خبر گزاری ایرنا به نقل از حسن زیاری-معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی –آورده است: متناسب نبودن عرض خطوط ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه، عمده ترین دلیل در خصوص کاهش سهم بخش ریلی کشور در ترانزیت کالاها است. وی افزود: کشورهای آسیای میانه خطوط آهن خود را به صورت عریض ساماندهی کرده اند که هرگونه تغییر در خطوط مستلزم صرف هزینه های بسیار سنگین است. وی سپس ادامه داد: همچنین در بخش ترانزیت ریلی مشکلاتی از قبیل اختلافات میان کشورها، تمایل هر کشور به نوع خاصی از کالاها و کنترل برخی از دستگاه های نظارتی ، سبب کاهش سهم بخش ریلی کشور در ترانزیت شده است. وی اظهار داشت: براساس آمار و اطلاعات موجود در هفت ماهه نخست امسال بیش از سه میلیون و 600 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شده که از این میزان 77 درصد سهم بخش جاده ای و 23 درصد سهم راه آهن است. وی تاکید کرد در این مدت حدود 821 هزار و 700 تن کالا با راه آهن ترانزیت شده که از این میزان 206 هزار و 373 تن مربوط به ترانزیت مواد نفتی و 615 هزار و 327 تن مربوط به ترانزیت مواد غیرنفتی بود. وی در ادامه در خصوص اقدامات راه آهن برای حل این مشکلات گفت: در این گونه مواقع عملیاتی ترین راه حل برای ادامه مسیر، تعویض "بوژی" است که این اقدام در هنگام پیک کاری از طرفی و کمبود ناوگان از سوی دیگر منجر به طولانی شدن مراحل حمل کالا خواهد شد. وی ادامه داد: کشورهای صاحب خطوط ریلی که در آسیای میانه و منطقه قرار دارند، گروهی تشکیل داده اند که تمام کشورهایی که دارای خطوط ریلی در منطقه هستند ، باید عضو شوند، اما ایران تاکنون به عضویت این اتحادیه در نیامده است و به همین منظور به هنگام ورود به برخی ازکشورهای عضو با مشکلاتی مواجه میشویم که باعث میشود در حدود 500 تا یکهزار واگن ایرانی اجازه ورود به این منطقه را نداشته باشند و بلااستفاده رها شوند. وی در پایان یادآور شد: همچنین به دلیل کمبود ناوگان، افزایش تقاضا و از طرفی به دلیل در اولویت قرار داشتن بخش مسافری در ایران ظرفیت استفاده از بخش مسافری در مقایسه با باری افزایش یافته است. به گونهای که بسیاری از لکوموتیوها در بخش مسافری به کار برده میشوند که در برخی مواقع بخش باری بدون لکوموتیو رها شده است. |