ارائه دهنده:
شیوا حیدری
استاد راهنما:
دکتر محمدرضا کنگاوری
هیات داوران:
دکتر سعید فرضی ، دکتر حسن نادری
زمان:
دوشنبه ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
ساعت ۱۶:۰۰
خانم شیوا حیدری دانشجوی کارشناسی ارشد آقای دکتر محمدرضا کنگاوری دوشنبه ۲۶ خردادماه ساعت ۱۶:۰۰ از پروژه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان "ردیابی عقاید در شبکه های اجتماعی و پیشبینی آن" دفاع خواهند نمود.
چکیده پایان نامه:
پیشبینی عقاید کاربران، به معنای تعیین گرایش عقیده
ی آنها در زمان آینده است که در حوزههای تجاری، اقتصادی، سیاسی و ... به مدیران در تصمیمگیری بهموقع کمک میکند. پیشبینی عقاید در سه سطح جامعه، گروه و فرد انجام میشود. در این پایاننامه پیشبینی عقاید کاربران بهازای هر کاربر مدنظر قرار گرفته است.
دقت پیشبینی از جمله مهمترین چالشهای پیشبینی عقاید است که وابسته به شناخت صحیح و میزان اثر عوامل موثر بر عقیده کاربر است. تاکنون، عوامل موثر مختلفی بر روی عقاید افراد شناخته شده است. از جمله آنها میتوان به عقاید پیشین فرد، ارتباطات فرد در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. در کنار این عوامل، عوامل دیگری نظیر رویدادها، تحولات اجتماعی و... نیز ازجمله عوامل موثر مخفی هستند که بر شکلگیری و تغییر عقاید فرد در آینده اثرگذارند. در این پژوهش بر اساس دو نظریه قیاس اجتماعی و ناهنجاری شناختی که از نظریههای شناختهشده در روانشناسی اجتماعی هستند؛ عوامل مؤثر بر عقاید کاربران شناسایی میشوند. مطابق این نظریهها، افرادی که در یک گروه هستند؛ هنجارهای مشابهایی دارند. این افراد، خود را با سایر افراد گروه مقایسه میکنند و رفتار و عقاید خود را طبق هنجارهای شکلگرفته در گروه، تغییر میدهند. در شبکههای اجتماعی نیز این نظریه برقرار است چراکه کاربران با جستوجوی کاربران مشابه، از واکنشها و عقاید آنان نسبت به یک موضوع مطلع میشوند. در نظر گرفتن کاربران مشابه و عقاید فرد به عنوان عوامل اثر گذار در شکل گیری عقاید در طول زمان که از پشتوانه نظری برخوردار است؛ منجر به افزایش دقت ۷ درصدی پیشبینی نسبت به کار مشابه شده است. علاوه بر امکان پیشبینی شروع سرد، اثر عوامل مخفی نظیر رویداها را نیز در نظر میگیرد.
دانشکده مهندسی کامپیوتر مدیریت تحصیلات تکمیلی |