محمد امینی ولاشانی دانشجوی دکتری رشته مهندسی فناوری اطلاعات- تجارت الکترونیکی، از رساله خود با عنوان «تعیین استراتژی برای مذاکرات خودکار چندجانبه در فضاهای بزرگ»به راهنمایی آقای دکتر محمد فتحیان 22 دی 99 ساعت 16 به صورت مجازی دفاع خواهد نمود.
چکیده
مذاکرات خودکار با استفاده از عاملهای هوشمند و خودمختار یکی از جلوههای کاربردی مهم هوش مصنوعی در دنیای تجارت وکسب وکار الکترونیکی هستند. استراتژی مذاکره اساس نحوه تصمیمگیری و عملکرد یک عامل هوشمند را در طی مذاکره تشکیل میدهد. طراحی استراتژی برای عاملهای مذاکرهکننده باید بر اساس مفروضات جامعتر و نزدیکتر به دنیای واقعی انجام شود تا بتوانند در کاربردهای مختلف مؤثر واقع شوند. محیط چندجانبه و فضای توافقات بزرگ دو عنصر مهم و چالشبرانگیز در مذاکرات خودکار هستند. از این رو، هدف این پژوهش آن است که با درنظر گرفتن چالشهای انجام مذاکره در محیط چندجانبه و مسائل مربوط به فضای توافقات بزرگ، مدل تصمیمگیری و عملکرد یک عامل مذاکرهکننده تبیین گردد و مولفههای مختلف استراتژی عامل برای انجام مذاکرۀ موفق طراحی شود.
در این رساله، یک معماری کامل برای استراتژی مذاکره ارائه شده است که مبتنی بر تفکیک مؤلفههای استراتژی (استراتژی پیشنهاددهی، مدلسازی حریف و شرایط پذیرش) است. در طراحی استراتژی چندجانبه از دیدگاهی چندجانبه و تطبیقی استفاده شده که بر مبنای آن استراتژی پیشنهاددهی عامل با در نظر گرفتن رفتار حریفان مختلف تعیین میشود و نحوه امتیازدهی عامل در طی مذاکره در جهت مصالحه بیشتر با حریفان همکاریکننده تنظیم میگردد.مدلسازی حریفان در محیط چندجانبه به عنوان بخشی مهم از استراتژی، با ترکیب مدلهای منفرد مبتنی بر فراوانی مقادیر در یک ساختار شورایی و با در نظر گرفتن اهمیت جداگانه برای هر حریف انجام گشته است. همچنین، به منظور انجام جستجوی بهینه در فضای بزرگ، پتانسیل روشهای فراابتکاری در جستجوی پیشنهاد به طور گسترده مورد ارزیابی قرار گرفته و بهترین روشها در این زمینه شناسایی شدهاند. برای مواجهه با فضای بزرگ، بهبود جستجوی پیشنهاد وکاهش پیچیدگی زمانی محاسبات، از یک پیمانه جستجو مبتنی بر بهترین روشهای فراابتکاری استفاده شده است که نقش مهمی در جستجوی پیشنهادهای مطلوب برای عامل و یافتن پیشنهادهای مطلوب از دید حریفان دارد. نتایج ارزیابیها در بستر مذاکرات مختلف، بر روی دامنههای متفاوت و با استفاده از معیارهای گوناگون نشان میدهد که مدل پیشنهادی برای استراتژی مذاکره عملکرد موفقیتآمیزی در مذاکرات چندجانبه داشته و کارایی مذاکره را در فضای بزرگ افزایش می دهد.