[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره دانشکده::
اخبار ::
کمک آموزشی::
آموزش::
پژوهش::
معرفی افراد::
دانشجویان::
امکانات::
تسهیلات پایگاه::
::
نهمین کنفرانس بین المللی
..
تالار افتخارات

AWT IMAGE

..
دفاعیه‌ها

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
بازدید علمی

گزارش‌های بازدید دانشکده

..
منشور اخلاقی

AWT IMAGE

..
:: از طراحی بار سرویس تا طراحی بار نهایی ::

  از طراحی بار سرویس تا طراحی بار نهایی (مقاومت)

  در طراحی سازه­ها ابتدا باید تحلیل سازه انجام شود و پوش لنگر و نیروهای مقاطع بحرانی حساب شود و سپس تحلیل مقطع انجام شود و از توانایی مقطع در حمل بارهای اعمالی اطمینان حاصل شود. تحلیل سازه، عموما بصورت تحلیل ارتجاعی مرتبه اول انجام می­شود[1] و تحلیل مقطع، به دو روش بار سرویس و یا روش بار نهایی (روش مقاومت) انجام می­پذیرد.

  در بررسی تاریخی آیین­نامه­های طراحی سازه­ها ملاحظه می­شود که در ابتدای تکوین با توجه به اینکه شناخت از رفتار مصالح کم بوده است و آشنایی از مصالح در حد بار سرویس بوده است، روش بار سرویس یا تنش مجاز مورد استفاده قرار می­گرفته است. در طراحی به روش بارسرویس نحوه عملکرد سازه در بارهای بیشتر از بار سرویس اهمیتی ندارد. از آنجاییکه در حد بار سرویس رفتار غالب مصالح (رابطه تنش-کرنش) خطی است، تحلیل خطی رفتار مقطع قابل قبول است. در این روش حالت حدی بهره­برداری مورد توجه اصلی قرار می­گیرد[2].

  با افزایش دانش از نحوه رفتار مصالح و اعضا در بارهای نهایی، امکان استفاده از ظرفیت کامل مصالح فراهم شده و طراحی به روش مقاومت قابل انجام می­شود. بقسمی که ویرایش­های اخیر تمامی آیین­نامه­ها به این سمت گرایش پیدا کرده­اند. دوگونه مذاق در تدوین آیین­نامه­های طراحی بر مبنای مقاومت وجود دارد. یکی مذاق امریکایی است و دیگری اروپایی-کانادایی. در هر دو مذاق، ضرایب افزایش بار و کاهش مقاومت وجود دارد. لکن در مذاق امریکایی، ضریب کاهش مقاومت بر رفتار مصالح اعمال می­گردد[3] و در مذاق اروپایی[4] و کانادایی (همچنین آیین نامه بتن ایران، آبا)، ضریب کاهش مقاومت بر مصالح اعمال می­گردد.

  البته قابل ذکر است که آیین­نامه­هایی که اخیرا نوشته شده­اند و تحت عنوان طراحی بر اساس حالات حدی خوانده می­شوند، به نوعی هر دو کنترل را در حالت حدی سرویس و در حالت حدی مقاومت مورد توجه قرار می­دهند. که در حالت حدی سرویس بیشتر تغییرشکل، ارتعاش و عرض ترک (در سازه­های بتنی) مورد توجه قرار می­گیرد. لکن بررسی در حالت حدی سرویس(مخصوصا بررسی ارتعاش)، هنوز به بلوغ خود نرسیده است و این مهم یکی از ضعف­های آیین­نامه­ها و روش­های طراحی کنونی قلمداد می­شود. چنانچه می­توان ارائه راهکار در بررسی دقیق حالت حدی سرویس مخصوصا ارتعاش را یکی از محورهای تحقیقاتی مورد نیاز طراحی سازه­ها دانست.

  در بهره­برداری تمثیلی از مطالب فوق الذکر می­توان حل مسائل انسانی را مورد توجه قرار داد. زندگی انسان در حل مساله تصمیم­گیری[5] یا بازی[6] خلاصه می­شود. منظور از تصمیم­گیری حل مساله بهینه­سازی با یکسری محدودیت و منظور از بازی، حل مساله بهینه­سازی با یکسری محدودیت به قسمی است که نحوه عملکرد محیط به نحوه­ی تصمیم­گیری بازیگر بستگی دارد. لیبرالیسم حل مسائل انسانی به روش بار سرویس (زندگی تا لحظه مرگ) می­باشد. در این چارچوب اینکه حیات پس از مرگ وجود داشته باشد و یا نباشد، هیچگونه اهمیت و اثری در تصمیم­گیری و بازی­های انسانی ندارد و البته با توجه به این مطلب محدودیت­های تصمیم­گیری کمتری دارد و تابع هدف به یک تابع هدف مادی و دنیایی خلاصه می­شود. بنابراین ممکن است در رسیدن به اهداف دنیایی به ظاهر موفق­تر باشد.

  لکن از نظر اسلام، مبنای اصلی تصمیم­گیری از یک سو حیات پس از مرگ (غیب عالم) و چگونگی احوال انسان در آن سراست و از سوی دیگر غیب عالم در همین دنیا وجود دارد[7] . بر این اساس نحوه تصمیم­گیری اسلامی را می­توان روش مقاومت دانست که از کلیه ظرفیت­های رفتاری انسان در مواقف مختلف (رفتار پس از مرگ، رفتار در عالم برزخ، رفتار در روز قیامت) استفاده می­کند و نتیجتا منجر به پاسخ بهینه­تری می­گردد. چرا که مدلسازی انسان در دنیا در اسلام دقیقتر انجام شده، تابع هدف ارزشمندتری دارد و از کلیه ظرفیت انسان استفاده می­کند. بنابراین می­توان اظهار داشت که آیین­نامه­ها و ضوابط طراحی نظام دنیا، دیر یا زود به طراحی بر اساس مقاومت (اسلام) گرایش پیدا خواهد کرد.

  حال در حل مسائل خود، روش بار سرویس را انتخاب می­کنید یا روش مقاومت؟

 

  شروان عطایی

23/8/86


  [1] اگرچه روش­های تحلیل پلاستیک (خمیری) یا روش­های تحلیل غیرخطی هم بعضا مورد استفاده قرار می­گیرد.

  [2] وقتی نسبت بار زنده به بار مرده بزرگ است، بهتر است از این روش استفاده گردد(مثلا در پل­های راه­آهن).

  [3] ACI, AASHTO, AASHTO LRFD

  [4] Eurocode

  [5] decision

  [6] game

  [7] چگونگی حضور عالم غیب در عالم شهادت در نوشته شماره 3 تبیین شده است.

دفعات مشاهده: 11996 بار   |   دفعات چاپ: 1800 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 119 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد. استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
Persian site map - English site map - Created in 0.23 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4709