چکیده : سیستم ترمز یکی از مهمترین سیستمهای مورد نیاز برای هر وسیله نقلیه ریلی خصوصا واگنهای باری می باشد . واگنهای باری با توجه به جرم بالای بار حمل شونده دارای اینرسی حرکتی زیادی هستند که در هنگام حرکت آنها خصوصا در خطوط شیبدار ، ترمز گیری از اهمیت خاصی برخوردار است . در ناوگان باری راه آهن جمهوری اسلامی ایران عموما از دو نوع سیستم ترمز کنوری و روسی استفاده می شود که نوع روسی چند سالی دیرتر از نوع کنوری به ناوگان ریلی وارد شده است . سیستمهای ترمز کنوری و روسی با یکدیگر دارای تفاوتهایی از لحاظ نوع ، شکل ، تعداد و ابعاد قطعات می باشند . لذا نظر به اینکه معمولا در تشکیل قطارهای باری از واگنهای مختلف و با تعداد زیاد با ترکیبی از واگنهای دارای سیستمهای ترمز کنوری و روسی استفاده می شود ، به جهت تفاوتهای ساختاری و ملاحظات طراحی دو سیستم، مشکلاتی از جمله ضربه و شوک در هنگام ترمزگیری بین واگنها ایجاد گردیده که این امر عمدتا ناشی از اختلاف شتاب لحظه ای منفی ترمزی وارده به واگنها در حین ترمزگیری می باشد . بنابر این نظر به اهمیت موارد مذکور و اینکه تا پیش از این در زمینه شناسایی اجزاء و معرفی و تحلیل سیستم اهرم بندی ترمز واگنهای باری کار منسجمی صورت نگرفته ، در این پروژه سعی شده تا علاوه بر معرفی و تحلیل عملکرد اجزای سیستم اهرم بندی ترمز کنوری ، مقایسه ای تحلیلی بین سیستم اهرم بندی ترمز کنوری و روسی صورت پذیرد تا بتوان با استفاده از نتایج به دست آمده ، پیشنهاداتی را در راستای بهبود این مشکل مطرح نمود . |