 |
آقای امیرحسین جباری دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر صدیقی، روز چهارشنبه ۹۸/۱۲/۲۱ از رساله دکتری خود تحت عنوان "ارائه مدل تجربی خستگی نانوکامپوزیت پایه منیزیمی در دمای مختلف" دفاع خواهد کرداین جلسه ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه در سالن دفاعیات دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.
|
چکیده:
امروزه منیزیم و آلیاژهای آن به عنوان سبکترین فلز سازهای به دلیل خواص مکانیکی منحصربهفرد مورد استقبال گسترده پژوهشگران و صنعتگران قرار گرفتهاند. با این حال با توجه به کاهش چشمگیر خواص مکانیکی این دسته از فلزات در دماهای بالا تحت بارگذاریهای یکنواخت و متناوب، تقویت آلیاژهای منیزیمی و ساخت کامپوزیتهای پایه منیزیمی میتواند سبب بهبود خواص ریزساختاری و رفتار مکانیکی و در نتیجه افزایش کاربردهای آنها در صنایع مختلف نظیر صنعت حمل و نقل شود. در این رساله رفتار خستگی نانوکامپوزیت پایه منیزیمی AZ۳۱B/۱.۵ vol% Al۲O۳ در دمای محیط، °C۱۰۰ و °C۲۰۰ در دو رژیم کمچرخه و پرچرخه تحت بارگذاری متناوب کشش-فشار مطالعه و نتایج با نمونههای آلیاژی تقویت نشده مقایسه شده است. به این منظور آلیاژ کارپذیر AZ۳۱B با استفاده از ۱/۵% حجمی نانوذرات اکسیدآلومینیوم و بهرهگیری از روش نوین ریختهگری به کمک همزنی مکانیکی-الکترومغناطیسی تقویت شده و سپس تحت عملیات اکستروژن داغ قرار گرفته است. مطالعات ریزساختاری نشاندهنده کاهش میانگین اندازه دانهبندی در زمینه منیزیمی کامپوزیت و نیز همگنی دانهها بعد از عملیات اکستروژن به دلیل گسترش پدیده تبلور مجدد دینامیکی است. همچنین حضور نانوذرات تقویت کننده سبب کاهش شدت بافت پایهای در نمونههای کامپوزیتی گردیده است. نمونه کامپوزیتی مقادیر بالاتر سختی در دمای محیط و نیز خواص کششی و فشاری تک محوره بهبودیافتهای را در راستای اکستروژن و دماهای مختلف نشان میدهد. در بارگذاری خستگی پرچرخه تنش-کنترل در دمای محیط، °C ۱۰۰ و °C ۲۰۰ ، ذرات تقویت کننده سبب بهبود حد خستگی نسبت به نمونه آلیاژی به ترتیب به میزان ۲۶%، ۸۷ % و ۵۰ % میشوند. عمر خستگی نمونههای کامپوزیتی تحت بارگذاری کمچرخه در راستای اکستروژن با افزایش دما و نیز کاهش دامنه کرنش به نسبت نمونههای آلیاژی افزایش مییابد. اگرچه در دمای محیط هر دو نمونه آلیاژی و کامپوزیتی به علت غالب بودن مکانیزیم تغییر شکل لغزش نابجایی در کشش و تشکیل دوقلویی در فشار، رفتار نامتقارنی به نمایش میگذارند، با افزایش دما تا °C۲۰۰، در نمونهها رفتار متقارن مشاهده میشود. بعلاوه آنکه در دماهای بالاتر رفتار سخت شوندگی چرخهای به نرم شوندگی تبدیل میشود و مقدار تنش میانگین کاهش مییابد. در رژیم پرچرخه مدل باسکوئین توانایی پیشبینی مناسب عمر خستگی در دمای مختلف برای هر دو نمونه کامپوزیتی و آلیاژی را دارد. در میان مدلهای مختلف ارائه شده جهت پیشبینی عمر خستگی در رژیم کمچرخه، مدل پایه انرژی جاهد-وروانی از نظر آماری نسبت به مدلهای کافین-مانسون-باسکوئین و اسمیت-واتسون-تاپر قابلیت پیشبینی عمر در دمای مختلف و به نحومطلوبتری را دارد. همچنین روش مورد استفاده در تحلیل رگرسیون تأثیر فراوانی بر ضرایب مدلهای مذکور میگذارد، به نحوی که با استفاده از برخی از روشها، امکان پیشبینی کامل نتایج در دمای °C۲۰۰ وجود ندارد.
واژههای کلیدی: نانوکامپوزیت پایه منیزیمی، ریزساختار، خواص دما بالا، خستگی کمچرخه، خستگی پرچرخه، مدل تجربی
|