پردازش پایگاه اطلاعات نامنظمی هندسی خطوط راه آهن 
در این گزارش بررسیهای انجام شده در راستای پردازش اطلاعات ماشین اندازهگیری و محاسبه شاخص کیفیت خط به هدف اولویتبندی خطوط برای عملیات زیرکوبی، ست MDZ ، تعویض ادوات خط، سرند بالاست، ریلسابی و تراش ریل با استفاده از پارامترهای هندسی اندازهگیری شده بیان میشود و نرخ زوال پارامترهای هندسی محاسبه میگردد. اطلاعات پردازش شده مربوط به بلاک اضطراری 22- بیاض واقع در کیلومتر 957 الی 969 ناحیه هرمزگان میباشد که در سه دوره مورد اندازهگیری گرفته است. اندازهگیری اول در تاریخ 25/7/84، اندازهگیری دوم در تاریخ 15/11/84 (پس از 110 روز) و اندازهگیری سوم در تاریخ 26/4/85 (پس از 133 روز) انجام شده است. اندازهگیری سوم با دو سری سرعت 40 و 100 کیلومتر بر ساعت انجام گردیده است. در فصل اول کلیاتی مربوط به فعالیتهای انجام شده بیان گردیده و فصل دوم به شرح مشخصات محل اندازهگیری اختصاص یافته است. در فصل سوم اطلاعات هندسی اندازهگیری شده مورد پیش پردازش قرار گرفته است. در این فصل با جابجایی صفر و اعمال gain ، مقادیر اندازهگیری شده به مقادیر مطلق خود نزدیک شده است. مطالعات انجام شده پیرامون صحتسنجی اندازهگیری EM120 [1-6]، مبنای پیش پردازش قرار گرفته است. در فصل چهارم نامنظمی پارامترهای هندسی خط بصورت آماری مورد پردازش قرار گرفته است. نامنظمی پارامترهای هندسی خط از تفاضل مقادیر اندازهگیری شده از میانگین متحرک با پنجره 40 متری بدست آمده است. در پردازش آماری، انحراف معیار نامنظمی پارامترهای هندسی در پنجرههای متحرک 200 متری در سه دورهی اندازهگیری محاسبه و مقایسه شده است. در فصل پنجم نامنظمی پارامترهای هندسی خط بصورت تجمعی مورد پردازش قرار گرفته است. در پردازش تجمعی، اندازهی مطلق نامنظمی پارامترهای هندسی در پنجرههای متحرک 200 متری در سه دورهی اندازهگیری بررسی شده است. در فصل ششم، نامنظمی پارامترهای هندسی قوس به شعاع اسمی 2000 متری کیلومتر 510+964 در فضای فرکانسی مورد پردازش قرار گرفته و اندازهی تبدیل فوریه نامنظمی پارامترهای هندسی در سه دوره اندازهگیری مقایسه شده است. در فصل هفتم، شاخصهای کیفی خط از نقطه نظر نیاز به زیرکوبی، دیلمکاری، استفاده از مجموعه MDZ ، سرند بالاست، تعویض ادوات خطی، راحتی سفر و ریلسابی محاسبه گردیده و جمع تجمعی آن در پنجرههای متحرک 200 متری ارائه شده است. با محاسبه این شاخصها برای کل خطوط راهآهن میتوان خطوط راهآهن را برای فعالیتهای مختلف تعمیر و نگهداری و بهسازی و بازسازی اولویتبندی نمود. همچنین با ترکیب این شاخصها با قضاوت مهندسی و تجربه، میتوان رواداریهای مجاز این شاخصها را تخمین زد. شاخصهای زیرکوبی، دیلمکاری، مجموعه MDZ ، سرند بالاست، تعویض ادوات خط مطابق توصیه مرجع [10] تعریف گردیده است. شاخص راحتی سفر، rms شتاب قائم و جانبی منظور شده و انحراف معیار و جمع تجمعی آن در پنجرههای متحرک 200 متری حساب شده است و شاخص ریلسابی از روی طول موجهای نامنظمی کمتر از سه متر تعیین گردیده است. این شاخص در دو قطعه از طول بلاک (بخش تقریبا مستقیم و قوس به شعاع اسمی 2000 متری) محاسبه شده است. در فصل هشتم، نرخ زوال پارامترهای هندسی خط از روی انحراف معیار نامنظمی آنها محاسبه شده است. با توجه به آمار سیر و حرکت، مقدار بار ناخالص عبوری در خلال سه دورهی اندازهگیری، به ترتیب 96/1 و 37/2 میلیون تن بوده و گزارشهای زیرکوبی حاکی از زیرکوبی بلاک مورد بررسی در خلال اندازهگیری دورهی اول و دوم بوده است. بنابر محاسبات انجام شده، نرخ زوال افتادگی ریل چپ و راست خط در قوس کیلومتر 510+964، به ترتیب برابر 37/2 و 36/0 میلیمتر بازای عبور هر 10 میلیون تن بار ناخالص عبوری تخمین زده میشود. واژههای کلیدی: پیش پردازش اطلاعات EM120 ، پردازش آماری، پردازش تجمعی، پردازش فرکانسی، اولویتبندی عملیات تعمیر و نگهداری، شاخص زیرکوبی، شاخص دیلمکاری، شاخص ست MDZ ، شاخص سرند بالاست، شاخص تعویض ادوات خط، شاخص راحتی سفر، شاخص ریلسابی، نرخ زوال هندسی خط. |