[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره مرکز::
معرفی افراد::
معرفی رشته ها::
امور آموزش::
امور مالی::
سوالات متداول::
اطلاعیه ها::
::
پیشنهادات
..
ورود به سایت دانشجویان

ورود به سایت دانشجویان جاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
اطلاعات تماس

 تماس با ما

  آدرس:  ایران، تهران، میدان رسالت، خ هنگام، خ دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت ایران، طبقه همکف دانشکده فناوری های نوین - مرکز آموزش الکترونیکی صندوق پستی: ۳۶۳-۱۶۸۴۵

   وبگاه: http://vu.iust.ac.ir

  سامانه مدیریت آموزش مرکز: http://lms.iust.ac.ir

..
:: مهندسی خطوط راه آهن ::
 | تاریخ ارسال: 1397/4/3 | 

تعریف و هدف:

کارشناسی ارشد مهندسی خطوط راه آهن یکی از گرایشهای دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی راه آهن- خط و سازه های ریلی (خط و ابینه ) می باشد. که مجموعه‌ای است آموزشی – پژوهشی مرکب از دروس نظری، کاربردی، آزمایشگاهی و برنامه تحقیقاتی در زمینه مهندسی خطوط راه آهن به منظور تربیت مهندسان متخصص در زمینه مذکور و ایجاد زمینه کافی برای درک ،توسعه و انتقال دانش و فن لازم از آنچه که در حال حاضر در مرزهای علم و تکنیک در این رشته می گذرد و ارتقاء کیفی و کمی سطح صنعت مزبور با استفاده از این انتقال دانش مهندسی.

هدف دوره کارشناسی ارشد مهندسی خطوط راه آهن تربیت افرادی است که دارای توانایی لازم جهت درک بهتر مسائل ،برنامه ریزی و هدایت و طراحی و نظارت در پروژه های تخصصی در زمینه راه آهن و خطوط ریلی مختلف و توان تحقیقاتی مناسب و کافی جهت حل مسایلی که در این زمینه با آنها روبرو می شوند ،باشند. پروژه ها و تحقیقات مذکور می‌توانند در زمینه های رفتار سنجی روسازی و زیر سازی خطوط راه آهن، مدیریت خطوط ره آهن، ساخت و اجرای خطوط و نظایر آنها در راه آهن های معمولی ،سبک، سریع السیر، برقی، شهری و مترو باشد. تربیت افرادی که بتوانند در توسعه و گسترش دانش فنی راه آهن در سطح آموزش عالی کشور مؤثر باشند از جمله اهداف و دستاوردهای مهم این دوره می باشد.

ضرورت و اهمیت:

با توجه به نقش بسار زیاد صنعت ریلی در توسعه،امنیت و اقتصاد کشور و با عنایت به ویژگی های خاص این صنعت و نظر به سرمایه فناوری های عظیمی که برای رشد و توسعه سبک ریلی در راه آهن و مترو اختصاص یافته است لزوم وضرورت تأسیس این دوره برای انتقال دانش فنی لازم و آموزش و پژوهش جدی در این زمینه آشکار بوده و از الویت بسیار بالایی برخوردار است .اهداف و فعالیتهای موضوع این دوره کارشناسی ارشد بخش اساسی از موضوع کارشناسی مهندسی راه آهن – خط و سازه های ریلی که تفاوت آن در سطح تخصصی مورد لزوم می باشد . تأسیس این دوره در برآورد نیازهای تخصصی و ویژه ای که به دانش فنی بالاتر نیاز دارند و فراهم نمودن بستر مناسب جهت امکان پژوهش و تحقیق در این صنعت و گسترش این رشته در دوره های آموزش عالی که از اهمیت زیادی برخوردار است نقش عمده ای را ایفا می کند.

مواد و ضرایب امتحانی:

مواد و ضرایب امتحانی بشرح زیر می باشد:

١ – زبان عمومی و تخصصی                                                                 ضریب   ٢

٢ – ریاضیات                                                                                        "        ٣

٣ – مکانیک جامدات (مقاومت مصالح – مکانیک خاک – تحلیل سازه)              "       ٤

٤ – طراحی سازه های ریلی (پلهای راه آهن – ابینه مسیر)                          "       ٢

٥ – طراحی خطوط راه آهن (زیر سازی – رو سازی)                                     "       ٢

٦ – طراحی مسیر،اجرا و نگهداری خطوط راه آهن                                        "       ٢

نقش و توانایی:

فارغ التحصیلان این مجموعه زمینه های علمی و فنی کافی برای احراز مشاغل زیر را دارند :

الف :همکاری با وزارتخانه ها و سازمانهای مسئول طراحی، ساخت، اجرا و نگهداری خطوط ریلی نظیر وزارت راه و ترابری ،وزارت صنایع و معادن،سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرداری ها و شرکتهای راه آهن‌های شهری

ب :همکاری با مشاوران ،پیمانکاران و سازندگان و سایر ارگانها و نهادهای زیربط جهت مشارکت در برنامه ریزی،طراحی و نظارت،ساخت و اجرا و نگهداری و مدیریت طرحها و پروژه های مرتبط با راه آهن

ج :فعالیت در زمینه های تحقیقاتی زیر بنایی و کاربردی در امور مربوط به خطوط ریلی

د :همکاری با مؤسسات آموزشی و پژوهشی جهت ارائه دروس مهندسی خطوط راه آهن و نشر و گسترش دانش فنی مربوط در سطح کشور

 طول دوره و شکل نظام:

طول مدت لازم برای اتمام این دوره ٢ سال است . حداقل و حداکثر مدت مجاز برای اتمام این دوره مطابق آئین نامه دوره کارشناسی ارشد می باشد . نظام آموزشی آن واحدی است و دروس نظری و سمینار و پایان نامه در ٤ نیمسال ارائه می شود . زمان هر نیمسال ١٦ هفته است و مدت تدریس یک واحد نظری ١٦ ساعت و یک واحد عملی ٣٢ ساعت است .

 تعداد واحدهای درسی:

 تعداد واحدهای درسی و پژوهشی این دوره  ٣٢ واحد بشرح زیر می باشد :

 دروس تخصصی اصلی            ١٦ واحد

 دروس اختیاری                       ٨ واحد

  سمینار                               ٢ واحد

 پایان نامه                             ٦ واحد

 جمع واحد                           ٣٢ واحد

شرایط پذیرش دانشجو و مواد امتحانی دوره:

دانشجویان این رشته از طریق آزمون دوره ای و از بین کارشناسان کلیه رشته های مهندسی را آهن شامل: خط و سازه های ریلی، ماشینهای ریلی ، حمل و نقل ریلی، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک انتخاب می شوند .

آزمون ورودی در سطح محتوای دروس دوره کارشناسی مهندسی راه آهن – خط وسازه های ریلی تنظیم خواهد شد.

 -1دروس جبرانی

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیش نیاز
جمع نظری عملی
1 زیرسازی راه آهن 3 64 48 16 -
2 روسازی راه آهن (1) 3 48 48 - -
3 روسازی راه آهن (2) 3 48 48 - روسازی راه آهن (1)
4 ساخت و اجرای خطوط 3 64 48 16 روسازی راه آهن (1)
5 دینامیک حرکت قطار 3 48 48 - روسازی راه آهن (2)
6 مبانی مهندسی راه آهن 3 48 48 - -

تبصره 1: دانشجویانی که برخی از دروس مورد نیاز این رشته را در دوره کارشناسی نگذرانده باشند، به تشخیص گروه آموزشی موسسه موظفند این دروس را قبل از گذراندن دروس اصلی و تخصصی به صورت جبرانی بگذرانند. به ازای هر 12 واحد از دروس جبرانی یک نیمسال تحصیلی به طول دوره دانشجو افزوده می شود. 

تبصره 2: دانشجویانی که بعضی از دروس مورد نیاز رشته را در دوره کارشناسی نگذرانده باشند به تشخیص گروه اموزشی موسسه موظف می شوند که این دروس را قبل از گذراندن دروس اصلی و تخصصی به صورت جبرانی بگذرانند . به ازای هر ١٢ واحد از دروس جبرانی یک نیمسال تحصیلی به طول دوره تحصیل دانشجو افزوده می گردد . عناوین دروس جبرانی درفصل دوم امده است.

تبصره 3: دستگاهها می توانند بر حسب نیاز با تشخیص و تأیید کمیته تحصیلات تکمیلی گروه و دانشکده ، یک یا چند درس را که در ارتباط با گرایش مفید بدانند، به مجموعه دروس بیفزایند.

-2 دروس تخصصی اصلی

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیش نیاز
جمع نظری عملی
1 ریاضیات عالی مهندسی 3 48 48 - -
2 طراحی راه آهن پیشرفته 3 64 48 16 -
3 زیرسازی راه آهن پیشرفته 3 48 48 - -
4 اندرکنش خط و قطار 3 48 48 - زیرسازی راه آهن پیشرفته
5 آزمایشگاه خط 1 32 - 32 طراحی راه آهن پیشرفته
یکی از سه درس زیر
6 الف- روشهای عددی در تحلیل خطوط 3 64 48 16 ریاضیات عالی مهندسی
7 ب- روش اجزاء محدود 3 48 48 - ریاضیات عالی مهندسی
8 ج- روشهای نوین تعمیر و نگهداری خطوط 3 48 48 - -
  • بر اساس مصوبه گروه و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده، دانشجو موظف به اخذ یکی از سه درس ذکر شده می باشد.

-3 دروس تخصصی اختیاری

ردیف نام درس تعداد واحد ساعت پیش نیاز
جمع نظری عملی
1 روشهای عددی در تحلیل خطوط 3 64 48 16 ریاضیات عالی مهندسی
2 روش اجزاء محدود 3 48 48 - ریاضیات عالی مهندسی
3 روشهای نوین تعمیرو نگهداری خطوط 3 48 48 - -
4 دینامیک خطوط راه آهن 3 48 48 - اندرکنش خط و قطار(همزمان)
5 طراحی راه آهن ویژه (سبک و سنگین) 3 64 48 16 طراحی راه آهن مهندسی
6 تحلیل و طراحی راه آهن برقی 3 48 48 - -
7 مکانیک محیطهای پیوسته 3 32 32 - ریاضیات عالی مهندسی
8 تست خط راه آهن 3 64 48 16 زیرسازی راه آهن پیشرفته
9 قابلیت اعتماد در مهندسی راه آهن 3 48 48 - -
10 مدیریت تعمیر و نگهداری خطوط 3 32 32 - -
11 مدیریت راه آهن (حمل ونقل،ترافیک و بهره برداری) 2 32 32 - -
12 روشهای محاسباتی هوشمند در مهندسی راه آهن 3 64 48 16 -
13 کاربرد رایانه در مهندسی راه آهن 3 64 48 16 -
14 نقشه برداری پیشرفته 3 48 48 - -
15 تحلیل، طراحی و روشهای اندازه گیری تونلها 3 48 48 - -
16 مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه 3 64 48 16 -
17 تحقیق در عملیات 3 48 48 - -
18 روش تحقیق 3 64 32 32 -

 -4برنامه پژوهشی این دوره مطابق جدول زیر می باشد:

ردیف نام تعداد واحد
1 سمینار 2
2 پایان نامه 6

دفعات مشاهده: 11033 بار   |   دفعات چاپ: 1752 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .

Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 50 queries by YEKTAWEB 4665