[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره مرکز::
معرفی افراد::
معرفی رشته ها::
امور آموزش::
امور مالی::
سوالات متداول::
اطلاعیه ها::
::
پیشنهادات
..
ورود به سایت دانشجویان

ورود به سایت دانشجویان جاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
اطلاعات تماس

 تماس با ما

  آدرس:  ایران، تهران، میدان رسالت، خ هنگام، خ دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت ایران، طبقه همکف دانشکده فناوری های نوین - مرکز آموزش الکترونیکی صندوق پستی: ۳۶۳-۱۶۸۴۵

   وبگاه: http://vu.iust.ac.ir

  سامانه مدیریت آموزش مرکز: http://lms.iust.ac.ir

..
:: مهندسی ایمنی در راه آهن ::
 | تاریخ ارسال: 1397/4/3 | 

AWT IMAGE

1.تعریف و اهداف :

دوره " کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن" مرکب از دروس نظری و برنامه های تحقیقاتی در زمینه مدیریت ایمنی، ریسک و راهکارهای تامین و تضمین ایمنی در سیستم های حمل و نقل ریلی می باشد. این دوره با هدف تربیت دانشجویانی که بعد از فارغ التحصیلی با فعالیت در زمینه هایی نظیر: برنامه ریزی، مدیریت، طراحی و نظارت بر سیستمهای تامین ایمنی در حمل و نقل ریلی بتوانند به نحو مؤثری پاسخگوی نیازها و کمبودهای کشور در این بخش باشند، تعریف گردیده است.

فارغ التحصیلان این دوره می توانند علاوه بر کار آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها و آموزشکده ها، در سطح مراکز تحقیقاتی و همچنین شرکتهای خصوصی و دولتی فعال در زمینه مهندسی ایمنی در سیستمهای حمل و نقل بطور کل و سیستم های حمل و نقل ریلی بطور خاص فعالیت نمایند.

2.ضرورت و اهمیت:

رشد آمار سوانح و صدمات و خسارات ناشی از آن در بخش حمل و نقل ریلی در سالهای اخیر، جایگاه خالی دوره های آموزشی و تحقیقاتی لازم در این بخش را به خوبی نمایان نموده است. مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد هزینه های تربیت نیروی انسانی، تدوین استانداردها و اجرا و اعمال راهکارهای پیشگیری از سوانح و تصادفات بسیار کمتر از هزینه های خسارات و تلفات ناشی از وقوع سوانح می باشد.

متاسفانه کمبود نیروی انسانی متخصص در این زمینه صنعت حمل و نقل ریلی کشور را با چالشی جدی روبرو نموده است.

دوره مهندسی ایمنی در راه آهن خواهد توانست ضمن تامین نیروی انسانی موردنیاز در این بخش از صنعت، در بررسی علل و عوامل بروز سوانح، تدوین استانداردهای ایمنی، نظارت بر حسن انجام فعالیتها از دیدگاه ایمنی، تحقیق و مطالعه در بهینه سازی روشها و همچنین طراحی و اجرای سیستم مدیریت ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور مؤثر واقع شود.

3.طول دوره و شکل نظام :

مدت این دوره حداقل چهار نیمسال است. دانشجویان با احتساب گذراندن دروس جبرانی، چنانچه کار درس و تحقیق خود را بنحو مطلوبی انجام دهند قاعدتاً باید بتوانند در چهار نیمسال این دوره را به پایان برسانند.

نظام آموزشی این دوره واحدی است. زمان هر نیمسال 16 هفته است و مدت تدریس یک واحد نظری و آزمایشگاهی به ترتیب 16 و 32 ساعت می باشد.

4.تعداد واحدهای درسی:

دانشجو برای تکمیل دوره مهندسی ایمنی در راه آهن باید 32 واحد درسی و تحقیقاتی را بشرح زیر و با موفقیت بگذراند:

  • دروس اصلی- الزامی 12 واحد
  • دروس تخصصی- اختیاری 12 واحد
  • سمینار 2 واحد
  • پایان نامه 6 واحد

جمع 32 واحد

توجه:دانشجویانی که بعضی از دروس مورد نیاز رشته را در دوره کارشناسی نگذرانده باشند به تشخیص گروه آموزشی موظفند قبل از اخذ دروس اصلی- الزامی و تخصصی- اختیاری، این دروس را بصورت جبرانی بگذرانند. به ازای هر واحد جبرانی پانزده روز به طول دوره تحصیل دانشجو افزوده می شود. عناوین دروس جبرانی در ادامه آمده است.

5.شرایط پذیرش دانشجو و مواد امتحانی دوره:

دانشجویان از طریق آزمون سراسری و طبق ضوابط سازمان سنجش برگزیده می شوند. مواد امتحانی آزمون دوره مطابق دروس و ضرائب رشته مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی سیستم ها می باشد.

6.دروس جبرانی

دروس جبرانی به منظور رفع کمبودهای علمی دانشجویان برای گذراندن این دوره می باشد. دروس جبرانی با نظر گروه آموزشی از لیست دروس جدول زیر تعیین می گردد. در صورتیکه دانشجویان پذیرفته شده دارای مدرک کارشناسی غیر مرتبط با دوره باشد گروه می تواند دروس جبرانی دیگری علاوه بر دروس جدول زیر را برای دانشجویان تعیین نماید و اخذ آنها با پرداخت شهریه خواهد بود.

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیشنیاز یا زمان ارائه درس
جمع نظری عملی
1 اصول بهره برداری 3 48 48
2 برنامه ریزی حرکت قطارها 3 48 48
3 تئوری احتمالات 3 48 48
4 مبانی مهندسی راه آهن 3 48 48
5 علائم و ارتباطات و سیستمهای کنترل 3 48 48

هر دانشجوی این دوره که قبلاً در دوره کارشناسی دروس جبرانی فوق را نگذرانده باشد باید حداقل با نمره 12 از 20 آنها را بگذراند.

دانشجویانی که دروس پیشنیاز را در مقطع تحصیلی کارشناسی گذرانده باشند از اخذ مجدد این دروس معاف خواهند بود.

7.دروس اصلی الزامی (12 واحد)

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیشنیاز یا زمان ارائه درس
جمع نظری عملی
1 مهندسی فاکتورهای انسانی 3 48 48 -
2 تحلیل سوانح و اصول مستندسازی 3 48 48 -
3 ارزیابی و مدیریت ریسک در سیستمهای حمل و نقل 3 48 48 -
4 تکنولوژی ایمنی در راه آهن و آزمایشگاه 2+1 64 32 32 -

8.دروس اختصاصی- اختیاری (12 واحد)

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیشنیاز یا زمان ارائه درس
جمع نظری عملی
1 قابلیت اعتماد در مهندسی راه آهن 3 48 48
2 مدیریت بحران 3 48 48
3 ایمنی و بهداشت شغلی 3 48 48
4 سیستم های اطلاعاتی در راه آهن 3 48 48
5 ایمنی محیط زیست 3 48 48
6 تحقیق در عملیات پیشرفته 3 48 48 تحقیق در عملیات کارشناسی
7 مدیریت نگهداری و تعمیرات 3 48 48
8 کنترل اتوماتیک ترافیک ٭ 3 48 48 علائم و ارتباطات و سیستمهای کنترل
9 فرآیندهای اتفاقی 3 48 48
10 روشهای نوین نگهداری و تعمیر راه آهن 3 48 48 نگهداری خطوط
11 کنترل و علائم پیشرفته ٭ 3 48 48 علائم و ارتباطات و سیستمهای کنترل
12 ایمنی و قابلیت اعتماد در سیستمهای کامپیوتری 3 48 48
13 مباحث ویژه 3 48 48

دانشجویان موظفند 12 واحد درسی از دروس این جدول را با موافقت استاد راهنما انتخاب نموده و بگذراند.

٭ از دروس "کنترل و علائم پیشرفته" و "کنترل اتوماتیک ترافیک" ، دانشجو می تواند فقط یکی را انتخاب کند.

9.پژوهش

برنامه پژوهشی این دوره مطابق جدول زیر می باشد:

ردیف نام تعداد واحد توضیح
1 سمینار 2
2 پایان نامه 6 برای دانشجویان آموزش محور ، پایان نامه با دو درس 3 واحدی جایگزین میگردد

دفعات مشاهده: 10953 بار   |   دفعات چاپ: 1707 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .

Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 50 queries by YEKTAWEB 4665