 |
خانم زینب پوربافرانی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر منتظری، روز یکشنبه 96/11/08 از رساله دکتری خود تحت عنوان "استراتژی کنترلی خودروی هیبرید الکتریکی پلاگ-این با بهینهیابی سطح شارژ مرجع در شرایط مختلف رانندگی" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 8 صبح روز یکشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.
|
چکیده:
یکی از زمینههای چالش برانگیز در خودروهای هیبرید الکتریکی پلاگ-این (PHEV)، طراحی سیستم مدیریت انرژی این خودروها میباشد.در سالهای اخیر، استراتژیهای کنترلی تطبیقیای که بتوانند در شرایط مختلف عملکرد مطلوب خودرو را تضمین کند توجه بسیاری از محققان در حوزه خودروی هیبرید را به خود جلب کردهاند.
در این رساله، طراحی استراتژی کنترلیخودروی هیبرید الکتریکیپلاگ-این (PHEV) با بهینهیابی سطح شارژ (SOC) مرجع در شرایط مختلف رانندگی ارائه شدهاست.بدین منظور،ابتدا مدلسازی و شبیهسازی خودرو با استفاده از نمودار مشخصه موتور احتراقی بر مبنای دادههای تست موتور و همچنین مدل دقیق یک باتری لیتیومی برپایه تستهای متنوع شارژ و تخلیه، انجام شده است. علاوهبرآن، برای بررسی تأثیر شرایط ترافیکیو توسعه سیکلهای رانندگی مناسب، دادههای تجربی جمعآوریشده در شرایطواقعی ترافیک شهر تهران مورداستفادهقرار گرفته است. با اعمال روشهای بهینهیابی ازجمله برنامهریزی پویا (DP) و اصل کمینه پونتریاگین (PMP)، سطح شارژ مرجع در شرایط مختلف ترافیکی بدست آمده و با استفاده از یک سیستم استنتاج عصبی-فازیتطبیقی (ANFIS)،سطح شارژ بهینه در شرایط ترافیکی تخمین و بهعنوان سطح شارژ شبهبهینهمرجعدر استراتژی تطبیقی کمینه مصرف سوخت معادل(A-ECMS) بکارگرفته شدهاست.
نتایج شبیهسازیها با استفاده از این استراتژی نشان میدهد که مصرف سوخت درمقایسه با استراتژی A-ECMS پایه بهبود قابل ملاحظهای مییابد. علاوهبرآن، با استفاده از روش پیشنهاد شده دراین رساله نیازی به اطلاعات کل سیکل رانندگی نمیباشد و تنها با استفاده از مقادیر مسافت کل و سرعت متوسط خودرو، میتوان شیب سطح شارژ بهینه در شرایط مختلف رانندگی را تخمین زد و لذا این روش قابلیت پیادهسازی برخط را دارا میباشد. |