یزدان مرادی دانشجوی دکتری مهندسی صنایع- مدیریت سیستم و بهرهوری ، از رساله خود با عنوان «
ارائه مدل همکاری کارآفرینانه بین دانشگاه و صنایع کوچک و متوسط
» به راهنمایی آقای دکتر سیامک نوری 24 دی 99 ساعت 10 به صورت مجازی دفاع خواهد نمود.
لینک شرکت در جلسه دفاع:
نشانی الکترونیکی: yazdan142 yahoo.com
استاد راهنما: دکتر سیامک نوری
استاد مشاور: دکتر محمدعلی شفیعا
اساتید داور داخلی:دکتر جبل عاملی- دکتر مهدوی مزده
اساتید داور خارجی: دکتر محمدی الیاسی- دکتر حسنوی
چکیده
صنایع کوچک و متوسط (SME)s (که در این تحقیق، به اختصار صنایع کم نامیده میشود) در ایران صنایعی با تعداد کارکنان کمتر از 150 نفر بوده و بیش از 92 درصد تعداد صنایع کشور را شامل میشوند. همچنین 45 درصد از اشتغال ، 16.8 درصد از ارزش افزوده و 17 درصد از صادرات بخش صنعت مربوط به این صنایع میباشد. رشد وتوسعه این صنایع به لحاظ اهمیتی که دارند همواره مورد توجه مدیران و مسئولان ارشد کشور بوده و پیوسته به دنبال راهکارهایی جهت برطرف کردن موانع و مشکلات ایشان و به روز نگهداشتن سطح فنآوری و رقابت پذیری آنها بودهاند. از جمله این راهکارها همکاری آنها با دانشگاه میباشد. فواید و پیامدهای این همکاری بهصورت یکطرفه نخواهد بود و دانشگاه نیز در روند تکاملی خویش جهت پاسخگویی مناسب به ذینفعان و دستیابی به کارآفرینی دانشبنیان ناگزیر از همکاری با صنایع کم خواهد بود. این همکاری علیرغم اهمیتی که دارد در تحقیقات پیشین کمتر مورد توجه بوده است. هدف از این تحقیق ارائه مدلی برای همکاری کارآفرینانه بین دانشگاه و صنایع کم در ایران از طریق پاسخ به دو سؤال زیر میباشد: 1. همکاری کارآفرینانه بین دانشگاه و صنایع کم در ایران دارای چه ابعاد و مؤلفههایی است؟ 2.راهبردهای همکاری کارآفرینانه بین دانشگاه و صنایع کم در ایران چه مواردی است؟ برای پاسخ به سؤالات تحقیق، از استراتژی پژوهش کیفی رویش نظریهها با رویکرد اشتراوس و کوربین و ترکیب آن با استراتژی تحلیل ذینفعان استفاده شدهاست. در این تحقیق از نظرات13 نفر از خبرگان و 27 نفر از ذینفعان شامل مدیر/مالکان و کارکنان صنایع کم، دانشجویان و دانش آموختهگان دانشگاهی، اساتید دانشگاه، کارکنان و مدیران اجرایی بخش های خصوصی و دولتی به روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری نظری استفاده شده است. جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای، پرسشنامه، مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده صورت پذیرفته است. تعداد مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری، ادامه یافته و در هر مصاحبه کدگذاریها نسبت به مصاحبه قبل، اصلاح و ویرایش گردیده است. تحلیل دادهها در مرحله اول (کدگذاری باز) شامل 360 کد اولیه و در مرحله دوم (کدگذاری محوری) شامل 81 مفهوم (مؤلفه) و در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی شامل 6 مقوله اصلی (بعد) میباشند که براساس آن مدل پارادایمی تحقیق استخراج گردیده است. بر پایه این مدل پارادیمی ابعاد مدل همکاری کارآفرینانه بین دانشگاه و صنایع کم در ایران در قالب شش بعد «اهداف و انگیزههای همکاری کارآفرینانه» به عنوان شرایط علّی؛ «همکاری کارآفرینانه بین دانشگاه و صنایع کم» به عنوان پدیده اصلی و مقولهی محوری، «مسایل محیطی و اکوسیستم همکاری کارآفرینانه» به عنوان شرایط زمینهای، «بستر و زیرساخت همکاری کارآفرینانه» به عنوان شرایط میانجی و «پیامد همکاری کارآفرینانه» به عنوان پیامدهای مدل مشخص شده است. همچنین براساس نتایج تحقیق «راهبردهای همکاری کارآفرینانه بین دانشگاه و صنایع کم در ایران» عبارتند از: 1. کارگزار واسطه خصوصی 2. شرکتهای دانشبنیان 3.مدل بومیجهاد بنیان و 4.مدل دانشگاه کارآفرین میباشد.
|