نظام آموزشی و فعالیت اصلی آن، یعنی آموزش منابع و سرمایه های انسانی ، اساس توسعه پایدار به حساب میآید . براین اساس، کمیت و کیفیت این آموزش نقش به سزا و تعیین کنندهای در رفاه و سعادت ملت ها ایفا مینماید . از سوی دیگر، جهانی شدن نیز تاثیرات گستردهای بر نظام آموزشی داشته و چالشهای جدیدی را برای سازماندهی آن ایجاد کرده است . از این رو ، تخصیص منابع به نظام آموزشی به مثابه سرمایه گذاری در جهت توسعه کشور میباشد و بدیهی است که بهبود نرخ برگشت پذیری آن صرفا" با توجه ویژه به کیفیت امکان پذیر است.
علاوه بر تخصیص منابع، باید توجه داشت که توسعه علمی کشور مستلزم نهادینه شدن ساختارهای مدیریتی مناسب و برنامهریزی متناسب با تولید ، ترویج و کاربرد علوم و فنون است .
در این راستا، دفتر برنامهریزی درسی دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به آرمان مطلوب و واقعیتهای موجود، دو وظیفه اصلی برای خود تعریف میکند.
الف- بهبود کیفیت اجرای امور آموزشی دانشگاه در همه مراحل
علاوه بر امور جاری مدیریتی و نظارتی از قبیل بررسی درخواستهای دانشکدهها در خصوص ایجاد تغییرات در برنامههای درسی، بازنگری محتوای دروس، ایجاد رشته/گرایشهای جدید، ارزشیابی اساتید، نظارت بر تشکیل کلاسها و. . . این دفتر در نظر دارد در آیندهای نزدیک طرح ارزیابی درونی گروههای آموزشی و در پی آن ارزیابی بیرونی را به صورت فراگیر در تمامی گروههای آموزشی دانشکدهها به اجرا درآورد. از این رهگذر تصمیم گیری علمی مبتنی بر الگوهای ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی در دانشگاه جامه عمل خواهد پوشید و دانشکده ها خود نقش فعال و مسئولانه ای در بهبود کیفیت خواهند داشت. در حقیقت، بسیاری از جنبه های موثر در بهبود کیفیت آموزشی نظیر تصمیم گیری در خصوص بازنگری برنامه های درسی ، راه اندازی دوره های جدید ، جذب هیئت علمی مورد نیاز، گسترش امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی ، آگاهی دقیق از اهداف گروه آموزشی، افزایش تعهد و دلبستگی اعضای هیأت علمی نسبت به گروه آموزشی، دستیابی به یک تحلیل جامع و شفاف از عملکرد گروه و شناسائی نقاط قوت و ضعف و فرصتها، تقویت فرهنگ پاسخگوئی، کمک به خود تنظیمی امور گروه آموزشی، حمایت از بهبود مستمر کیفیت، افزایش اثربخشی و کارائی نظام آموزشی و. . . همگی محصول و برونداد اجرای شایسته طرح ارزیابی درونی در یک گروه آموزشی است.
ب-تقویت پشتوانه نظری فعالیتها و تصمیم گیری ها
در هر عرصه ای پشتوانه تئوریک و نظری مستحکم، تضمین کننده توفیق در عمل است. حوزه آموزش نیز از این قاعده مستثنا نیست. دفتر برنامه ریزی درسی پرداختن به این پشتوانه نظری را رسالت خود میداند.در این راستا ، می توان به موضوعات قابل توجه بسیاری اشاره کرد که در حوزه آموزش تاثیرگذارند و به مطالعه و تحقیق جدی نیاز دارند. برخی از این موضوعات - که فعالیت های تحقیقاتی آتی دفتر برنامه ریزی درسی هستند- به شرح زیر است :
· چگونگی به کار بستن وپیاده نمودن تئوریهای برنامه ریزی درسی در آموزش عالی
· تبیین نشانگرهای تدریس اثربخش در دانشگاه
· شناسایی و ایجاد استانداردهای برنامه ریزی درسی در آموزش عالی
· بررسی روشهای گوناگون ارزشیابی اساتید در دانشگاهها و تعریف روشی مناسب با نشانگرها و استانداردهای مناسب برای دانشگاههای فنی ومهندسی
· خلاقیت در برنامه ریزی درسی
· بررسی آسیب شناسانه درس کارآموزی در دوره های کارشناسی فنی ومهندسی
· بارگزاری ویدئوی درس روش تحقیق برروی سایت مرکز کامپیوتر جهت استفاده تمامی دانشجویان
همچنین میتوان به برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه روش تدریس اشاره کرد که این دفتر در نظر دارد به صورت منظم و جدی در دانشگاه برگزار نماید.
|