[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
درباره مرکز
معرفی افراد
آزمایشگاههای تحقیقاتی
فعالیت های پژوهشی
اخبار پژوهشکده
تماس با ما
::
ParaWalk

  ایستادن و گام­برداشتن در افراد دچار ضایعه نخاعی (پاراپلژیک)

  با استفاده از فناوری عصبی   ادامه مطلب

AWT IMAGE

..
:: ParaWalk ::

 

 

 ایستادن و گام برداشتن در افراد دچار ضایعه نخاعی (پاراپلژیک)
با استفاده از فناوری عصبی

 AWT IMAGE

توجه :

کار انجام شده در مرحله تحقیقاتی است. در حال حاضر امکان ارائه خدمات وجود ندارد. برای خدمت رسانی لازم است ابتدا بخش های اختصاصی در مراکز پزشکی با همکاری مراکز ذیربط ایجاد شود. پس از ان امکان خدمت رسانی خواهد بود و از طریق همین سایت اطلاع رسانی خواهد شد.

 یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه علم و صنعت ایران، پس از 15 سال تلاش موفق به طراحی و ساخت یک پروتز عصبی حرکتی تحت عنوان پاراواک (ParaWalk) برای ایجاد و کنترل حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی شده اند. این سیستم که یک میکروکامپیوتر قابل حمل با تراشه ریزپردازنده ائی است کار قشر حرکتی مغز انسان را در ایجاد و کنترل حرکت در اعضای فلج انجام می دهد و با ارسال سیگنال های الکتریکی به اعصاب حرکتی باعث انقباض عضلات فلج شده و حرکت را در عضو فلج ایجاد و کنترل می کند. سیستم پاراواک با بکارگیری مدل های ریاضی از سیستم های اسکلتی-عضلانی و استراتژیهای کنترلی، میزان انقباض عضلات فلج را در طول حرکت کنترل می کند.

 AWT IMAGE

 

 کاربرد پروتز عصبی پاراواک

  •  پروتز عصبی پاراواک برای ایجاد حرکت­های ایستادن، گام برداشتن، و نشستن در بعضی از افراد دچار ضایعه نخاعی کامل در سطح کمر که سطح ضایعه آنها بین T4 الی T12 است بکار می­رود. کاربرد این سیستم بر روی افراد ضایعه نخاعی محدود بوده و قابل استفاده برای تمام افراد ضایعه نخاعی نیست. باید این افراد از لحاظ پزشکی دارای شرایط خاصی باشند. شرایط پذیرش و عدم پذیرش طبق پروتکل FDA انجام می شود. بطور کلی سیستم قابل استفاده برای افرادی است که درو شرط اصبی دیل باشند

  o سطح ضایعه بین T4 الی T12

  o دارای اسپاسم متوسط

  • مشخص شدن میزان موثر بودن سیستم برای یک فرد ضایعه نخاعی با شرایط فوق نیاز به تست­های مختلفی دارد که باید توسط متخصص انجام شود. میزان تاثیر آن در ایجاد حرکت به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که در طی آزمایشات مختلف در طول 3 الی 6 ماه مشخص می شود. در بعضی از این افراد، سیستم فقط به عنوان تمرین فیزیوتراپی کاربرد دارد و در بعضی، صرفا برای ایجاد حرکت ایستادن برای مدت زمان بسیار کوتاه (کمتر از یک دقیقه). چنانچه افراد شرایط لازم را داشته باشند، امکان گام برداشتن را تا حدود چند قدم پیدا خواهند کرد. باید توجه داشت که حتما در هنگام ایستادن و گام برداشتن بر ای ایمنی بیشتر، باید یک فرد به عنوان کمک کننده در کنار بیمار باشد.

  • لازم به توجه است که کار انجام شده در مرحله تحقیقات بوده و در حال حاضر امکانات خدمات در سطح گسترده وجود ندارد امکان قرار دادن سیستم به افراد وجود ندارد و در صورتی که بیمار شرایط لازم را برای استفاده از سیستم داشته باشد، باید به مراکز کلینیکی تعیین شده مراجعه کند. مراجع کلینیکی بزودی اعلام خواهد

 

 افرادی که از پروتز عصبی پاراواک استفاده می کنند

  •  تا کنون پروتز عصبی پاراواک بر روی افراد مختلف ضایعه نخاعی (پاراپلژیک) در مرکز فناوری عصبی ایران بکار گرفته شده است بطوریکه بعضی از این افراد قادر به ایستادن و بعضی علاوه بر ایستادن، موفق به گام برداشتن تا حدود چند قدم بدون استفاده از بریس شده­اند.  
 رضا رمضانی

 مهیار صحی فرهنگ خاکپور مجید رستمی احسان ابوطالبی
 حمید دهقان احمد حسام مجید پایمرد علای مجردی نقیبی


رضا رمضانی
آقای رضا رمضانی، متولد سال 1353، در سال 1376 در اثر صانعه تصادف، دچار ضایعه نخاعی در سطح T7 می شود  و هر گونه حس و حرکتی را در اندام تحتانی خود از دست می دهد. او بار دیگر با استفاده از پروتز عصبی پاراواک، پس از حدود  14 سال،  قادر به ایستادن و گام برداشتن  بدون استفاده از بریس شده است. از واکر برای حفظ تعادل خود استفاده می کند، حرکت در اندام با کنترل انقباض عضلات توسط سیستم پاراواک انجام می شود.
آقای رضا رمضانی اولین فرد ضایعه نخاعی در ایران است که با استفاده از پروتز عصبی پاراواک قادر به ایستادن و گام برداشتن شده است، او با انگیزه هر هفته جهت استفاده از سیستم به مرکز فناوری عصبی ایران واقع در دانشگاه علم و صنعت ایران مراجعه می کند .

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE


مهیار صحی
مهیار صحی، متولد سال 1366،  در سال 1380 در حال تمرینات ورزشی دچار ضایعه نخاعی در سطح T10-T12  می شود و هر گونه حس و حرکتی را در اندام تحتانی خود از دست میدهد.  وی دچار فلج کامل دو پا است. آقای مهیار صحی کارمند بیمه سینا و عضو تیم ملی بسکتبال معلولان حمهوری اسلامی ایران است.
در حال حاضر وی پس از تمرینات لازم، با استفاده از پروتز عصبی پاراواک قادر به ایستادن و گام برداشتن بدون استفاده از بریس شده است. (29/2/90)

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE


مجید رستمی
مجید رستمی، متولد سال 1360،  در سال 1382 در اثر صانعه تصادف دچار ضایعه نخاعی در سطح T6-T7  می شود و هر گونه حس و حرکتی را در اندام تحتانی خود از دست می‌دهد. در حال حاضر وی با استفاده از پروتز عصبی پاراواک  قادر  به ایستادن بدون بریس است.


فرهنگ خاکپور

فرهنگ خاکپور، متولد سال 1364،  در سال 1386 در یک حادثه رانندگی دچار ضایعه نخاعی در سطح T9-T10  می شود و هر گونه حس و حرکتی را در اندام تحتانی خود از دست می‌دهد. وی پس از تمرینات لازم، با استفاده از پروتز عصبی پاراواک، موفق به ایستادن و گام برداستن تا حدود چند قدم شده است. اقای خاکپور دارای وزن حدود 90 کیلو می باشد. ( تاریخ: 21/4/90، مرکز فناوری عصبی ایران )

AWT IMAGE



حمید دهقان
حمید دهقان، متولد سال 1358،  در سال 1387 در حین رانندگی و در اثر صانعه تصادف دچار ضایعه نخاعی در سطح C7  می شود و هر گونه حس و حرکتی را در اندام تحتانی خود از دست می‌دهد.  وی در حال حاضر، وی با استفاده از پروتزه عصبی پاراواک، براحتی از صندلی چرخدار بلند می شود و می ایستد. لازم به توجه است که وزن  بدن آقای دهقان  حدود 100 کیلو است. ( تاریخ: 28/4/90، مرکز فناوری عصبی ایران ) .

AWT IMAGE

AWT IMAGE


مجید پایمرد
مجید پایمرد، متولد سال 1365،  در سال 1387 در حین انجام خدمت مقدس سربازی بر اثر صانعه تصادف، دچار ضایعه نخاعی در سطح T10-T11  می شود و هر گونه حس و حرکتی را در اندام تحتانی خود از دست می‌دهد. ( تاریخ: 30/4/90، مرکز فناوری عصبی ایران )

AWT IMAGE

AWT IMAGE


علای مجردی نقیبی
علای مجردی نقیبی، متولد سال 1351،  در سال 1386 بر اثر سقوط از ارتفاع دچار ضایعه نخاعی در سطح T8  می شود. حس و حرکتی در اندام تحتانی وجود ندارد. نامبرده در حال تمرین با استفاده از پروتز عصبی پاراواک است .
احمد حسام
حسام، متولد سال 1353،  در سال 1387 بر اثر سقوط از ارتفاع دچار ضایعه نخاعی در سطح T10-T11 می شود و هر گونه حس و حرکتی را در اندام تحتانی خود از دست می‌دهد.

احسان ابوطالبی

مجید پایمرد، متولد سال 1363،  در سال 1385 در حین انجام خدمت مقدس سربازی بر اثر صانعه تصادف، دچار ضایعه نخاعی در سطح T6-T7  می شود و هر گونه حس و حرکتی را در اندام تحتانی خود از دست می‌دهد. وی با استفاده از پروتز عصبی پاراواک براحتی قادر به بلند شدن از صندلی چرخ دار و ایستادن است. (تاریخ: 6/5/90، مرکز فناوری عصبی ایران)


AWT IMAGE

Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4657