 | آقای مهندس جلال رضایی نور داشجوی دوره دکتری مهندسی صنایع (مدیریت سیستم و بهره وری) از رساله دکترای خود با عنوان "ارزیابی تاثیر فرآیند خلق دانش بر عملکرد سازمانی با استفاده از روشهای تحلیل چندمتغیره " به راهنمایی دکتر مصطفی جعفری دفاع نمود. | مکان برگزاری: آمفی تئاتر شهید محمودی شهبازی- طبقه همکف دانشکده مهندسی صنایع زمان برگزاری: :سه شنبه مورخ 12/7/1390 ساعت 19-17:15 چکیده این تحقیق تاثیر فرآیند خلق دانش تعریف شده توسط نوناکا را بر عملکرد سازمانی تعریف شده توسط کاپلان و نورتون در مدل کارت امتیازی متوازن را توسط روشهای تحلیل چند متغیره مورد بررسی قرار میدهد. بر اساس نتایج اولیه مشخص شد که در نگاه کلی، فرآیند خلق دانش بصورت مستقیم تاثیری بر عملکرد متوازن سازمان در کوتاه مدت ندارد و این تاثیر از طریق متغیر واسطهای عملکرد غیر مالی امکانپذیر است. با توجه به تحلیل رگرسیونی بعمل آمده مشخص شد که ابعاد فرآیند خلق دانش تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی سازمان ندارند و این موضوع علت ایجاد خطا و غیرمعنادار شدن رابطه فوق گردید. در این تحقیق بصورت عملی نشان داده شد که پس از بیرونی کردن، ترکیب کردن بیشترین تاثیر را بر عملکرد سازمانهای موفق ایرانی دارد. همچنین مشخص شد که برای سازمانهای محصولی کوچک و متوسط در ایران استراتژی ترکیبی مدیریت دانش با تاکید بیشتر بر شخصی سازی مناسبتر است، در حالیکه در سازمانهای خدماتی کوچک و متوسط، استراتژی شخصی با تاکید بیشتر بر اجتماعی کردن مناسبتر است. بررسی نتایج نشان میدهد در سازمانهای محصولی بزرگ ایرانی، استراتژی کدگذاری با تاکید بیشتر بر ترکیب کردن مناسبتر است و این در حالیست که در سازمانهای خدماتی بزرگ، استراتژی کدگذاری با تاکید بیشتر بر بیرونی کردن مناسبتر است. بررسیهای آماری نشان میدهد سازمانهایی که استراتژی تمایز را برمیگزینند بهتر است استراتژی دانشی شخصی سازی را دنبال نمایند، و سازمانهایی که استراتژی تمرکز یا ترکیبی را برمیگزینند بهتر است استراتژی دانشی ترکیبی را دنبال نمایند. در این تحقیق نشان داده شد سازمانهایی که استراتژی رهبری هزینه ها را برمیگزینند بهتر است استراتژی دانشی کدگذاری را تعقیب کنند. بررسی نتایج حاکی از آنست که استراتژی دانشی باید بسته به نوع دپارتمان تغییر کند. بعبارتی در دپارتمانهایی نظیر تحقیق و توسعه، منابع انسانی و آموزش، فروش و بازاریابی باید استراتژی شخصی سازی مبنا قرار گیرد در حالیکه در دپارتمانهای فناوری اطلاعات، حسابداری و مالی و تولید استراتژی کدگذاری مفیدتر است. در این تحقیق مفهوم نقشه استراتژی دانش برای اولین بار مطرح گردیده و با ذکر مثالی تشریح میشود. علاوه بر آن یک روش کاربردی برای استقرار یا توسعه فرآیند خلق دانش در سازمانها ارائه شده و با ذکر مثال تشریح میگردد. واژههای کلیدی: فرآیندخلقدانش، عملکرد سازمان،کارت امتیازی متوازن،استراتژی مدیریت دانش |