دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران

مهندس محمد کاظمی ورنامخواستی (دانشجوی دکتری عمران گرایش ژئوتکنیک)، 15 بهمن 98 از رساله دکتری خود با عنوان «بررسی انتشار و کاهش ارتعاشات ناشی از قطارهای پرسرعت در خاک» دفاع خواهد کرد.
چکیده این رساله که به راهنمایی دکتر بازیار و دکتر شاه نظری انجام شده به شرح زیر است:
چکیده
خطوط ریلی پرسرعت از جمله پیشرفتهای اخیر در زمینه مهندسی راه آهن هستند که استفاده از آنها در سرتاسر دنیا در دهههای اخیر در حال گسترش است. در کنار مزیتهای فراوانی که برای قطارهای پرسرعت میتوان برشمرد، استفاده از این سیستم حمل و نقل دارای اثرات زیست محیطی مختلفی است که نوفه و ارتعاش از مهمترین آنها هستند. به منظور کاهش اثرات زیست محیطی قطارهای پرسرعت از دیدگاه ژئوتکنیکی، ارتعاشات حاصل از خطوط ریلی پرسرعت باید به درستی شناسایی و کنترل شوند.
در مطالعه حاضر به منظور بررسی انتشار و کاهش ارتعاشات حاصل از قطارهای پرسرعت، 25 آزمایش سانتریفیوژی در قالب 6 دسته آزمایش انجام شده است. در آزمایشهای میدان آزاد به بررسی پدیده انتشار ارتعاشات در خاک پرداخته شده است و در آزمایشهایی که به منظور بررسی کاهش ارتعاشات حاصل از خطوط ریلی پرسرعت انجام شده است، از ژئوفوم به عنوان مانع در موقعیتها و آرایشهای مختلف استفاده گردیده است. در این پژوهش اثر جنس مانع نیز با استفاده از مصالح دانهای همچون دانههای فوم پلی استایرن ریز و درشت و خاک اره که درون محفظههای فومی EPS قرار میگیرند، در مقایسه با ژئوفوم مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج نشان میدهند که امواج حاصل از عبور قطارهای پرسرعت، غالباً امواج سطحی هستند و مانع تک ژئوفوم نیز میتواند ارتعاشات حاصل از خطوط ریلی پرسرعت را تا 5/54 درصد کاهش دهد اما عملکرد آن برای فرکانسهای پایین نامطلوب است. با استفاده از موانع دوگانه ژئوفوم میتوان ارتعاشات حاصل از خطوط ریلی پرسرعت را حدود 14 تا 35 درصد بیشتر از مانع تک ژئوفوم کاهش داد و اثرات نامطلوب مشاهده شده برای فرکانسهای پایین را نیز حذف نمود. علاوه بر این، نتایج نشان میدهند که استفاده از مانع مورب ژئوفوم به جای مانع قائم اگرچه وضعیت را برای نقاط قرار گرفته در جلو مانع بدتر میکند اما میتواند باعث بهبود عملکرد برای نقاط قرار گرفته در پشت مانع گردد. نتایج همچنین نشان میدهند که مصالح دانهای همچون دانههای فوم پلی استایرن ریز و درشت و خاک اره در فرکانسهای بیشتر از 15 هرتز عملکرد بهتری نسبت به ژئوفوم دارند. البته صرفاً استفاده از مصالح دانهای باعث بهبود چشمگیر عملکرد سیستم کاهشی نمیشود، بلکه باید در انتخاب محفظهای که مصالح دانهای درون آن قرار میگیرند نیز دقت لازم به عمل آید. نتایج نشان میدهند که فوم EPS میتواند انتخاب مناسبی برای جنس محفظههای حاوی مصالح دانهای باشد.
واژههای کلیدی: مدلسازی سانتریفیوژی، کاهش ارتعاشات، قطارهای پرسرعت، مانع ژئوفوم، مصالح دانهای
Sapp.ir/iust_iran
|