رُوِیَ عَنْ عَلیٍّ علیه السّلام قال:
الذُّنُوبُ الدَّاءُ وَ الدَّوَاءُ الِاسْتِغْفَارُ وَ الشِّفَاءُ أَنْ لَا تَعُودَ.[1]
ترجمه حدیث: از امیرالمؤمنین(صلواتاللهعلیه) منقول است که فرمودند: گناهان و معاصی بیماری است و داروی آن استغفار است و شفا و درمان آن بازگشت نکردن به گناه است.
شرح حدیث: حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند: «الذُّنُوبُ الدَّاء»؛ گناهان بیماری است. ما هم جسم داریم و هم روح؛ هم جسم انسان بیماریهای خاصّ خودش را دارد و هم روح آدمی بیماریهای خاصّ خودش را دارد. بنابر این روایت معلوم میشود که انسان از نظر درونی هم ابتلاء دارد. ابتلاء و بیماری درونی انسان گناهان است.
شخصی که قائل به مبدأ و معاد است و میگوید من مسلمان و مؤمنم، نباید گناه کند. چرا؟ چون خالقش او را از گناه نهی کرده است. مثل اینکه انسان پیش طبیب برود و طبیب او را از مصرف یک غذا یا یک عمل نهی کند، بعد انسان بخواهد آن را انجام دهد! معلوم است که این برای انسان مصیبتبار است. معلوم میشود که او از نظر درونی مشکل دارد. پس گناهان یک نوع بیماری است. حالا من نمیخواهم ریشهیابی کنم؛ چه اعتقادی و ایمانی باشد و چه سایر ریشهها، در هر صورت گناه بیماری است. «الذُّنُوبُ الدَّاء».
در ادامه فرمود: «وَ الدَّوَاءُ الِاسْتِغْفَار». هر بیماری دارویی دارد؛ داروی این بیماری (یعنی گناه) چیست؟ حضرت میفرماید دارویش هم استغفار است. همانطور که در بیماری جسمی میگویند اگر فلان دارو را بخوری خوب میشوی، داروی این بیماری و مرض روحی تو استغفار است. بعد هم فرمود: «وَ الشِّفَاءُ أَنْ لَا تَعُود». چه وقت میفهمی که خوب شدی و شفا پیدا کردهای؟ آن هنگامی که دیگر آن گناه را نکنی و دوباره آن معصیت را تکرار نکنی.
حضرت سه جمله واضح را کنار هم فرمودند: 1- گناهان بیماری است. 2- داروی این بیماری استغفار است. 3- وقتی که دیگر آن گناه را مرتکب نشوم، میفهمم که شفا پیدا کردهام. این روایت را به این جهت گفتم، چون از من سؤال زیاد شده است. میگویند چهطور ما استغفار میکنیم ولی دوباره همان گناه را مرتکب میشویم؟ مرض معلوم است، دوا هم که استغفار است مشخص است، ولی باز آن گناه را انجام میدهیم! این بدان خاطر است که دوایت تقلبّی است! اگر دیدی مجدّداً مرتکب میشوی، بفهم که استغفار تو، استغفار نبوده است. همچنانکه وقتی در بیماری جسمی شفا پیدا نمیکنی و خوب نمیشوی میگویی دارویش تقلّبی بود، این دوای بیماری روحی تو هم تقلّبی است؛ چون خوب نشدی. معلوم میشود که استغفارهایت تقلّبی بوده است! بسیاری از این استغفارهای ما لقلقه زبان است.
حالا استغفاری که تقلّبی نیست چیست و چه ویژگی دارد؟ استغفار حقیقی جایی است که واقعاً از گناه پشیمان شده باشی. اگر واقعاً از گناه پشیمان شده باشی و استغفار کنی، این دیگر تقلّبی نیست. این شفا بخش است. لذا دیگر برنمیگردی و آن گناه را مرتکب نمیشوی. منشأ بسیاری از گرفتاریهای شخصی و اجتماعی که دامنگیر ما شده گناهان است. این مسلّم است! بعد هم استغفار میکنیم و میبینیم هیچ فایدهای ندارد. جهتش چیست؟ جهتش این است که استغفارهایمان استغفار نیست. اگر این استغفارها استغفار باشد، خداوند صحنه را بر میگرداند.
[2][1]. غُررالحِکَم و دُرر الکَلِم، صفحه194 روایت 3778.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
برای شادی روح حضرت آیت الله العظمی تهرانی صلوات