[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

کانال تلگرام تحصیلات تکمیلی  دانشکده

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
..
برنامه کلاس
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: ۹۸/۱۲/۲۰ دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: 1398/12/20 | 
AWT IMAGE

آقای امیرحسین جباری دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر صدیقی، روز چهارشنبه ۹۸/۱۲/۲۱ از رساله دکتری خود تحت عنوان "ارائه مدل تجربی خستگی نانوکامپوزیت پایه منیزیمی در دمای مختلف" دفاع خواهد کرداین جلسه ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه در سالن دفاعیات دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

امروزه منیزیم و آلیاژهای آن به عنوان سبک­ترین فلز سازه­ای به دلیل خواص مکانیکی منحصربه­فرد مورد استقبال گسترده پژوهشگران و صنعتگران قرار گرفته­اند. با این حال با توجه به کاهش چشمگیر خواص مکانیکی این دسته از فلزات در دماهای بالا تحت بارگذاری­های یکنواخت و متناوب، تقویت آلیاژهای منیزیمی و ساخت کامپوزیت­های پایه منیزیمی می­تواند سبب بهبود خواص ریزساختاری و رفتار مکانیکی و در نتیجه افزایش کاربرد­های آن­ها در صنایع مختلف نظیر صنعت حمل و نقل شود. در این رساله رفتار خستگی نانوکامپوزیت پایه منیزیمی AZ۳۱B/۱.۵ vol% Al۲O۳ در دمای محیط، °C۱۰۰ و °C۲۰۰ در دو رژیم کم­چرخه و پرچرخه تحت بارگذاری متناوب کشش-فشار مطالعه و نتایج با نمونه­های آلیاژی تقویت نشده مقایسه شده است. به این منظور آلیاژ کارپذیر AZ۳۱B با استفاده از ۱/۵% حجمی نانوذرات اکسیدآلومینیوم و بهره­گیری از روش نوین ریخته­گری به کمک هم­زنی مکانیکی-الکترومغناطیسی تقویت شده و سپس تحت عملیات اکستروژن داغ قرار گرفته است. مطالعات ریزساختاری نشان­دهنده کاهش میانگین اندازه دانه­بندی در زمینه منیزیمی کامپوزیت و نیز همگنی دانه­ها بعد از عملیات اکستروژن به دلیل گسترش پدیده تبلور مجدد دینامیکی است. همچنین حضور نانوذرات تقویت کننده سبب کاهش شدت بافت پایه­ای در نمونه­های کامپوزیتی گردیده است. نمونه کامپوزیتی مقادیر بالاتر سختی در دمای محیط و نیز خواص کششی و فشاری تک محوره بهبود­یافته­ای را در راستای اکستروژن و دماهای مختلف نشان می­دهد. در بارگذاری خستگی پرچرخه تنش-کنترل در دمای محیط، °C ۱۰۰ و °C ۲۰۰ ، ذرات تقویت کننده سبب بهبود حد خستگی نسبت به نمونه آلیاژی به ترتیب به میزان ۲۶%، ۸۷ % و ۵۰ % می­شوند. عمر خستگی نمونه­های کامپوزیتی تحت بارگذاری کم­چرخه در راستای اکستروژن با افزایش دما و نیز کاهش دامنه کرنش به نسبت نمونه­های آلیاژی افزایش می­یابد. اگرچه در دمای محیط هر دو نمونه آلیاژی و کامپوزیتی به علت غالب بودن مکانیزیم تغییر شکل لغزش نابجایی در کشش و تشکیل دوقلویی در فشار، رفتار نامتقارنی به نمایش می­گذارند، با افزایش دما تا °C۲۰۰، در نمونه­ها رفتار متقارن مشاهده می­شود. بعلاوه آنکه در دماهای بالاتر رفتار سخت شوندگی چرخه­ای به نرم شوندگی تبدیل می­شود و مقدار تنش میانگین کاهش می­یابد. در رژیم پرچرخه مدل باسکوئین توانایی پیش­بینی مناسب عمر خستگی در دمای مختلف برای هر دو نمونه کامپوزیتی و آلیاژی را دارد. در میان مدل­های مختلف ارائه شده جهت پیش­بینی عمر خستگی در رژیم­ کم­چرخه، مدل پایه انرژی جاهد-وروانی از نظر آماری نسبت به مدل­های کافین-مانسون-باسکوئین و اسمیت-واتسون-تاپر قابلیت پیش­بینی عمر در دمای مختلف و به نحومطلوب­تری را دارد. همچنین روش مورد استفاده در تحلیل رگرسیون تأثیر فراوانی بر ضرایب مدل­های مذکور می­گذارد، به نحوی که با استفاده از برخی از روش­ها، امکان پیش­بینی کامل نتایج در دمای °C۲۰۰ وجود ندارد.
واژه‌های کلیدی: نانوکامپوزیت پایه منیزیمی، ریزساختار، خواص دما بالا، خستگی کم­چرخه، خستگی پرچرخه، مدل تجربی
 

دفعات مشاهده: 3819 بار   |   دفعات چاپ: 397 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 54 queries by YEKTAWEB 4709