دفاعیه دکتری
| تاریخ ارسال: 1396/12/14 |
.jpg)
دانشجو ساحل دژپسند در تاریخ چهارشنبه 16 اسفند 1396، ساعت 13:00 از پایان نامه خود تحت عنوان "آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفاوتهای جنسیتی؛ با رویکرد اسلامی"در آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی دفاع خواهند کردند.
اساتید راهنما:
مهندس عبدالحمید نقرهکار
دکتر محسن فیضی
چکیده
فرایند خلق آثار معماری از مسائل مهم و پیچیده حوزه معماری است و علیرغم پژوهشهای متعددی که در دهههای اخیر پیرامون آن صورت گرفته، هنوز برخی از ابعاد این فرایند ناشناخته باقی مانده است. این رساله با هدف ارتقاء کیفیت آموختن معماری در دختران و پسران با توجه به ویژگیهای متفاوت آنها و تبیین محتوای فرایند خلق آثار معماری با توجه به این تفاوتها، تهیه و تنظیم شده است و نگاه به این هدف از دیدگاه اسلامی صورت گرفته است. به دلیل عدم برقراری ارتباط اصولی میان آموزش معماری با رشتههایی از قبیل علوم تربیتی، جایگاه تفاوتهای جنسیتی هنوز در این رشته واکاوی نشده است. لذا، مغفول ماندن بُعد تفاوتهای جنسیتی به عنوان یکی از بیشمار تفاوتهای فردی در آموزش فرایند طراحی، از دغدغههای اصلی این پژوهش بوده است. موضوعی که به لحاظ تأثیرگذاری در سبکهای تفکر و سبکهای یادگیری، از نیازهای مهم در جهت بهبود کیفیت آثار خلق شده محسوب میشود.
پرسشهای اصلی پژوهش مربوط به نوع نگاه به تفاوتهای جنسیتی در آموزش معماری از دیدگاه اسلامی و متعاقباً نحوه فرایند خلق آثار معماری بر این اساس بوده است. فرضیههای تحقیق نیز بر مبنای این اصل که تفاوتهای جنسیتی در کیفیت آموختن معماری، مؤثر بوده و دختران و پسران دارای استعدادها، گرایشات و شیوههای متفاوت در فرایند خلق آثار معماری هستند، شکل گرفته است. برای انجام این تحقیق از راهبرد استدلال منطقی و آزمون تجربی (مبتنی بر عقل و نقل) و روشهای استدلال قیاسی و استقرائی به فراخور مراحل تحقیق استفاده شده است.
یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ رویکرد اسلام به تعلیم و تربیت نیز همچون دیگر حوزهها، رویکردی غایتنگر و مبتنی بر فطرت انسان است. در حقیقت جوهرهٴ روح زن و مرد، تفاوتی وجود ندارد؛ ولی در عوارض وجودی آن ها تفاوت هایی هست. لذا، مقولهٴ تربیت آن دو، در آن جا که معطوف به جوهرهٴ روح است، تفاوتی ندارد؛ ولی در شیوه ها و جزئیات که به برخی عوارض باز می گردد، تفاوت هایی قابل لحاظ هستند.
از آنجا که خداوند انسان را در صفت خلاقیت به صورت خود آفریده، برای رسیدن به یک اثر کامل که واجد شرایط تمامی مظاهر الهی به طور نسبی باشد، نیاز به پرورش انسانهای کامل است. یک آموزش اثربخش، آموزشگیرندگان را با عرصههایی که به همه قوا و قابلیتهای وی مرتبط باشد، آشنا میکند. معرفت بشری، به ویژه در عرصه هایی چون هنر و معماری، هم به دلالت منطقی تکیه دارد و هم به تأویل شهودی. از دیدگاه اسلامی نیز، گرایش متعادل در بستر وحی در مقابل گرایشهای عقلگرا یا شهودگرا توصیه میگردد. از این حیث، میتوان ساحت فضای آموزشی را با رویکرد تناسب، تعادل و تکمیل نقشهای جنسیتی همراه کرد. لذا، در نهایت، دانشجویان منطقی و شهودی، با بهرهگیری از تفاوتهای جنسیتی و به منظور ایجاد یک رابطه صحیح استادوشاگردی از هم تمیز داده شده و راهکارهای خاص هرکدام در راستای طراحی یک اثر کامل؛ و مهمتر از آن دستیابی به یک انسان کامل ارائه میگردد.
کلید واژهها: تفاوتهای جنسیتی، آموزش طراحی معماری، رویکرد اسلامی
دفعات مشاهده: 1514 بار |
دفعات چاپ: 295 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر