چکیده بررسی مدل دینامیک طولی قطار جهت پیش بینی میزان نیروی بین واگنها ، سرعت ومسافت طی شده به کارمی رود . از این مدلسازی برای بررسی نحوه ی تشکیل قطار (چیدمان واگنها) ،نحوه ی توزیع بار در طول قطار ، طراحی سیستم ترمز وضربه گیر وشاسی واگن و... استفاده می شود.دراین پروژه مسئله ی شاخصی طرح شده و با ایجاد تغیرات مختلف در ساختار آن نتایج مربوطه حاصل می شود و اثر تغیرات وزن ، نوع تامپون به کاررفته ، میزان سرعت شروع ترمز گیری، میزان لقی ،شیب وقوس و...مورد بررسی قرار می گیرد.شبیه سازی از طریق محیط های matlab و simulink در نرم افزار matlab انجام میگیرد.نتایج نشان می دهد که نیروی بین واگنها به، سرعت شروع ترمز گیری،وزن و طول واگنها ، فاصله ی لقی و.. بستگی دارد . افزایش وزن و طول و لقی میان واگنها و همچنین ترمز گیری در شیب، باعث افزایش نیروی فشاری وارد بر تامپونها می شود . همچنین میزان نیروی بین واگنها به نوع تامپون به کار رفته (از لحاظ شدت سختی فنر و میزان دمپینگ) بستگی دارد. |