ارائه دهنده:
امیر محمد فاندر
استاد راهنما:
دکتر
حسن نادری
هیات داوری:
دکتر عین الله خنجری
دکتر صادق علیاکبری
زمان:
۱۴۰۱/۰۷/۳۰
ساعت ۱۷:۰۰
آقای امیر محمد فاندر دانشجوی کارشناسی ارشد آقای دکتر حسن نادری روز شنبه ۳۰ مهرماه ساعت ۱۷:۰۰ از پروژه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان "شناسایی جوامع تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی " دفاع خواهند نمود.
چکیده پایان نامه:
در سالهای اخیر به علت استفاده زیاد از شبکههای اجتماعی، تحلیل شبکههای اجتماعی موردتوجه زیادی قرار گرفته است. با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی اطلاعات بسیاری را میشود از شبکههای اجتماعی به دست آورد. یکی از مسائل قابل توجه در تحلیل شبکههای اجتماعی موارد مربوط به جامعه است که با استفاده از جوامع یک شبکه بزرگ را میتوان به قسمتهای کوچکتری تقسیم نمود. ارزیابی تأثیرگذاری مورد دیگری است که در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. جوامع در شبکههای اجتماعی نقش مهمی برای تغییر افکار عمومی دارند و اهمیت تمامی جوامع با یکدیگر یکسان نیستند به همین علت پیدا کردن مدلی برای اندازهگیری تأثیرگذاری جوامع و با استفاده از آن شناسایی جوامع تأثیرگذار مورد مهمی به شمار میرود.
در این پژوهش تعریفی برای جامعه تأثیرگذار ارائهشده است تا هدف از جامعه تأثیرگذار شفافتر بیان شود. با توجه به اینکه در تعریف ارائه شده نیاز به محاسبه زیادی داریم مدلی برای به دست آوردن جامعه تأثیرگذار درنظر گرفتیم که با استفاده از افراد و ارتباطاتی که درون و بین جوامع وجود دارد و همچنین ساختار کل شبکه و جوامع داخل شبکه و تعریف ارائه شده در پژوهش جوامع تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی را شناسایی میکنیم. در این مدل ابتدا به دلیل کمتر شدن محاسبات و بهتر شدن نتیجه ۲-هسته را در شبکه محاسبه میکنیم سپس با استفاده از مدلهای انتشار به اندازه گیری تأثیرگذاری جوامع در شبکه میپردازیم. این مدل را بر روی مجموعه دادههای واقعی محاسبه کردیم و نتیجه گرفته شده را در این پژوهش گزارش کردیم. در این پژوهش مدل دیگری هم ارائه شده است که حالت رقابت را بین جوامع در نظر میگیرد و جامعه ای که بتواند در رقابت با سایر جوامع بهتر عمل کند را مشخص میکنیم. همچنین در این پژوهش، مشاهدات و بررسیهایی که کمک میکند به شفافتر شدن جامعه تأثیرگذار را توضیح دادیم.
واژههای کلیدی: شبکه اجتماعی، تأثیرگذاری جامعه، تأثیرگذاری، مسئله حداکثر تأثیرگذاری، شناسایی جامعه
|