارامترهای مسأله بر اساس نظرات کارشناسان به صورت متغیرهای فازی مشخص میشوند. از همین رو، در این تحقیق یک مدل ریاضی فازی برای تعیین همزمان قیمت، سطح خدمات و سطح تبلیغات در یک زنجیره تأمین با کانالهای توزیع دوگانه طی دو دوره فعلی و آینده بر اساس رویکردهای بازی متمرکز و غیرمتمرکز توسعه داده شده است. زنجیره مورد نظر در این مطالعه شامل یک فروشنده و یک پلتفرم خرید گروهی میباشد که در آن فروشنده میتواند خدمت خود را از طریق استراتژی فروش جداگانه (آفلاین) به فروش برساند و یا از استراتژی مختلط استفاده کرده و خدمت خود را از طریق پلتفرم خرید گروهی (آنلاین) به فروش برساند. تابع تقاضا استفاده شده در این تحقیق امکان بررسی همزمان سه عنصر قیمت، سطح خدمات و سطح تبلیغات بر تقاضا مشتریان را به صورت یکپارچه فراهم مینماید. در ابتدا فرض میشود که رقابت بین فروشنده و پلتفرم همکارانه است و از رویکرد مدل تصمیمگیری متمرکز برای حل استفاده شده است. علاوه براین، ساختار بازی دیگری در بازار خرید گروهی آنلاین وجود دارد که به آن مدل تصمیم غیرمتمرکز گویند که بازار توسط پلتفرم کنترل میشود و نقش رهبر استکلبرگ را بازی میکند. لذا در این مطالعه، رفتار همکارانه و غیرهمکارانه مورد بررسی قرار گرفته و پس از مدلسازی، مساله به صورت متمرکز و غیرمتمرکز حل شده است. همچنین، در ادامه، سه مدل همکارانه و دو مدل غیرهمکارانه برای دو فروشنده رقابتی در زنجیره تأمین دوگانه خرید گروهی توسعه داده میشود. با در نظر گرفتن ساختارهای حاکم بر پلتفرمهای خرید گروهی، سیاستهای مختلف بازپرداخت و تقسیم درآمد تحت سناریوهای مختلف برای مدلهای متمرکز و غیرمتمرکز توسعه یافته است و راهحلهای بهینه مساله با استفاده از رویکرد تئوری بازی و تئوری مجموعههای فازی برای هر سناریو تعیین میشود. همچنین، تحلیل حساسیتهای انجام شده در این مطالعه، اثر تغییر پارامترهای مهم بر تصمیمگیریهای فروشنده را فراهم مینماید که اثربخشی نتایج نظری مدلها و بینشهای مدیریتی ارائه میشود. مساله مورد بررسی در این تحقیق، دارای کاربردهای عملی متنوعی است که بعنوان نمونه میتوان به کاربرد آن در مراکز فرهنگی، رستورانها، مراکز تفریحی، مراکز بهداشتی و آرایشی جهت تعیین قیمتها، سطح خدمات و سطح تبلیغات اشاره نمود.