[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
بروشور و کاتالوگ ها::
کلیپ، تیزر و سرود دانشگاه::
اخبار دانشگاه::
فرآیندهای کاری::
افتخارات دانشگاه::
دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی::
تسهیلات پایگاه::
آرشیو ماهنامه خبری وزارت علوم::
آرشیو گزارش های تصویری::
تور مجازی::
پذیرش دانشجویان بین المللی::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE
نشریه پیام شماره 90
نشریه پیام شماره89
نشریه پیام شماره ۸۸
نشریه پیام- شماره 87
نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک دانشگاه

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۴۱۷

خبرنامه شماره ۴۱۶

خبرنامه شماره ۴۱۵

خبرنامه شماره ۴۱۴

خبرنامه شماره ۴۱۳

خبرنامه شماره ۴۱۱

خبرنامه شماره ۴۱۰

خبرنامه شماره ۴۰۹

خبرنامه شماره ۴۰۸

خبرنامه شماره ۴۰۷

خبرنامه شماره ۴۰۶

خبرنامه شماره ۴۰۵

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..
حدیث هفته

حضرت امام علی (ع)
مَن جاءَتهُ مَنِیَّتُهُ وهُوَ یَطلُبُ العِلمَ فبَینَهُ وبَینَ الأنبیاءِ دَرَجَهٌ؛
هر کس در حال طلب دانش مرگش فرا رسد ، میان او و پیامبران تنها یک درجه تفاوت باشد .
مجمع البیان : ۹ / ۳۸۰ منتخب میزان الحکمه : ۳۹۸

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: بیانیه رئیس دانشگاه به مناسبت ۲۷ آذرماه و روز وحدت حوزه و دانشگاه ::
 | تاریخ ارسال: 1400/9/27 | 
 بیانیه رئیس دانشگاه به مناسبت ۲۷ آذرماه و روز وحدت حوزه و دانشگاه


دکتر انبیاء (رئیس دانشگاه)، به مناسبت ۲۷ آذرماه و روز وحدت حوزه و دانشگاه، بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:
 
بسمه تعالی
 
 «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
(قرآن مجید)                         
 
 
وحدت حوزه و دانشگاه، ضرورتها و الزامات:
حضرت امام خمینی(ره) ۲۷ آذر، سالروز شهادت شهید مفتح، را روز بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری نمودند و مقام معظم رهبری بر اهمیت و ضرورت آن بارها تأکید نموده و می‌نمایند. به چند نکته از ضرورت‌ها و الزامات آن اشاره می‌نماییم:
  1. بعد از قرون وسطی، دانشمندان علوم تجربی به اربابان کلیسا گفتند: «بهشت نسیه مسیحیت، مال خود شما. ما با دستاوردهای علوم تجربی برای انسان‌ها در روی زمین بهشت نقد می‌سازیم» و تا امروز هم در تلاشند.
  2. دستاوردهای علوم تجربی، کشورهای غربی را با انقلاب صنعتی به قدرت نظامی رساند. اما این قدرت بدون معنویت و اخلاق، سراسر جهان را به آتش و خون کشید. با استعمار، استثمار و استحمار و بردگی و غارت کشورهای ضعیف نگاه داشته شده، رونق و رفاه موقتی و نسبی را برای بلاد خود فراهم نمودند.
  3. نظام سرمایه‌داری با رویکرد ماکیاولیستی خود نه تنها علم را خنثی تعریف کرد، بلکه با از خودبیگانه کردن دانشمندان، آنها را نیز منفعل، تماشاچی، مزدور و خنثی معرفی نمود و در خدمت نظام دنیاپرست و هواپرست خود به بردگی گرفت.
  4. به گواه صادق تاریخ، کشورهای پیشرفته صنعتی فاقد معنویت، در چند قرن گذشته با ایجاد جنگ‌های پایان‌ناپذیر ازجمله جنگ‌های اول و دوم جهانی و تا زمان معاصر، بزرگ‌ترین جنایت‌ها و فسادهای ممکن را مرتکب شده و می‌شوند و متأسفانه این رویکرد ضد انسانی را با انواع وسایل به همه جهان صادر نموده و می‌نمایند. با کمال تأسف، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی نیز از این تهاجم و شبیخون فرهنگی در امان نیستند.
  5. حوزه‌های علیمه نیز در قرون اخیر بر خلاف گذشته، با کم‌توجهی به علوم تجربی، فلسفی، تفسیری، اخلاقی و عرفانی، مباحث تخصصی و اجتهادی خود را اغلب به وظایف شخصی و عبادی خلاصه نمودند اما با طلوع شخصیت‌های کم‌نظیری مانند مرحوم علامه طباطبایی، شهید مدرس، شهید مطهری و بالاخره حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، جهش و خیزش عظیمی در حوزه‌های علیمه آغاز شده و با وجود پر برکت مقام معظم رهبری تداوم یافته است.
با توجه به آسیب‌شناسی وضع موجود، وحدت حوزه و دانشگاه الزاماتی دارد. علامه جوادی آملی می‌فرمایند: «اسلامی کردن علوم، دانشگاه را اسلامی می‌نماید» بنابراین:
  1. علوم تجربی موجود که ترجمه‌ای و تقلیدی است، به دلیل روش‌های صرفاً «حسی – تجربی» فقط
    می‌تواند علل «مادی و صوری» پدیده‌ها را تبیین و مورد بهره‌برداری قرار دهد و از علل
    «فاعلی و غائی» آنها غافل است و نمی‌تواند خالق هستی و سیر و صیرورت رشد و تکامل بالقوه آنها را تشریح نماید، بنابراین ناقص، محدود و خطاپذیر است و باید به کمک «وحی الهی» که معصومانه و خطاناپذیر است آن‌ را اصلاح و کامل نمود، تا موجب بحران محیط زیست و بی‌عدالتی در بهره‌برداری از خلقت نشود.
  2. دانشمندان علوم تجربی، به دلیل نوع تخصص و روش حسی خود، انسان‌هایی جزءنگر و منفعل می‌شوند. در حالی که انسانها از منظر اسلامی، غیر از ابعاد مادی و نفوس «گیاهی و حیوانی» دارای فطرت الهی و نفوس «عقلانی و روحانی» به صورت «استعداد بالقوه» می‌باشند و با اراده و اختیار می‌توانند، تمام مراتب تکاملی وجود خود را تا اعلی علیین، مبتنی بر هدف از خلقت انسان، متعالی بنمایند. بنابراین غیر از کارهای تخصصی باید در خودسازی و تکامل جوهری خود و دانشجویان همت مضاعف داشته باشند.
  3. دانشمندان علوم انسانی، باید در روش تحقیق علاوه بر دو منبع خطاپذیر «عقل تجربی و اجماع
    خبرگان تخصصی» از دو منبع خطاناپذیر «کلام الهی و سنت معصومین(س)» برای اصلاح و تکمیل فرضیات خود بهره‌برداری نموده و با دو روش «استدلال منطقی و تفسیر تحلیلی» نظریات خود را به صورت تطبیقی مطرح و به اثبات رسانده و انتشار جهانی داشته باشند.
  4. دانشمندان و هنرمندان مباحث میان دانشی باید «ایده ها، انگیره‌ها و روش‌های عملی» خود را در خلق آثار هنری، مبتنی بر «زیبائی‌شناسی، فلسفه هنر  و راهحل‌های اجرایی» از حکمت هنر اسلامی بهره‌برداری نمایند. خداوند متعال این سه مرحله از فرایندهای انسانی در خلق آثار هنری و معماری و شهرسازی را در مکتب اسلام تضمین نموده است.
  5. اساتید حوزه‌های علمیه نیز مبتنی بر توصیه‌های مکرر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد «فقه حکومتی» و «فقه پویا» لازم است با همه‌جانبه‌نگری، تحصیلات عالی خود را کاملاً تخصصی نمایند تا بتوانند پاسخگوی همه نیازهای فردی، اجتماعی و حکومتی باشند و دو بال حوزه و دانشگاه به حول و قوه الهی بتوانند تمدن نوین اسلامی با هویت «اسلامی – ایرانی» را تحقق‌پذیر نمایند.  
و من الله التوفیق
منصور انبیاء
رییس دانشگاه علم و صنعت ایران
۲۷ آذر ۱۴۰۰


 
 
دفعات مشاهده: 1492 بار   |   دفعات چاپ: 241 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4709