برگزاری جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس دانشکده مهندسی راه‌آهن

 AWT IMAGE

 

جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس دانشکده مهندسی راه‌آهن برگزار شد

  جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس دانشکده مهندسی راه‌آهن، دوشنبه شانزدهم بهمن ماه سال91، با حضور جمعی از مسوولان صنعت ریلی، هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی راه‌آهن در این دانشکده برگزار شد.

  در این جلسه ابتدا آیاتی از قرآن مجید توسط دکتر اسماعیلی تلاوت و سرود جمهوری اسلامی ایران، پخش شد. سپس دکتر جبل‌عاملی، رئیس دانشگاه، سخنرانی کرد.

  وی، در این مراسم به اخلاص و صداقت پایه‌گذاران دانشکده مهندسی راه‌آهن اشاره کرد و گفت: تدبیر عالی، پیگیری، تواضع و اخلاص از ویژگی‌های مهندس سعیدی‌کیا، بنیانگذار دانشکده مهندسی راه‌آهن است که من در سال‌های 1375 و 76 که در مدیریت آموزش دانشگاه مشغول کار بودم از نزدیک شاهد آن بودم.

  رئیس دانشگاه افزود: مدیریت خوب مدیران دانشکده باعث شد شاهد پیشرفت چشمگیر و سریع آن باشیم و امروز دانشکده‌ای که روزی در غربت قرار داشت، به لحاظ جایگاه علمی در رتبه بالایی قرار گرفته است.

  دکتر جبل‌عاملی، گفت: دانشکده مهندسی راه‌آهن دارای دو ویژگی‌ است که در هر دو هم موفق بوده است. اول اینکه از دل صنعت جوشیده و به درخواست صنعت و تجهیز آن فعالیت خود را آغاز کرده است و همچنین با کار برنامه‌ای در حوزه علمی، بسیار خوب پیش رفته است به طوری که اکنون متوسط سرانه تولید علم در دانشکده- که زمانی پایین‌ترین حد در دانشگاه بود- از حد متوسط دانشگاه عبور کرده و یقین داریم در پایان برنامه توسعه دانشگاه، پیشتاز خواهد بود.

  رئیس دانشگاه به واگذاری پروژه سامانه پرسرعت ریلی از سوی شورای عتف به دانشکده مهندسی راه‌آهن اشاره کرد و افزود: جایگاه ممتاز علمی دانشکده در خارج از کشور نیز جای تقدیر دارد.

  رئیس دانشگاه با تاکید بر این نکته که این دانشکده از دل صنعت ریلی جوشیده است اظهار داشت: اکنون که در مقطع دکتری فعال هستیم گرچه باید در مرزهای دانش حرکت کنیم ولی باید دانشکده را با توجه به نیاز صنعت هدایت نماییم، بنابراین نباید صرفا به سمت مباحث نظری رفت و رساله‌های دکتری باید در راستای رفع نیاز صنعت سوق داده شوند.

  در ادامه مراسم دکتر یونسیان، رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن و دبیر قطب علمی حمل و نقل ریلی کشور، گزارشی از پیشرفت‌های پانزده ساله دانشکده مهندسی راه‌آهن ارائه کرد. وی هدف تاسیس دانشکده مهندسی راه‌آهن و بنیانگذاری آن را کسب مرجعیت علمی این شاخه از دانش فنی و مهندسی در کشور و منطقه عنوان کرد و افزود: بنا داریم در دهه دوم فعالیت دانشکده، از مرزهای کشور فراتر رویم.

  دکتر یونسیان توضیح داد دانشکده مهندسی راه آهن تاکنون 1400 دانش‌آموخته درمقطع کارشناسی داشته و دوره‌های کارشناسی ‌ارشد در آن با هدفگیری فعالیت‌های دانش محور از سال 1380 راه‌اندازی شده که امروز در شش رشته دانشجو دارد. وی همچنین هیات علمی جوان و جدید دانشکده را ذخیره و پتانسیل خوب این دانشکده برای جهشی دیگر توصیف کرد و در ادامه گفت: دانشکده مهندسی راه‌آهن از مهر ماه سال 1392 در سه رشته در قالب آموزش الکترونیکی دانشجو می‌پذیرد و از سال آینده و سال بعد‌تر در مقطع دکتری دانشجو خواهیم داشت.

  رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن، اجرای بیش از 100 پروژه صنعتی و ارائه بیش از 1200 مقاله علمی- پژوهشی در مجلات و کنفرانس‌ها، تاسیس قطب علمی حمل و نقل ریلی کشور و چاپ بیش از 50 عنوان کتاب تخصصی در حوزه حمل و نقل ریلی را از جمله دستاوردهای این دانشکده در طی 15 سال فعالیت آن برشمرد.

  وی همچنین ایجاد بستر برای حضور دانشجویان بین‌المللی، پیگیری بحث مرجعیت علمی، مستندسازی پروژه‌های صنعت ریلی، ایجاد ارتباطات بین‌المللی موثر با دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و تحقیقات ریلی جهان، توسعه دوره‌های دکتری و پسادکتری در گرایش‌های مختلف و افزایش مشارکت در گسترش مرزهای دانش و اعتلای موقعیت علمی کشور در حوزه مهندسی راه‌آهن را از جمله فعالیت‌های دانشکده در دهه دوم فعالیت آن عنوان کرد.

  در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین رحمانی، مشاور رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سخنانی ایراد کرد. وی با استفاده از آیات و روایات، در خصوص نقش توسعه راه‌ها در پیشرفت جوامع سخنانی را ایراد کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین رحمانی گفت: صنعت حمل و نقل ریلی نیاز به فسیل زدایی دائم دارد و باید در تمام زمینه‌های این صنعت، توجه ویژه‌ای اعمال شود تا متناسب با جامعه جوان، ‌فعال و رو به رشد پیشرفت داشته باشد.

  در ادامه مراسم، تمبر یادبود گرامیداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس دانشکده مهندسی راه آهن توسط دکتر جبل‌عاملی و دکتر یونسیان رونمایی و توسط ریاست دانشگاه امضاء گردید.

  مهندس زارع، قائم مقام مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، هم طی سخنانی به مقایسه مزایای حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و طرح مباحث ضرورت گسترش شبکه حمل و نقل ریلی پرداخت.

  وی گفت: در اسناد توسعه‌ای کشور و برنامه‌های پنج‌ساله، هم تکالیف خوب و هم اهداف ایده‌آلی برای حوزه حمل و نقل ریلی پیش‌بینی شده است که برای تحقق آن باید طول شبکه راه‌آهن از 12 هزار کیلومتر فعلی به 25 هزار کیلومتر در پایان برنامه افزایش یابد. همچنین به 45 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که از این مقدار 35 درصد سهم ناوگان و 65 درصد سهم زیربنا است.

  قائم مقام مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در پایان سخنان خود با اشاره به رقم 160 میلیون تومانی قراردادهای پژوهشی صنعت ریلی و دانشگاه در سال 1391 افزود: ظرفیت بالایی برای این کار در صنعت ریلی وجود دارد و این می‌تواند محور بسیار خوبی برای ارتباط تنگاتنگ دانشگاه علم وصنعت و صنعت ریلی کشور باشد. وی با تاکید بر توسعه بسیار خوب محقق شده در دانشکده مهندسی راه‌آهن، درخواست کرد دوره‌های کارشناسی‌ ‌ا رشد و دکتری گسترش بیشتری داشته باشد.

  مهندس سعیدی‌کیا، عضو هیات امنای دانشگاه و پایه‌گذار دانشکده مهندسی راه‌آهن نیز در سخنان کوتاهی به بیان ضرورت‌های تاسیس دانشکده مهندسی راه‌آهن پراخت و گفت در زمانی که آقای افشار ریاست راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشتند مهمترین نقطه ضعف صنعت راه‌آهن، کمبود نیروی انسانی تحصیل کرده بود و بنابراین همه متفق‌القول شدند که چنین دانشکده‌ای باید تاسیس شود. وی افزود: در آن زمان با چهار دانشگاه معتبر فنی و مهندسی مذاکره شد ولی با پیگیری‌های دکتر بهبهانی و دکتر طائب (رئیس وقت دانشگاه) با دانشگاه علم وصنعت به نتیجه رسیدیم و این کار از سال 1371 آغاز شد.

  مهندس سعیدی‌کیا تصریح کرد: باید دستگاه‌هایی که با راه‌آهن درگیر کار اجرایی هستند این دانشکده را متعلق به خودشان بدانند تا مشکلات این صنعت مرتفع شوند یعنی باید این دستگاه‌ها با دانشکده راه‌آهن تلفیق شوند تا کار علمی انجام شود.

  وی در پایان تاکید کرد: نباید اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده مهندسی راه‌آهن و راه‌آهن جمهوری اسلامی نسبت به هیچ چیز در صنعت حمل و نقل ریلی بی‌تفاوت باشند و پایان‌نامه‌های دانشجویان باید کارگشای صنعت باشد.

  پایان بخش این مراسم، تقدیر و اهدای جوایز به برگزیدگان (بنیانگذار، پژوهشگران و اساتید برجسته، پیشکسوتان و دانشجویان نخبه) و افتتاح تالار افتخارات دانشکده و بازدید از دانشکده مهندسی راه آهن بود.

آلبوم تصاویر

AWT IMAGE

 

  


دفعات مشاهده: 4629 بار   |   دفعات چاپ: 1285 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 112 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.