[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی افراد::
فرمها و بخشنامه ها::
قوانین و مقررات::
اعضای هیأت علمی نمونه::
اخبار و رویدادها::
تماس با ما::
سوالات متداول::
مجلات::
استاد ممتاز::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سوالات متداول ::
 

شرایط تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی چیست؟

  • حداقل مدت اشتغال تمام وقت و مستمر از تاریخ عقد قرارداد به مدت ۴ سال
  • چاپ یک مقاله علمی-پژوهشی به زبان فارسی
  • کسب حداقل ۸۰% امتیازات وتویی در آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی
  • ارزشیابی آموزشی حداقل ۱۶
  • امتیاز مقالات  ISI =  ۱۶ (سه مورد نویسنده مسئول باشد)
  • امتیاز مقالات ISC = ۴
  • دارا بودن ۲ گواهی ارائه شفاهی مقاله در سمینارهای بین المللی
  •  راهنمایی حداقل ۳ پایان نامه ارشد در رشته متقاضی
  • فعالیتهای اجرایی حداقل امتیاز ۸
مراحل تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی چیست؟
  • تکمیل فرم گزارش‌نامه علمی(شناسنامه) عضو هیات­علمی آموزشی متقاضی تبدیل وضعیت
  • ارائه مستندات فرم تکمیل شده با تایید مدیرگروه
  • تحویل پرینت فرم گزارش نامه(فوق) + مستندات + پایان نامه مقاطع تحصیلات تکمیلی متقاضی  به رییس کمیته منتخب دانشکده(رییس دانشکده) جهت بررسی در کمیته منتخب
شرایط تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی چیست؟
  • حداقل مدت اشتغال تمام وقت و مستمر از تاریخ رسمی-آزمایشی به مدت ۲ سال
  • کسب مرتبه دانشیاری
مراحل تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی چیست؟
  • درخواست کتبی متقاضی به همراه حکم ارتقا به مرتبه دانشیاری به دفتر جذب اعضای هیات علمی ارسال شود.
حداقل زمان ماندگاری در هرمرتبه علمی چه مدت می باشد؟
  • حداقل مدت اشتغال تمام وقت و مستمر اعضای هیات علمی برای ارتقا به هر یک از مراتب دانشیاری و استادی ۴ سال می­ باشد.
  • موارد ذیل در حداقل مدت اشتغال تمام وقت عضو هیات علمی برای ارتقا به مرتبه بالاتر قابل احتساب نمی ­باشد:
  • دوره ضرورت خدمت نظام وظیفه
  • مدت مرخصی بدون حقوق
  • مدت ماموریتی که منجر به قطع انجام فعالیت های آموزشی یا پژوهشی عضو هیات علمی در دانشگاه یا محل ماموریت گردد.
شرایط کاهش زمان ماندگاری برای ارتقا مرتبه چیست؟
  • حداقل مدت اشتغال برای ارتقا به هر یک از مراتب بالاتر ، در صورت احراز یکی از شرایط ذیل مشروط به کسب حداقل امتیاز بند ۲-۱ (۵ امتیاز)، حداکثر یک سال کاهش می ­یابد. (صرفا یک بار در طول دوران خدمت):
  • کسب عنوان عضو هیات علمی نمونه کشوری
  • انتشار یک مقاله به عنوان نویسنده اول یا  مسئول در نشریه هایScienceیا Nature
  • ورود به فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا در پایگاه ESI
  • کسب حداقل ۵۰ درصد از حداقل امتیازهای ضروری از ماده ۳ "آیین­نامه"
در نگارش مقالات به چه نکاتی مهمی باید توجه داشت؟
  1. موضوع مقاله باید مستقیما در ارتباط با تخصص متقاضی باشد. (حداقل ۷۰% امتیاز مقاله­ها  باید مستقیما در ارتباط با تخصص (رشته تحصیلی/گروه) متقاضی باشد.)
  2. حفظ و دفاع از حقوق مادی و معنوی تولیدات علمی مطابق با دستورالعمل بررسی تخلفات پژوهشی ضروری است.
  3. توجه به اعتبار  مجلاتی که قصد چاپ در آن نشریات را دارید.
  4.  سایت هیات ممیزه دانشگاه فهرست فهرست نمایه­های استنادی و تخصصی معتبر بین­المللی، مجلات علمی- پژوهشی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام((ISC ، علمی-ترویجی معتبر و فهرست مجلات خارجی جعلی و نامعتبر اعلام می­کند.
  5. چاپ یک مقاله به زبان فارسی در مجلات علمی- پژوهشی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام((ISC در هر مرتبه ارتقا الزامی است.
  6. ارزیابی فعالیت ­هایی که بدون ذکر نام دانشگاه محل خدمت (فعلی یا قبلی) متقاضی یا با نام موسسه­ ای دیگر انجام شده باشد به تشخیص هیات ممیزه است.
  7. برای ارتقا اعضای هیات علمی از یک مرتبه به مرتبه بالاتر، منحصرا امتیازهایی که در مرتبه فعلی کسب شده باشد قابل محاسبه است.
تبصره: فعالیت­های پژوهشی پس از اخذ درجه دکترای تخصصی و قبل از استخدام در دانشگاه برای ارتقا به دانشیاری، در حداقل­های امتیازهای ضروری برای ارتقا محاسبه نمی­گردد.
نکات مهم در نحوه ارزیابی مقالات چیست؟
  • شیوه امتیاز دهی و تبیین شاخص­های اصلی برای تعیین امتیاز انواع مقاله ها و نحوه اعمال ضرایب مجله در امتیاز مقاله برعهده هیات ممیزه دانشگاه می باشد.
  • چنانچه هدایت پایان نامه یا رساله دانشجو را بیش از یک استاد راهنما برعهده داشته باشند، صرفا استاد راهنمایی از سهم امتیاز تعیین شده برای نفر اول در مقاله مستخرج از آن برخوردار می­شود که نویسنده مسئول مقاله باشد.
  • چنانچه مقاله ­ای مستخرج از تولید دانش فنی/ اختراع منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرایند و طرح پژوهشی و فناوری باشد، مجری مشروط به اینکه نویسنده مسئول آن مقاله باشد، صرف نظر از ترتیب قرارگرفتن اسامی، از امتیاز نفر اول برخوردار می­شود.
  • مقاله­ های مستخرج از طرح­های پژوهشی با طرف قرارداد خارج از دانشگاه و تولید دانش فنی / اختراع منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرایند که به یک فعالیت یا مقاله مستخرج از آن امتیاز کامل و به فعالیت دیگر نصف امتیاز تعلق می­گیرد.
  • به منظور تقویت و توسعه همکاری دانشگاهها و مراکز پژوهشی، چنانچه هدایت پایان نامه یا رساله دانشجویی به طور مشترک برعهده یک عضو هیات علمی دانشگاهی و یک عضو هیات علمی موسسه  پژوهشی باشد، هر دو استاد راهنما از سهم امتیاز تعیین شده برای نفر اول در مقاله مستخرج  از آن برخوردار می­شوند.
  • حداکثر  دو مقاله با گواهی پذیرش قطعی در هر مرتبه ارتقا مورد قبول است.
  • نسخه در نوبت چاپ مقاله، مشروط به درج DOI به مثابه مقاله چاپ شده است.
  • حداکثر ۴۰% امتیاز کسب شده از این بند می تواند از مقاله های پذیرفته یا چاپ شده در نشریه­ های موسسه محل خدمت متقاضی در زمان چاپ مقاله، با با نشریه­ هایی باشد که متقاضی در زمان چاپ مقاله مدیر مسئول، سردبیر یا عضو هیات تحریریه آن­ها بوده است.
  • مقاله­ های با همپوشانی کمتر از ۲۰% مستقل تلقی می­شوند و به مقاله­های با همپوشانی بیشتر از ۵۰% امتیازی تعلق نمیگیرد.
  •  امتیاز مقاله مستخرج از طرح­های پژوهشی  مسخرج از طرح­های  پژوهشی محرمانه که امکان چاپ و انتشار آنان به واسطه محرمانه بودن ممکن نیست با تایید کمیته ممیزی منتخب وزارتین متبوع حسب مورد تا ۱.۲ برابر قابل افزایش است.
  • امتیاز مقاله مشترک با اعضای هیات علمی مراکز معتبر علمی خارج از کشور که برگرفته از تحقیقات مشترک، فرصت مطالعاتی متقاضی، دانشجوی مشترک تا ۱.۲ برابر قابل افزایش است.
  • امتیاز مقاله پراستناد و داغ با تایید هیات ممیزه تا ۱.۵ برابر قایل افزایش است.
  • امتیاز مقاله مستخرج  از برنامه مصوب تحقیقاتی جهت­دار  عضو هیات علمی که حداقل ۵۰ % آن برنامه معطوف به رفع مشکلات کشور باشد، تا ۱.۵ برابر قابل افزایش است.
  • امتیاز مقاله در نشریه های Science یا Nature تا دو برابر قابل افزایش است.
  • امتیاز حداکثر دو مقاله مستخرج از هر طرح (منجر به تولید سند ملی)در حداقل امتیازهای این بند محاسبه می­شود، هر چند به همه مقاله ها امتیاز داده می­شود.
  • متقاضی ارتقا به مراتب دانشیاری و استادی باید حداقل به ترتیب ۳ و ۵ مقاله، صرف نظر از ترتیب قرارگرفتن اسامی، به عنوان نویسنده مسئول ارائه دهد.
  • به آن دسته از همایش ­های معتبر علمی داخلی(اعم از ملی و بین­المللی) امتیاز تعلق میگیرد که توسط "موسسه" یا انجمنهای علمی دارای مجوز رسمی از مراجع ذی­صلاح برگزار و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام((ISC ثبت شده باشند.
  • انتظار می­رود بخش قابل توجهی از مجلات انتخاب شده دارای جامعه مخاطبان بیشتری در زمینه های تخصصی متقاضی باشد. از این رو وجود مقالاتی در مجلات دارای H-indexبالاتر در زمینه­ های تخصصی اصلی حائز اهمیت ویژه است.( برای اگاهی از H-index مجلات معتبر به سایت  SCImago:www.scimagojr.com  توصیه می شود.)
آیا به ثبت اختراع، اکتشاف، ...  امتیازی تعلق می­گیرد؟
  • به ثبت مالکیت فکری متقاضی که با اطلاع دانشگاه در سایر دستگاهها انجام شده باشد نیز، امتیاز تعلق می­گیرد.
  • مرجع تایید فروش یا استفاده به صورت تحت لیسانس از ثبت مالکیت فکری(پتنت)دستاوردها پژوهشی و فناوری، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه می­باشد.
  • مراجع قانونی تاییدکننده اختراع، اکتشاف، تولید محصولات پژوهشی و تجاری­سازی محصول و مراجع قانونی یا علمی داخلی و خارجی ثبت تعیین توالی را هر ساله معاونت پژوهش و فناوری "وزارت "یا مرجع مورد تایید آن معاونت اعلام می­کند.
طرح های پژوهشی و قراردادهای صنعتی چگونه امتیازدهی می­شوند؟
  • گزارش های علمی طرح های پژوهشی و فناوری خاتمه یافته که به تایید معاونت پژوهشی دانشگاه رسیده باشد بر اساس مبلغ قرارداد مطابق فرمول زیر امتیاز داده می­ شود:
فرمول محاسبه امتیاز ارتقا= ۱.۸+۰.۰۱۶* مبلغ قرارداد به میلیون تومان
  • امتیازدهی به گزارش های علمی طرح های تحقیقاتی مشترک با دانشگاهها و موسسه های خارج از کشور تا ۲/۱ برابر
  • امتیازدهی به طرح­های پژوهشی و فناوری خارج از دانشگاه که تاییدیه معاونت پژوهشی دانشگاه را ندارند، بر اساس شاخص­های از قبیل میزان اعتبار، گستره اثرگذاری و ... که به پیشنهاد شورای پژوهشی دانشگاه و به تصویب هیات ممیزه می­رسد، انجام می­گیرد.
حداقل تعداد پایان نامه­ های تحت راهنمایی در مراحل ارتقا چند مورد کافیست ؟
  • برای ارتقا به دانشیاری حداقل ۴ پایان نامه ارشد در رشته متقاضی الزامی است.
  • برای ارتقا به استادی راهنمایی حداقل ۳ رساله دکترا الزامی است.
  • هر دو پایان­نامه یا رساله دارای راهنمای مشترک، صرف نظر از ترتیب اسامی استادان راهنما، برای هریک از آن­ها به ­عنوان یک پایان نامه یا رساله محاسبه می­شود.
شرایط امتیاز دهی به کتب منتشر شده چیست؟
تصنیف، تالیف، ترجمه انتقادی، ترجمه کتاب، دانشنامه
  • امتیاز نشر کتاب پس از دریافت کتبی نظر شورای کتاب مبنی بر تشخیص اولیه نوع کتاب و اعلام کتبی پذیرش از یک ناشر معتبر،از طریق کمیته منتخب و کمیسیون تخصصی ارزیابی و تخصیص می­یابد.
  • در صورتیکه نشر کتاب به عنوان شاخص و به ارتقا به مرتبه استادی باشد علاوه بر دریافت تایید کتبی شورای کتاب ، ضروری است مستندات زیر نیز ارائه شود:
  • شماره شابک کتاب
  • نمونه کتاب منتشرشده حاوی اطلاعات ناشر، شابک، تیراژ  و  شمارگان
  • ارائه گواهی ارسال دو جلد کتاب به هریک از کتابخانه­ های دانشکده محل خدمت متقاضی، کتابخانه مرکزی دانشگاه، کتابخانه ملی و کتابخانه مرکزی سه دانشگاه بزرگ صنعتی کشور از طریق کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • برای کتاب تالیفی یا تصنیفی به زبان خارجی که توسط ناشران معتبر بین­المللی چاپ شده باشد، تا ۱.۵ برابر افزایش می­یابد.
  • کتاب برگرفته از پایان ­نامه در صورتی واجد شرایط امتیاز است که حداقل ۳۰% تغییر نسبت به پایان نامه یا رساله داشته باشد. در این­صورت تا ۵۰ %امتیاز کتاب به آن تعلق می­گیرد.
  • گواهی پذیرش چاپ و قرارداد از یکی از ناشران معتبر،  مشروط به ارائه نسخه آماده چاپ، تنها برای یک کتاب پذیرفتنی است.
  •  امتیاز متقاضی از تالیف و تصنیف حداکثر ۲۵% از حداقل امتیاز این بند را پوشش دهد.
  • امتیاز کتب تجدید چاپ یا ویرایش با حداقل ۳۰% تغییر در محتوای کتاب، حداکثر ۳۰% امتیاز تعیین شده می­باشد.
کسب رتبه در جشنواره­ های داخلی و خارجی امتیاز دارد؟
  • مرجع تشخیص اعتبار جشنواره­های داخلی و خارجی و رتبه متقاضی در جشنواره، معاونت پژوهشی دانشگاه بر اساس دستورالعمل مربوطه می­باشد.
ترکیب اعضای کمیته منتخب دانشکده  را چه کسی مشخص می­کند؟
  1. رئیس دانشکده (رئیس کمیته)
  2. معاون آموزشی یا پژوهشی دانشکده به انتخاب رئیس کمیته (دبیر کمیته)
  3. سه تن از اعضای هیات علمی متخصص در رشته تخصصی متقاضی با حداقل مرتبه دانشیاری، به پیشنهاد مدیر گروه ذی­ربط و تایید رئیس کمیته
  • تبصره- حضور دست کم ۲ تن با مرتبه استادی(از ۳ تن بند ۳) برای رسیدگی به درخواست ارتقا به مرتبه استادی، الزامی است.
مراحل رسیدگی به پرونده چیست؟
  • تکمیل کاربرگ­ ها ی مندرج در شناسنامه علمی- فرهنگی- تربیتی- اجتماعی، آموزشی، پژوهشی-فناوری و علمی– اجرایی، الصاق پیوست­ های مورد نیاز موضوع درخواست (مشتمل بر احکام، مدارک و مستندات  مصدّق)، تایید مدیر گروه از نظر فعالیت­های مرتبط با گروه، تحویل و ثبت پرونده تکمیل شده در دبیرخانه و اخذ رسید.
  • ارسال مدارک و مستندات مربوط به فعالیتهای- فرهنگی- تربیتی- اجتماعی متقاضی به کمیسیون فرهنگی و بررسی و ارزیابی آن­ها در کمیسیون یاد شده حداکثر ظرف مدت یک ماه از ارجاع پرونده.
  • بررسی و ارزیابی مدارک و مستندات مربوط به فعالیت­های سه­گانه متقاضی(مواد  ۲و ۳ و۴ آیین­نامه ارتقای مرتبه) بر اساس آیین نامه ارتقا مرتبه و شیوه­ نامه مربوطه، و امتیازدهی "کمیته" به فعالیت های وی، حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز از زمان ثبت پرونده.
  • در صورت احراز شرایط لازم از نظر کمیسیون فرهنگی و "کمیته"تحویل پرونده به دبیرخانه هیات ممیزه و در غیر اینصورت، اعاده آن به عضو هیات علمی با ذکر دلایل، حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از بررسی.
  • درصورتی­که هیات ممیزه ارتقای مرتبه  متقاضی را تایید کند، تاریخ اجرای حکم ارتقای مرتبه ، مشروط به این­که، پس از ثبت پرونده هیچ­گونه تغییری  درآن انجام نشده­­ باشد؛ تاریخ تحویل کلیه مستندات به دبیرخانه کمیته منتخب می­باشد.
امتیاز فعالیتهای مشترک چگونه محاسبه می­شود؟
امتیاز فعالیتهای مشترک، با توجه به ضرورت توسعه پژوهش­های مشترک، بر اساس جدول ذیل محاسبه می­شود.
جدول نحوه محاسبه سهم پدیدآورندگان فعالیت­های پژوهشی مشترک
تعداد
نویسندگان/همکاران
سهم هر یک از همکاران از امتیاز مربوط مجموع ضرایب
 (درصد)
نفر اول سایر نفرات
۱ ۱۰۰ ____ ۱۰۰
۲ ۹۰ ۶۰ ۱۵۰
۳ ۸۰ ۵۰ ۱۸۰
۴ ۷۰ ۴۰ ۱۹۰
۵ ۶۰ ۳۵ ۲۰۰
۶ و بالاتر ۵۰ ۳۰ ۲۵۰
 

 
دفعات مشاهده: 3998 بار   |   دفعات چاپ: 853 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 62 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
momayezeh
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .
Persian site map - English site map - Created in 0.37 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4331