در سالهای اخیر موتورهای آهنربای دائم با توجه به خصوصیات عملکردی بسیار مناسب از قبیل راندمان زیاد، قابلیت اطمینان زیاد و چگالی توان و گشتاور زیاد در صنایع مختلفی مورداستفاده قرارگرفتهاند. گشتاور روی محور این موتورها از اثرمتقابل میان میدان آهنربای دائم و میدان آهنربای الکتریکی به وجود میآید. بنابراین هرگونه خطایی در این دو بخش باعث تضعیف عملکرد موتور میشود. یکی از این خطاهای مهم پدیده مغناطیسزدائی است. ازاینرو در این رساله به مدلسازی و بهینهسازی موتورهای آهنربای دائم ازنقطهنظر مغناطیسزدائی پرداخته میشود. در این رساله در ابتدا مفهوم مغناطیسزدائی و مزایای این پدیده موردبررسی قرار میگیرد. سپس مروری بر مراجع موجود درزمینه روشهای مدلسازی و بهینهسازی ماشینهای آهنربای دائم ازنقطهنظر مغناطیسزدائی برگشتناپذیر ارائه میشود. در ادامه چهار روش مختلف شامل مدلسازی مغناطیسزدائی مبتنی بر روش اجزا محدود، روش مدار معادل مغناطیسی، روش پردازش تصویر و روش ترکیبی ارائه خواهد شد. در فصل ۴ مبانی بهینهسازی در ماشینهای الکتریکی ارائهشده و سه روش ترکیبی برای بهینهسازی و طراحی مقاوم ماشینهای الکتریکی ازنقطهنظر مغناطیسزدائی ارائه میگردد. با توجه به اینکه بحث مغناطیسزدائی در پیشرانهای الکتریکی، به دلیل ماهیت چگالی توان-گشتاور بالا، از اهمیت بال خصوصی برخوردار است، در فصل ۵ اصول طراحی ماشین آهنربای دائم برای کاربرد در پیشرانهای الکتریکی و بخصوص خودرو الکتریکی ارائه خواهد شد. درنهایت با توجه به اینکه اکثر تحلیلها بر مبنای تحلیلهای اجزای محدود مورد تأیید قرارگرفتهاند لازم بود بهگونهای تحلیلهای اجزای محدود نیز مورد ارزیابی قرار گیرد که برای این کار یک نمونه کوچک ساختهشده و مورد آزمون قرار خواهد گرفت. مراحل طراحی، ساخت و آزمون این نمونه در فصل ۶ موردتوجه قرار گرفتهشده است. درنهایت در فصل ۷ جمعبندی و پیشنهادها ارائهشده است.